Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Allans uddannelse blev flyttet til Teams: - Det har overrasket mig, at kvaliteten af online-undervisning har været så høj

31-årige Allan Dahl Leiberg deler ikke holdningen om, at corona forringer undervisningen væsentligt. Han har læst en treårig diplomuddannelse, hvor først undervisningen blev virtuel, så eksamen, og nu har han også prøvet en virtuel dimission.

Publiceret:

Det er svært at forestille sig, at der lige om lidt skal være fest. For inde i Zoom-mødet er der stille, men på computerskærmen popper der pludselig tekst op:

Online-velkomst til Efter- og Videreuddannelsens 2021-dimittender fra UC SYD.
Sådan skydes en online-dimission i gang på UC SYD: Med virtuel champagne og en opfordring til at dele billeder på de sociale medier.

Stilheden bliver brudt af Pia Ellen Kjær, souschef på Efter- og Videreuddannelsen på UC SYD, som fortæller de nye dimittender om dét diplom, der kommer i deres e-Boks. En musiker synger gennem sin computers mikrofon – corona-favoritten ”Lyse Nætter”, og der sluttes af med en kahoot-quiz, hvor en flaske bobler er på højkant. Med spørgsmål om alt fra børneprogrammet ”John Dillermand” til videnskabsteori til VM i håndbold. 

Ikke opskriften på en klassisk dimission – men på en corona-dimission.

-Jeg synes, online-dimissionen har været super fin, og der er nu blevet sat et punktum for mit uddannelsesforløb. Ikke for min uddannelse, for alt dét, jeg har lært, skal jeg arbejde videre med de næste mange år, siger Allan Dahl Leiberg, som er én af dimittenderne fra diplomuddannelsen i ledelse. 

Fra fysisk til online-undervisning

Det er ikke kun dimissionen, som Allan har fået i en virtuel variant. Også undervisningen og eksamen på diplomuddannelsen i ledelse er på grund af corona blevet omlagt til at foregå på Zoom og Teams. Og fordi meningerne om online-undervisning er mange og ofte mere negative end positive, er det kommet bag på Allan, at hans er blandt de (få) positive. 

Jeg er blevet mest overrasket over, at online-undervisningen har været af så høj kvalitet, og at outputtet har været så godt.

Allan Dahl Leiberg

Dimittend, diplom i ledelse

Han fremhæver især undervisernes evne til at tage opgaven på sig. For ingen tvivl om, at corona har krævet en gentænkning af måden at drive undervisning på.

-Jeg synes, underviserne har skruet studieplanen godt sammen. Generelt har de virkelig gjort en dyd ud af at skabe variation i undervisningen, forklarer han og uddyber:

-Rent praktisk har underviserne kortet undervisningsdagene ned, så vi ikke har skullet sidde i 5-6 timer foran skærmen. Og så har de sørget for at indlægge en masse pauser, så vi har kunnet forblive fokuserede og motiverede.

Men hvad så med det tekniske? Hverken journalisten eller den interviewede vil nødig prikke til fordommen om modne mennesker og teknik, men Allan vil nu alligevel gerne pointere, at han er blevet positivt overrasket over undervisernes tekniske evner.

Underviserne har haft et stærkt teknisk niveau i forhold til de nye platforme, de har arbejdet på. Det har været tydeligt at mærke, at de har været godt klædt på til opgaven. Det betyder også, at de har fået det optimale ud af undervisningen, fordi de har vidst, hvordan de kunne bruge platformene bedst.

Allan Dahl Leiberg

Dimittend, diplom i ledelse

Afgangsprojekt om distanceledelse

Da Allan skulle skrive sit afgangsprojekt på diplomuddannelsen i ledelse, var det ikke svært at vælge emne. For det er ikke kun på uddannelsen, at han skal forholde sig til online-platforme som Zoom og Teams. Dét skal han også i sin lederstilling som Business Development Manager hos Blue Water Shipping i Esbjerg, hvor han er ansvarlig for forretningsudvikling inden for energi og projekter.

