Ny Fælles Åben Rådgivning etableres på Esbjerg Hovedbibliotek

Den 16. marts åbner en ny Fælles Åben Rådgivning (FÅR) på Hovedbiblioteket i Esbjerg. Her vil frivillige studerende fra socialrådgiveruddannelsen på UC SYD i Esbjerg hver torsdag give gratis vejledning om alt fra ansøgning om boligstøtte, skift af folkeregister-adresse til ansøgning om ny opholdstilladelse osv.

Victoria FÅR

Billedetekst: Victoria Kortegaard Allerslev er studerende på socialrådgiveruddannelsen på UC SYD i Esbjerg og frivillig i FÅR. Victoria glæder sig til at møde borgerne i rådgivningen og give dem en hjælp med på vejen til det, de har brug for.

Socialrådgiveruddannelsen hos UC SYD har i samarbejde med en større række organisationer, aktører og tilbud og med økonomisk støtte fra Esbjerg kommune etableret en ny gratis Fælles Åben Rådgivning i Esbjerg, i daglig tale FÅR.

Rådgivningen er anonym rådgivning og bemandes af socialrådgiverstuderende fra UC SYD og holder til på Esbjerg Hovedbibliotek, under Fortællertrappen. Den frivillige rådgivning er åben hver torsdag fra kl. 14.00 til 16.00.

Vi er meget stolte over, at vi i samarbejde med UC SYD kan tilbyde en åben rådgivning for alle vores borgere i Esbjerg Kommune. Tilbuddet er spændende nytænkning, som også løser en reel problemstilling i forhold til at skabe en kortere vej fra den enkelte organisation til den næste, fortæller Jakob Lykke, der er formand for Social & Arbejdsmarkedsudvalget.

Vi håber, at FÅR vil bidrage med hjælp til borgerne i vores område, samtidig med at vores studerende får mulighed for at bruge det, de har lært på deres uddannelse. På den måde får de studerende mere praksiserfaring samtidig med, at det frivillige arbejde giver et solidt indblik i, hvilke organisationer og tilbud der findes for borgerne i vores nærområde. Vi håber, at vi på den måde kan ruste de studerende yderligere til deres fremtidige liv som socialrådgivere, fortæller Camilla Moesgaard, studieleder på socialrådgiveruddannelsen.

En bred alliance
Hele 11 partnere: UC SYD, Bydelsprojekt 3i1, Mandecenteret, Borgerrådgiverne, Vindrosen, JobAktiv, Retshjælpen, Esbjerg Kommunes Biblioteker, Kontakten, Hjemløseindsatsen og Kirkens Korshær står sammen om at gøre den fælles rådgivning med de studerende til virkelighed.

Ud over partnerne er der også et større videns-netværk i ryggen, der alle bidrager med viden til de studerende, når de skal ud at rådgive:

- Det er noget helt nyt, at vi kan åbne for så bred en rådgivning, som vi kan nu. Det gør en kæmpe forskel, at vi står i bred alliance og alle bidrager til at klæde de frivillige studerende på til opgaven. Hvis der er noget, de ikke kan svare på, skal de også fungere som en vejviser, der kan pege borgerne det rigtige sted hen, så der er kortere til målet, siger Boligsocial medarbejder Sana Artis fra Bydelsprojektet 3i1 og lektor Lulu Hjarnø fra socialrådgiveruddannelsen, som begge sidder med i udviklingsgruppen.

Overvældende interesse
Interessen blandt de studerende på UC SYD har været overvældende. Over 50 studerende har vist interesse for projektet, og hele 24 studerende er indsat i den første vagtplan. Vi er meget glade for, at de studerende har taget godt imod ideen og viser interesse. Særligt i en tid, hvor vi ved, at mange kæmper for at tiltrække frivillige, bl.a. i foreningslivet. Vi glæder os meget til at kunne åbne dørene op på torsdag, siger Sana Artis og Lulu Hjarnø.

Læs mere: https://www.esbjergbibliotek.dk/raadgivning/faelles-aaben-raadgivning

Camilla Moesgaard - studieleder, socialrådgiveruddannelsen