Publiceret:
I januar i år blev flere end 1.000 unge sigtet for at have delt en sexvideo med to 15-årige. Selv om en tiltale for børneporno til så mange børn på en gang er et særtilfælde, så er overtrædelser af både loven og etiske retningslinjer på sociale medier helt almindeligt: Fra fake news og skjulte reklamer hos youtuberen til mobning, ulovlige filmoptagelser og sexvideoer med mindreårige.
Derfor skal lærere og pædagoger klædes bedre på til at være børnenes pejlemærke på de sociale medier.
Strategi og værktøj
Sammen med IBC har UC SYD netop oprettet et kursus i bedre forståelse af sociale medier målrettet lærere og pædagoger. Kurset er relevant for undervisningen på tværs af fag og i fagene dansk, historie, kristendomskundskab og samfundsfag, og det vil ligeledes være relevant for det tværgående tema IT i undervisningen.
UC SYD står for etikken og det pædagogiske, mens IBC tager sig af den tekniske del. Flere sociale medier er direkte henvendt til børn, og når voksne ikke selv bruger dem, kender de ikke til universet.
- Sociale medier har stor betydning for vores børns hverdag, men mange af os ved ikke, hvad vores børn foretager sig på Instagram og Snapchat, siger Mads Gorm Larsen, Uddannelseschef, IBC Kurser og Konsulenthuset.
Digital trivsel og læring
Kurset klæder de voksne på til at forstå, hvad der foregår, så de har en reel mulighed for at være på omgangshøjde. Kurset indeholder både strategier til at håndtere og udvikle elevernes digitale trivsel og læring og konkrete værktøjer til at styrke og aktivere børn og unges adfærd, kritiske sans og etiske refleksion, når de er online.
Kurset udbydes efter sommerferien, og interessen er allerede god.
- På Samfundslærernes dag og på Skolemessen i Århus har vi haft lejlighed til at drøfte sociale medier med de deltagende lærere. Vi kan konstatere, at der klart er et behov. Både i overbygningen, men også helt ned i mellemtrinnene er der et ønske om mere viden på området, siger Hildegunn Juulsgaard Johannesen.
Fakta
Kurserne berører blandt andet fagene dansk, samfundsfag og historie samt de tværgående IT-temaer i undervisningen. Der er fokus på:
- Eleven som kritisk undersøger
- Eleven som analyserende modtager
- Eleven som målrettet og kreativ producent
- Eleven som ansvarlig deltager
Der er desuden fokus på kompetenceområderne kommunikation (dansk), sociale og kulturelle forhold (samfundsfag), kildearbejde (historie) samt livsfilosofi og etik (kristendomskundskab).