Publiceret:
Idræt er skolens vigtigste bevægelsesfag og bliver mere og mere central for de danske skoleelever. Det skyldes bl.a. skolereformen, ny idrætsprøve i 2014 og et øget fokus på det potentiale, som idræt og bevægelse har for skoleelevernes læring, sundhed og trivsel.
Positiv udvikling for idrætsfaget
UC SYD har fulgt udviklingen af idrætsfaget i skolen siden 2004. I dag udkommer den seneste Status På IdrætsFaget med SPIF-18 rapporten, der er lavet i et samarbejde med Dansk Skoleidræt. Bag rapporten står fem forfattere fra UC SYD Forskning med docent Jesper von Seelen som projektleder.
9. klasses idrætsprøve med potentiale
Udover en mere alsidig idrætsundervisning, så peger tallene fra 2018 nemlig også på, at idrætslærerne har taget godt imod 9. klasses prøven i idræt, som de ser har potentiale for at fremme læring i idrætsfaget i folkeskolen.
Generalsekretær i Dansk Skoleidræt, Bjørn Friis Neerfeldt, glæder sig over, at idrætslærerne er positive overfor prøven, som han mener har givet faget et løft.
Få SPIF-18 rapportens væsentligste pointer
Tirsdag den 12/6 kl. 14.30 holder UC SYD webinar, hvor rapportens fem forfattere giver deres bud på SPIF-18 rapportens væsentligste pointer. Du finder link til webinariet og adgang til det fulde SPIF datasæt fra 2004, 2011 og 2018 på ucsyd.dk/spif
Fakta om SPIF
Status På IdrætsFaget-projektet (SPIF-projektet) følger idrætsfagets udvikling og bistår lærere, pædagoger, studerende, læreruddannere, kommunale forvaltninger og forskere med at skabe overblik over idrætsfagets status nationalt.
SPIF-projektet trækker på data tilbage fra 2004, 2011 og det seneste datasæt fra 2018, som det eneste af sin slags i Danmark. UC SYD står bag SPIF-18 i samarbejde med Dansk Skoleidræt. Se mere på ucsyd.dk/spif
Kontakt for uddybende information
Jesper von Seelen, docent, UC SYD Forskning, 7266 5257 / jvse@ucsyd.dk
Bjørn Friis Neerfeldt, Generalsekretær, Dansk Skoleidræt, 2989 9817 / bc@skoleidraet.dk