Gå til hovedindhold

Idræt i skolen handler ikke længere kun om bold

Idrætsundervisningen er de sidste 7 år blevet mere afvekslende og mindre centreret omkring boldspil - især i udskolingen. Det viser den seneste status på idrætsfaget, som UC SYD udgiver i dag.

Publiceret:

Idræt er skolens vigtigste bevægelsesfag og bliver mere og mere central for de danske skoleelever. Det skyldes bl.a. skolereformen, ny idrætsprøve i 2014 og et øget fokus på det potentiale, som idræt og bevægelse har for skoleelevernes læring, sundhed og trivsel.

Positiv udvikling for idrætsfaget

UC SYD har fulgt udviklingen af idrætsfaget i skolen siden 2004. I dag udkommer den seneste Status På IdrætsFaget med SPIF-18 rapporten, der er lavet i et samarbejde med Dansk Skoleidræt. Bag rapporten står fem forfattere fra UC SYD Forskning med docent Jesper von Seelen som projektleder.

Helt overordnet vurderer jeg, at idrætsfaget er inde i en positiv udvikling, hvor ideer og målsætninger fra Undervisningsministeriets side i højere grad flugter med virkeligheden end tidligere. Det er nok både resultatet af den sundheds- og bevægelsesdiskurs, vi kan se i samfundet i dag, men 9. klasses prøven i idræt har vist sig at have en stor effekt på faget. Og som jeg tolker disse data, vil jeg beskrive det som en positiv effekt.

Jesper von Seelen

Docent, UC SYD Forkning

9. klasses idrætsprøve med potentiale

Udover en mere alsidig idrætsundervisning, så peger tallene fra 2018 nemlig også på, at idrætslærerne har taget godt imod 9. klasses prøven i idræt, som de ser har potentiale for at fremme læring i idrætsfaget i folkeskolen.

Generalsekretær i Dansk Skoleidræt, Bjørn Friis Neerfeldt, glæder sig over, at idrætslærerne er positive overfor prøven, som han mener har givet faget et løft.
 

I Dansk Skoleidræt arbejder vi kontinuerligt for at styrke idrætsfagets faglighed, status og vilkår i tæt samarbejde med lærerne, og det er vores erfaring, at prøven har medført et øget fokus på, hvad man skal lære, frem for hvad man skal lave. Samtidig har prøven styrket fagets position, så elever, forældre, lærere i andre fag og ledelse ikke længere ser idræt som et pausefag, men som et fag med vigtigt indhold.

Bjørn Friis Neerfeldt

Generalsekretær, Dansk Skoleidræt

Få SPIF-18 rapportens væsentligste pointer

Tirsdag den 12/6 kl. 14.30 holder UC SYD webinar, hvor rapportens fem forfattere giver deres bud på SPIF-18 rapportens væsentligste pointer. Du finder link til webinariet og adgang til det fulde SPIF datasæt fra 2004, 2011 og 2018 på ucsyd.dk/spif

Fakta om SPIF

Status På IdrætsFaget-projektet (SPIF-projektet) følger idrætsfagets udvikling og bistår lærere, pædagoger, studerende, læreruddannere, kommunale forvaltninger og forskere med at skabe overblik over idrætsfagets status nationalt.

SPIF-projektet trækker på data tilbage fra 2004, 2011 og det seneste datasæt fra 2018, som det eneste af sin slags i Danmark. UC SYD står bag SPIF-18 i samarbejde med Dansk Skoleidræt. Se mere på ucsyd.dk/spif

Kontakt for uddybende information

Jesper von Seelen, docent, UC SYD Forskning, 7266 5257 / jvse@ucsyd.dk
Bjørn Friis Neerfeldt, Generalsekretær, Dansk Skoleidræt, 2989 9817 / bc@skoleidraet.dk