Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Teknologiforståelse på skoleskemaet

10 skoler i Syddanmark deltager de næste tre år i et forsøg med teknologiforståelse som selvstændigt fag på skoleskemaet og integreret i andre fag.  

Publiceret:

10 skoler i Syddanmark deltager de næste tre år i et forsøg med teknologiforståelse som selvstændigt fag på skoleskemaet og integreret i andre fag.

Målet er, at alle elever skal lære at forholde sig kritisk til teknologi og forme den frem for blot at bruge den. Men hvordan lykkes det? Det vil UC SYD sammen med 10 syddanske folkeskoler forsøge at finde svaret på over de næste tre år.

En del af den obligatoriske undervisning?

Bag det tre-årige projekt står UC SYD sammen med landets øvrige fem professionshøjskoler, Rambøll Partners og i alt 46 folkeskoler. Det landsdækkende projekt ”Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning” skal danne grundlag for en politisk beslutning om hvorvidt teknologiforståelse skal være en del af folkeskolens obligatoriske undervisning.

En del af forsøget handler også om at opbygge kapacitet og kompetencer til at arbejde med og undervise i teknologiforståelse.

 - Teknologiforståelse handler ikke om it-understøttelse, for teknologiforståelse er et fag med helt eget fagformål og kompetenceområder, forklarer Steen Juhl Møller fra UC SYD.

Nye begreber og måder at tænke på

Forsøget skal evaluere tre modeller med teknologiforståelse som selvstændigt fag, teknologiforståelse integreret i andre fag og så en kombination af begge.

 - teknologiforståelse som fag indeholder mange nye begreber, helt nye faglige sammenhænge og måder at tænke på, fortæller Steen Juhl Møller, - at undervise i teknologiforståelse kræver derfor nogle nye og anderledes kompetencer og forsøget med teknologiforståelse kommer derfor også til at trække tråde ind i både lærer- og pædagog- og efter- og videreuddannelsen på UC SYD. 

Fakta om projektet 

”Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning” skal bl.a.

  • indsamle eksisterende viden om teknologiforståelse
  • udarbejde undervisningsforløb og -materialer
  • udvikle kompetencer blandt de involverede skolers personale
  • evaluere forsøget.

Projektet gennemfører forsøg med

  • teknologiforståelse som selvstændigt fag i 1.-9. klasse
  • teknologiforståelse integreret i dansk, matematik, natur/teknologi, fysik/kemi, billedkunst, håndværk og design og samfundsfag.

Læs mere om projektet på tekforsøget.dk eller kontakt
Steen Juhl Møller
Adjunkt
UC SYD
7266 5934 | stjm@ucsyd.dk