Jeg har arbejdet hjemmefra siden midten af september med Teams som den primære kommunikationsvej. Derfor synes jeg, det har været oplagt at skrive projekt om, hvordan det er muligt at lede på distancen gennem virtuelle kanaler. Det er ikke noget, vi har dykket ned i, i undervisningen, men min vejleder har været rigtig god til at finde relevant litteratur til mig.

Allan Dahl Leiberg

Dimittend, diplom i ledelse

Den største udfordring med distanceledelse er, at lederen risikerer at have en forventning om, at medarbejderne ikke behøver se ham eller hende. Dét har projektet gjort klart for Allan. Fordi den fysiske tilstedeværelse er normalen, kan du som leder glemme, hvor stor en betydning dét at være til stede har. 

-Derfor har vi som ledere en stor opgave i at tjekke ind hos medarbejderne enten dagligt eller flere gange ugentligt. Her skal jeg være til stede og nærværende, og det kan jeg kun, hvis jeg har kamera på. Når vi kolleger ser hinanden, bliver der skabt en stærkere team-følelse, og vi mærker lidt af dét nærvær, som er nødvendigt for, at vi kan trives, forklarer Allan.

-Projektet har også gjort mig meget opmærksom på de signaler, jeg sender ud. Det er mig som leder, der sætter retningen, og derfor kan jeg ikke sidde i træningstøj med uldent hår og ikke have barberet mig i flere uger. Jeg skal vise, at vi på trods af corona stadig skal arbejde. Den mere løsslupne stemning kan jeg i stedet være med til at skabe til en virtuel fredagsbar, som selvfølgelig også er vigtig at afholde. Ved lige at knappe skjorten lidt op og finde mig en kold dåseøl. Og alle de her ting har jeg meget fokus på i mit job som leder, tilføjer han.

Portræt af Allan Dahl Leiberg på hans arbejdsplads, Blue Water Shipping
Allan Dahl Leiberg på arbejdspladsen, Blue Water Shipping, hvor han har startede tilbage i 2008 som speditørelev.

En tryg eksamensoplevelse

Kun fjorten dage før, at Allan skal op mundtligt og forsvare sit afgangsprojekt, bliver der truffet beslutning om, at eksamen skal foregå online. Uddannelsen har derfor bedst muligt forsøgt at forberede de studerende til den virtuelle eksamen.

-Uddannelsen har været hurtige til at stable en ekstra lektion på benene, som har givet os en grundig gennemgang af Teams. Jeg kender selvfølgelig systemet fra mit job, men det har været fedt, at lektionen bare er kommet ind fra højre som en ekstra mulighed. 

Men Allan har stadig haft én bekymring i forbindelse med online-eksamen. Han har været nervøs for, om kropssignalerne ville blive opløst på skærmen. 

Men min vejleder og censor har været gode til at gøre signalerne mere tydelige – både kropsligt og verbalt, så jeg ikke har været i tvivl, om jeg var på rette vej.  De har gjort online-eksamen til en tryg oplevelse for mig, og det har været tydeligt at mærke, at de begge har prøvet den her eksamensform adskillige gange.

Allan Dahl Leiberg

Dimittend, diplom i ledelse

Allan kan nu sætte hak ved både online-undervisning, online-eksamen og online-dimission. Og han er blevet klogere på, hvordan han skal lede på distancen. Men ingen tvivl om, at han savner det fysiske nærvær – og det gjorde han selvfølgelig også på uddannelsen.

-Den sparring, som jeg har haft hen over bordet med de andre ledere ved de fysiske undervisninger, har været meget værd for mig. Det er sværere at have den slags spontane snakke online, siger han og tilføjer:

-Men jeg vil stadig opfordre alle, som har lederansvar til at tage sig en relevant uddannelse som denne. Og ikke lade sig begrænse af, om undervisningen foregår fysisk eller online. For nu har jeg prøvet begge dele, og mit virtuelle output har været tæt på lige så godt som mit fysiske output.

Sådan læser du diplom i ledelse online

Overvejer du at læse en diplom i ledelse online, men er i tvivl, om det er det rette valg for dig? Så kan du læse mere om, hvordan undervisningen fungerer og få svar på dine vigtigste spørgsmål.