Publiceret:
Jane Hald Søndergaard sidder på sin altan i Singapore og snakker ind i computerskærmen, mens de høje bygninger bag hende bliver indhyllet i mørke. Siden marts 2019 har hun kunnet kalde det sydøstasiatiske land sit hjem. Da hendes mand bliver tilbudt et job der, beslutter hele familien at tage af sted.
-Vi så det som en mulighed for at udvide vores kulturelle horisont, hvor vi samtidig kunne have fuld fokus på familielivet, siger hun.
Jane får lov til at holde orlov fra jobbet som daginstitutionsleder, så familien kan tage på en fælles dannelsesrejse – men jobsituationen er ikke hendes eneste udfordring. For ved siden af er hun ved at tage en diplomuddannelse i ledelse.
Fra fysisk til online undervisning
Til forskel fra andre uddannelsesinstitutioner tilbyder UC SYD, at alle moduler på Diplom i ledelse kan tages online, mens det eneste fysiske element er et opstartsmøde. Jane kontaktede derfor en studiesekretær for at høre mere om mulighederne for at studere, mens hun opholder sig i et andet land.
-Efter en snak med studiesekretæren på modulet tilbød hun, at jeg til opstartsmødet kunne komme med på en online linje – og jeg endte så med at være med via en skærm inde i det fysiske undervisningslokale. Det var vigtigt for mig, at det var muligt, forklarer Jane.
Kompetencekufferten bliver fyldt op
Selvom familien skal blive i Singapore noget tid endnu, og de skal undvære både familie- og vennebesøg på grund af Covid-19, fortryder Jane på ingen måde valget om at rykke med familien til udlandet. Her har hun fået fyldt kufferten op med kulturel og social forståelse – og på grund af uddannelsen tager hun også reelle redskaber med sig hjem. Redskaber, som hun blandt andet har fået efter et valgmodul, der handler om coaching i et ledelsesperspektiv.
-Min kompetencekuffert er virkelig blevet fyldt op på dét modul. Jeg ville gerne være bedre til at strukturere en samtale – for eksempel en medarbejderudviklingssamtale, teamudviklingssamtale eller et personalemøde. Nu er jeg blevet skarp på, hvordan jeg kan styre dialoger, siger hun og fortsætter:
-Jeg er meget fag-faglig af natur, så jeg kan godt fortabe mig i en debat. Så jeg har lært rigtig meget om, hvordan jeg holder struktur. Men selve spørgeformen er også vigtig: Hvad er det egentlig, jeg gerne vil vide noget om? Dét har jeg også lært at visualisere for mine medarbejdere.
Jane er lige nu i gang med et valgmodul om teamledelse, og bagefter venter et sidste grundmodul om organisation, inden hun skal kaste sig over sit afgangsprojekt. Men som leder føler Jane sig allerede mere kompetent – både personligt og fagligt.
Fleksibel undervisning – online
Ikke alene har Jane fået en masse kompetencer fyldt oven i kufferten – hun er også blevet positivt overrasket over, hvad online undervisning er og kan:
-Der er en ekstrem fleksibilitet i online undervisning i forhold til at møde op fysisk, og det er for mig den allerstørste gevinst. Undervisningen kan blive optaget, så hvis du er forhindret i at deltage, kan du gå ind og efterse dét, som holdet har lavet, siger hun og fortsætter:
Det sidste og afgørende træk på diplomuddannelsen i ledelse er afgangsprojektet, og også her skal Jane overveje, om hun ønsker fysisk eller online vejledning. Uanset hvilken form hun vælger, står vejlederen lige meget til rådighed. Forskellen ligger i formen på vejledningen:
-I den fysiske form kan du stille et spørgsmål på mail eller afvente til næste undervisningsgang. Og det kan være udfordrende at finde en dag til et vejledningsmøde, hvis kalenderen er presset, og du også skal tage højde for transporten fra og til uddannelsesinstitutionen, tilføjer hun.
Praksiserfaring uden en praksis
Selvom klokken har passeret 20 i Singapore, og mørket har omsluttet Jane, sidder hun stadig på sin altan. Det er ét af de mange goder ved at befinde sig under varmere himmelstrøg. Men overfloden af solskinstimer betyder ikke, at der ingen udfordringer er, når du tager en uddannelse med til udlandet. Heldigvis har Jane indtil nu fundet løsninger:
Sværere har det været med dét modul om teamledelse, som Jane sidder på lige nu. For det er vanskeligt, når hun ikke har et team at lede. Igen har Jane trukket på netværket, hvor hun har lavet interviews med sine lederkolleger i Danmark og spurgt ind til deres praksiserfaring. Dén viden har hun arbejdet med teoretisk – og så kan kollegerne tilmed få noget ud af det, fordi hun deler sine resultater med dem.
-Jeg synes ikke, det er en hæmsko at tage et modul, mens man sidder i et andet land. Men jeg synes, det er en udfordring, som du skal tage oppefra og ned, og så finder du en god løsning. Det kan godt lade sig gøre, men jeg tror, at det fungerer bedst, hvis du har bedrevet ledelse i forvejen. For så har du også din tidligere erfaring at trække på, siger hun.
Diplom i ledelse
Er du øverste leder? Eller har du en ledelsesfunktion i forbindelse med projekter og opgaver? Få styrket dine kompetencer med en Diplom i ledelse.
Læs mere: