Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning

Inklusion: fra reformidé i 1994 til hverdag i den dansk folkeskole 2019

Ph.d. bidrager med ny viden om hvordan reformidéen om inklusion produceres af globale aktører, cirkulerer videre til en dansk uddannelsessektor for til sidst at blive oversat af skoleledere.

Publiceret:

- Ph.d.’en er antaget. Tillykke – du kan nu kalde dig Doktor Sandgaard.

Ordene lød fredag den 4. maj på SDU Esbjerg fra lektor Annette Michelsen la Cour til Anders Sandgaard efter to timers forsvar af sin ph.d. om Inklusion som reformidé: spredning, oversættelse og implementering af reformidéen om inklusion.

Ph.d.’en blev bedømt af fra Professor Kjell Arne Røvik, University of Tromsø, Seniorforsker Bente Bjørnholt, VIVE og Lektor Klaus Levinsen, Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi, SDU.

Øget mulighedslighed og elevdiversitet indenfor almenområde

I sin ph.d. har Anders Sandgaard undersøgt inklusion som reformidé ud fra et politologisk og ledelsesmæssigt perspektiv. Han har arbejdet ud fra inklusion som en ide om øget mulighedslighed og elevdiversitet indenfor almenområdet i grundskolen, der skal øge den enkeltes elev trivsel og læring mest muligt.

Målet med ph.d. var at bidrage med ny viden om hvordan reformidéen om inklusion produceres af globale aktører, og hvordan den cirkulerer videre til en dansk uddannelsessektor for til sidst at undersøge hvordan eller hvorvidt skolelederne oversætter reformidéen om inklusion.

Tre hypoteser blev bekræftet

Anders Sandgaard har arbejdet ud fra tre hypoteser i sin ph.d.:

  • Danske uddannelsespolitiske reformer om øget inklusion i grundskolen er forbundet med transnationale reformidéer i Idéernes Verden.
  • Jo nærmere reformidéen om inklusion kommer Praksissernes Verden, desto mere øges kompleksiteten.
  • Der er en sammenhæng mellem skolelederens translatørkompetence og udfaldet af implementeringen af reformidéen om inklusion i Praksissernes Verden.

Ph.d.’ens empiriske analyser strækker sig over perioden fra 1994 til 2017 og indeholder bl.a. feltarbejde og interview i to kommuner og på to kommunale skoler.

Analysen bekræfter alle tre hypoteser og viser et komplet proces narrativ fra UNESCO´s idéproduktion af reformidéen om inklusion i 1994 udmøntet til hvordan det i dag er op til den enkelte skoleleder at konkretisere reformidéen om inklusion på den enkelte danske folkeskole.

Efter forsvaret nød gæster, bedømmere og den nye doktor lækkerier, mens der blev holdt taler.

Kilder:

  • Er du interesseret i mere information, er du velkommen til at kontakte doktor Anders Sandgaard på 7266 2519 | asan@ucsyd.dk