• Videreuddannelse og kurser

UC SYD stiller skarpt på tværprofessionalisme

Mandag den 29. oktober indledte Stephanie Lose den tværprofessionelle uge på Campus Esbjerg med en velkomsttale, der understregede, hvorfor tværprofessionalisme er en central kompetence for både nutidens og fremtidens medarbejdere

Hele uge 44 har UC SYD valgt at sætte et særligt fokus på det tværprofessionelle samarbejde. Studerende vil på tværs af UC SYD's uddannelser og campusser arbejde med at skabe fælles løsninger på konkrete problemstillinger. Målet er at skabe endnu mere samarbejde på tværs - både under uddannelsen og efterfølgende i arbejdslivet.

Stephanie Lose tog i sin velkomsttale udgangspunkt i de to kasketter hun har på, som regionsrådsformand i Region Syddanmark og som bestyrelsesformand for UC SYD.

-Jeg er meget optaget af, at vi har medarbejdere, som har de rigtige kompetencer. Vi har brug for medarbejdere, der både kan gå i dybden med deres eget fag og som kan arbejde i bredden og samarbejde på tværs.

Som bestyrelsesformand for UC SYD pointerede Stephanie Lose vigtigheden i, at netop de studerende får det tværprofessionelle samarbejde ind under huden.

Og det er netop formålet med den tværprofessionelle uge, som er den første og største i UC SYD's historie.

Stephanie Lose UC SYD

FREMTIDEN ER TVÆRPROFESSIONEL

-Forløbet understøtter det faglige fællesskab på tværs af uddannelserne og muliggør dermed vigtige erfaringer, læringsprocesser og erkendelser for vores studerende. At kunne indgå i tværprofessionelle sammenhænge er helt afgørende for at kunne varetage de velfærdsopgaver fremtiden vil stille. De problemstillinger kommende sygeplejerske, jordemødre, lærere, pædagoger, ergoterapeuter eller andre professioner vil møde kræver fælles løsninger, siger prorektor på UC SYD, Alexander von Oettingen, og tilføjer:

-Tværprofessionalitet er derfor ikke et vedhæng, men en integreret del i uddannelsen og en kompetence for fremtidens professioner. Fremtiden er tværprofessionel, men med afsæt i en stærk professionalitet. Vi ved, at flere fagligheder giver flere og bedre løsninger.

Temaerne for ugen er innovation og samskabelse. Igennem ugen vil de studerende samarbejde på tværs om forskellige samfundsudfordringer. Forløbet afsluttes ved, at de studerende præsenterer resultatet af deres arbejde overfor medstuderende, undervisere og aftagerfeltet.