Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Kommende Esbjerg-lærere bliver vandhunde

Publiceret:

I robåd til Fanø og selvredning ved Hjerting. Læreruddannelsen i Esbjerg tager nye metoder i brug for at undervise de studerende, som skal være svømmelærere.

At kunne crawl og brystsvømning er ikke nok til at blive en god svømmelærer. Der skal mere til. Derfor har læreruddannelsen i Esbjerg i dette efterår samarbejdet med bl.a. Ribe Roklub, Esbjerg Havneskole og TrygFondens Kystlivredning, så de studerende har prøvet sig selv af på nye måder i det våde element.

Studerende i kano

-De studerende skal øve sig i forskellige farvande, og helst i nærområdet. Gennem de nye samarbejder får vi en bredere undervisning, og de studerende prøver sig selv af i flere situationer både i og på vandet, siger lektor Tine Hedegaard Bruun fra læreruddannelsen på UC SYD, som har stået for tilrettelæggelsen af aktiviteterne.

Kropslig erfaring
Hun har især bemærket, at de studerende har fået en bedre indsigt i, hvordan de skal omgås vandet.

Studerende lærer om redning

-Da vi øvede selvredning ved Hjerting, var der flere studerende, der drev nogle meter på grund af strømmen, og som mistede orienteringen. Den kropslige erfaring er vigtig for at forstå, at tryghed og respekt for vandet er vigtige værdier for en svømmelærer at formidle til eleverne, siger Tine Hedegaard Bruun.

Hun stillede de studerende en opgave og en gruppe med Cecilie Hedegaard, Esben Bundgaard Rahbek, Mette Jæger Jacobsen og Susanne Erichsen Hansen skrev blandt andet:

”Selvredning er en vigtig færdighed som eleverne skal besidde for at kunne begå sig ved, i og på vand. Dette skal give dem sikkerhed og trygheden ved, at færdes ved og omkring vand. Dette opnås ved at undervise eleverne i sikkerhed. Samtidig er vi som undervisere med til at skabe en kultur, hvor sikkerhed og tryghed er et alment element, som alle eleverne lærer i skolen, og hermed kan begå sig med, når de er i og på vandet.”

Dette understreger Tines pointe, at svømmeundervisningen i folkeskolen skal rumme mere end blot stilarterne. Samarbejdet med foreninger og andre aktører betyder, at de studerende prøver sig selv af i alt fra kajak på en å over svømmehal til robåd på havet.

Studerende i båd til Fanø

De kommende svømmelærere bliver måske ikke fuldbefarne søfolk. Men skoleeleverne kan i hvert fald se frem til at møde kompetente lærere med både tryghed ved og respekt for havet, siger Tine Hedegaard Bruun.

 

Kilder:

  • Lektor Tine Hedegaard Bruun, læreruddannelsen, UC SYD tlf. 7266 3045 | thbr@ucsyd.dk