Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Katrine underviser på fysioterapeutuddannelsen 

- Jeg elsker kontakten med de studerende 

Fakta

Katrine Oertel Frederiksen er underviser på fysioterapeutuddannelsen i Esbjerg

Hun har været underviser på uddannelsen i 2,5 år.

Selv er hun uddannet fysioterapeut og har en kandidatuddannelse i pædagogisk psykologi

Hvad er det bedste ved at være underviser på fysioterapeutuddannelsen? 

Jeg elsker kontakten til de studerende på uddannelsen, det er klart det bedste. Derudover synes jeg, at vi har et fantastisk samarbejde både i vores monofaglige kollegagruppe og tværfagligt til de øvrige uddannelser på UC SYD, hvilket også virkelig kommer vores studerende til gode.   

Hvordan ser en typisk undervisningsdag på fysioterapeutuddannelsen ud? 

På fysioterapeutuddannelsen ligner dagene sjældent hinanden og semestrene er meget forskellige, men typisk er man i skole mellem kl. 8.15-15.50. Det varierer alt efter antallet af lektioner. En dag kan bestå af et eller flere fag. Vi har også studiedage, hvor man ikke nødvendigvis skal møde ind på skolen, men hvor man har mulighed for at fordybe sig i forberedelse, gruppearbejde eller øve sig på sine færdigheder enten derhjemme eller på skolen.  

Hvilke forventninger har du som underviser til de studerende? 

Jeg forventer, at de studerende forbereder sig til undervisningen på skolen, så de har den bedste forudsætning for at deltage samt at de deltager i gruppearbejde, fordybelse og bidrager i undervisningen, så der er en tovejs dynamik. 

Hvordan er samspillet mellem dig som underviser og de studerede?  

Jeg oplever et rigtig godt samspil. Som underviser er mit fokus på at danne en god relation til de studerende. Det forsøger jeg ved at starte semestret med at lære deres navne og derefter bruger jeg tid og energi på at lære dem bedre at kende, så jeg har den bedste forudsætning for en god relation til de studerende gennem uddannelsen. Herefter er det både nemmere for mig, som underviser, og for de studerende at kunne gå til hinanden, hvis der opstår behov for det. Jeg synes også, at det bidrager til en god dynamik i og udenfor undervisningen. 

En professionsuddannelse er både teori og praksis. Hvor meget og hvordan arbejder I med koblingen mellem de to på fysioterapeutuddannelsen? 

Vi har meget fokus på kobling af teori og praksis. Vi har rigtig mange praktiske fag, hvor vi blandt andet øver os i vores manuelle færdigheder på briksen og træning/bevægelseskundskaber i gymnastiksalen, svømmehallen eller udendørs. De studerende møder også løbende patienter på skolen for at koble teori til praksis.  

Derudover har vi også meget teori, hvor vi forsøger at være i dialog med de studerende, så det ikke er envejskommunikation, men deltagelse i både tavle undervisning og gruppearbejde.

Katrine Oertel Frederiksen

Underviser på fysioterapeutuddannelsen

På de senere semestre er de studerende også ude at finde virksomheder og lave forebyggende og sundhedsfremmende indsatser. I løbet af uddannelsen er der praktikforløb, hvor de studerende får koblet teorierne ind i virkelige praksisser og derved også får praksiserfaring indenfor fysioterapifaget. 

Hvad er din oplevelse af de studerendes muligheder efter endt uddannelse?  

Vil den nyuddannede fysioterapeut gerne have praksiserfaring fra starten, er der både muligheder i det offentlige fx sygehuse eller sundhedscentre og i det private på fx en klinik. Det kan også være statslig ansættelse, som fx i Arbejdstilsynet. Det er også muligt at læse videre til osteopat eller læse en af de mange master- eller kandidatuddannelser, som er en mulighed som uddannet fysioterapeut. Det er bl.a. muligt at læse en kandidat i fysioterapi, men der er også muligheder indenfor bl.a. folkesundhed, pædagogiske kandidater, idræt osv. Vil man endnu et step op efter sin kandidatuddannelse, er det også muligt at blive Ph.d. 

Som nyuddannet fysioterapeut i 2023, er der mange muligheder for enten at arbejde eller læse videre.

Katrine Oertel Frederiksen

Underviser på fysioterapeutuddannelsen

Hvornår har du som underviser været allermest stolt? 

Jeg er allermest stolt, når jeg kan se, at de studerende begynder at forstå sammenhængen mellem teori og praksis og se dem udvikle sig. For mig er semesterprøven ikke det, der er det bærende element for undervisningen – det er mere en god måde at teste sin viden på – men det gør mig stolt, når vi afslutter et semester med en prøve, hvor de studerende viser, hvor langt de har rykket sig.

De studerendes udvikling og energi er det, der får mig til gladeligt at gå på arbejde hver dag. 

Katrine Oertel Frederiksen

Underviser på fysioterapeutuddannelsen

Et konkret eksempel er for nyligt, hvor jeg revnede af stolthed over, at et af mine semestre fik til opgave at præsentere fysioterapeutuddannelsen på video, som andre studerende fra andre professionsuddannelser skulle se. De lavede en virkelig god video, hvor essensen i videoen er en kombinationen af et godt sammenhold på semestret, som ikke er til at overse, og en god præsentation af fysioterapeutuddannelsen, som kostede dem mange timer. Trods det hårde arbejde er både de og alle vi andre meget begejstret for resultatet.   

Camilla fra fysioterapeutuddannelsen fortæller om sit studie

Læs mere om fysioterapeutuddannelsen

Bliv fysioterapeut

Vil du hjælpe mennesker med at genvinde bevægelse? Lær hvordan kroppen fungerer og om fysioterapiens psykologiske element. Tag uddannelsen til fysioterapeut.