Publiceret:
Bachelorprojektet: ’Der findes jo ikke to børn der er ens, vel? - Et casestudie om evidensbaserede indsatser for børn med udadreagerende adfærd i den danske folkeskole.’ har vundet årets bachelorpris blandt alle ergoterapeutstuderende i Danmark. Det er tre færdiguddannede ergoterapeuter fra UC SYD i Esbjerg, der er løbet med prisen.
Julia Riis, Rikke Thomsen og Theresa Torp kommer ind ad hovedindgangen til UC SYD’s Campus Esbjerg. Det er første gang, at de er tilbage på campus ved Degnevej siden i sommers, hvor de forsvarede deres bachelorprojekt. Nu er de her igen for at snakke om projektet, som de har modtaget bachelorprisen og tre 12-taller for.
Udadreagerende børn i folkeskolen
I projektet har de undersøgt fire børn i folkeskolen med udadreagerende adfærd, for at finde ud af om de har sanseintegrations-forstyrrelser. Forstyrrelserne kan give børn problemer med at bearbejde sanseindtryk, og de kan få svært ved at frasortere stimuli som lyd, lys og berøring.
Undersøgelserne viste, at alle fire børn med udadreagerende adfærd havde sanseintegrations-forstyrrelser. Udadreagerende adfærd bliver ofte anset som et tegn på dårlig opdragelse, der derfor bliver lærernes og pædagogernes indgangsvinkel over for barnet. Men nu har de tre ergoterapeuter sat fokus på, at der også er andre årsager til adfærden.
- Det er jo fantastisk, at man kan finde ud af, at der faktisk er en grund til, at de reagerer, som de gør, siger Theresa.
Det tværprofessionelle projekt har været en øjenåbner for lærere og pædagoger, der har været positive over for resultaterne, fordi de har fået en ny indgangsvinkel til at arbejde med børnene.
- Det er en helt ny verden for dem, som de slet ikke har været vant til at arbejde i. De var helt vildt positive og tog rigtig godt i mod vores forslag, fortæller Rikke.
Løsningsforslag implementeres i Esbjerg Kommune
Esbjerg Kommune har lyttet til de tre ergoterapeuters løsningsforslag. På baggrund af resultaterne i bachelorprojektet har kommunen ansat en børne-ergoterapeut på en skole. Børne-ergoterapeuten skal deltage i et udviklingsprojekt, hvis mål er at forbedre inklusionen af børnene.
Og det er de tre ergoterapeuter glade for.
- Det er dejligt. Det var meget hensigten med det, at vi gerne ville have, at kommunen skulle åbne øjnene op for, hvad ergoterapeuter kan bruges til i folkeskolen, forklarer Julia.
Da de nyudklækkede ergoterapeuter bliver spurgt, om de ønsker at arbejde med børne-ergoterapi i fremtiden, svarer de højt i kor: ”Ja!”