Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Pædagogstuderende gør forskning levende på campus i Aabenraa

Publiceret:

Pædagogstuderende i Aabenraa har skabt et levende univers for børnehavebørn med udspring i bevægelsesprojektet Hoppeline fra Videncenter for Sundhedsfremme.

Koncentrationen lyser ud af det lille barneansigt, mens de små fingre finder den helt rigtige kogle til troldemasken. Ved siden af sidder en pædagogstuderende med limpistolen og venter tålmodigt på, at barnet får fundet det rigtige sted til koglen.

Vi befinder os på campus i Aabenraa, hvor pædagogstuderende fra 1. kompetenceområde er ved at gennemføre deres aktivitetsdag for store børnehavebørn fra to lokale børnehaver.

Børn i pædagogisk arbejde


- Vi har valgt et emne ud fra Hoppeline-universet, som vi kunne lave et inkluderende værksted for børnene med. Vi har valgt trolde og har tænkt meget i det sanselige, for eksempel med bladene, der hænger ned fra loftet. Det skaber en fornemmelse af at være i en skov, siger Lone, der er pædagogstuderende, mens hun peger på udsmykningen i klasselokalet, hvor børn og studerende arbejder sammen.

Forløbet er blevet til gennem et godt samarbejde mellem lektor Dorte Rizzi på pædagoguddannelsen og projektleder fra Hoppeline Lise Hostrup Sønnichsen, Videncenter for Sundhedsfremme:

- De studerende har fået fem dogmer af mig, som de skal opfylde i opgaven med at skabe en innovativ værkstedsaktivitet. De har fundet inspiration i Hoppelines fortællinger, materialerne er så vidt muligt genbrugsmaterialer, de skal overholde den afsatte tid, og børnene skal kunne være aktive i processen. Til sidst skal børnene skal kunne tage de legeremedier, der fremstilles i dag, med hjem og lege videre, fortæller Lise Hostrup Sønnichsen.

Musik, pirater og fri fantasi
Længere ned af gangen bliver der hamret søm i kapsler til raslepinde. En lille dreng får lov at håndtere hammeren, mens en studerende tillidsfuldt holder sømmet for ham. Rundt ved de andre borde laver børn og voksne små trommer af dåser og balloner, og børnene roder i beholderne med pailletter, så instrumenterne får det hele rigtige udtryk.

- Vi har arbejdet med det i nogle uger, og i dag skal vi filme og dokumentere vores indhold. I næste uge arbejder vi med indholdet i en fordybelsesopgave, som munder ud i en fremlæggelse, fortæller Charlotte, som er med i den gruppe, der laver instrumenter.

I de andre grupper arbejder børn og voksne sammen om emnerne pirater, blæksprutter, jetpakcs og drager, og lektor Dorte Rizzi er rigtigt godt tilfreds med forløbet:

- De har læst faglige tekster om æstetikforståelse, fantasi og kreativitet op til denne dag, og jeg synes, de er lykkes rigtigt godt med deres universer, siger hun, mens hun laver kaffe til grupperne, der er travlt beskæftiget sammen med børnene.

Et godt samspil skaber stor værdi
Samspillet mellem videncenterets projekt Hoppeline og det faglige forløb for de pædagogstuderende har koblet kultur for, med og til børn rigtigt godt:

- Det er jo lige præcis det, vi er her for! Vi har fået gjort projektet til et aktiv her på pædagoguddannelsen også, og vi får virkelig at se, hvor dygtige studerende vi har, fortæller Lise Hostrup Sønnichsen fra Hoppeline.

Pædagog Sanne er med fra børnehaven Søgården, og hun glæder sig over dagen på UC SYD:

- Børnene har haft så mange aspekter i spil i dag: De har været kreative, udvalgt farver, brugt finmotorikken, ventet på tur og fundet nye måder at lege på. Det tager vi med hjem i børnehaven og leger videre med, smiler Sanne, mens to små pirater fægter rundt på gulvet.

Du kan se mere om Hoppelineprojektet her: www.hoppeline.dk

 

 

 

Kilder:

  • Lise Hostrup Sønnichsen, Videncenter for Sundhedsfremme, tlf. 7266 5258 eller lhos@ucsyd.dk