Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Kreative processer med musik

Kamille Macholm

| #musik | #sang | #leg | #bevægelse | 

Kontakt

Bakkevej 7
6100 Haderslev

Hvem er jeg?

Kamille har været med til at starte musikbørnehaven i Kolding, haft mange tværfaglige musik projekter i forbindelse med sit arbejde på Kulturskolen i Tønder og Aabenraa musikskole samt sangens hus i Herning.

Rytmikpædagog, korleder og Yogalærer. Arbejder med musik, sang, leg og bevægelse

  • kreative processer skaber øjeblikke af dyb koncentration og nærvær
  • vi lader børnene udforske lyd og bevægelse og sammen skaber vi store musikoplevelser.
  • sang giver samhørighed

Jeg samler på magiske øjeblikke

Kamille Macholm

Hvad kan jeg tilbyde?

Jeg vil gerne give jer ny inspiration til arbejdet med kreative processer med musik og tilbyder

Musik skal der til: - workshop og kunstnerbesøg

  • jeg kan tilbyde forløb af kortere og længere varighed.
  • planlægning af indhold foregår i samarbejde med personalet

Workshop forudgående for mine besøg kan indeholde følgende

Hvordan kan kreative processer finde sted med et godt flow.
Hvordan kan vi præsentere børnene kulturelle -ind og –udtryk og med hovedvægt på Musik som impuls til fordybelse:

–pædagogerne -børnene og -kunstneren er ligeværdige med skabere

Rytmik -Teori og metode:
Den Spontane bevægelse (bevægelses fantasi)
Når vi hører musik får vi lyst til at bevæge os, vi kan slet ikke lade være og børnene elsker at lege med. Musikken inspirerer fantasien, lysten og engagementet. Spil musik og giv plads til den frie spontane bevægelse og skab orden i kaos med f.eks. stop dans. Musikken skal veksle i puls, rytme, dynamik og tempo.

Vi mødes og bevæger os sammen

Når vi mødes i en f/f leg springer vi ordene over og går direkte til leg og bevægelse til musikken. Føre/følge er bare en af mine metoder jeg bruger når jeg præsenterer børn for musik.

Når jeg bruger føre/følge er det for at give børnene fælles puls og mærke deres skaber trang og sociale kompetence.
For føreren stiller det krav til initiativtagen, beslutsomhed, opmærksomhed, fantasi, tydelighed og en klar tanke.
For den følgende skærpes sanserne og vi udvikler indfølings- og tilpasningsevnen

Vi leger eventyret i trylleskoven, bamsen og honningkrukken, larven og sommerfuglen eller historien om mikkelræv og styrker vores evner til at se det magiske i alt ting og mærker suset af børns vidunderlige lege verden imens vi bidrager af vores viden og bringer vores kulturarv videre til næst generation.