Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom- eller akademiniveau

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Udlandspraktik i gudesmukke Grønland: Inna og Asta tester pædagogevnerne af på landets kriminelle

På et praktikophold i Grønland har Asta og Inna set landet fra en hundeslæde, oplevet isbjerge og set nordlys. Men de har også gjort en stor forskel for nogle af landets kriminelle, som de som pædagogstuderende har arbejdet intenst med i tre måneder.

Publiceret:

Gør dét! Tag afsted på udlandspraktik! Også selvom du måske er nervøs og tænker: ’Åh nej, kan jeg det, og får jeg nogen venner?’ Du skal nok møde mennesker. Du skal nok få nogle fede oplevelser. Og du skal nok klare den.

Asta

Pædagogstuderende

Ordene er Asta Skovkjær Matthiesens. Sammen med Inna Kortegaard læser hun til pædagog på UC SYD i Kolding, og begge er de netop vendt hjem fra Grønland. Hér har de været på et fælles udlandseventyr i tre måneder. For at opleve landet fra en hundeslæde, se isbjerge og nordlys – men vigtigst: for at teste pædagogkompetencerne af på virkelige mennesker i en fremmed kultur.

Jeg valgte at tage min praktik i udlandet for at se pædagogik fra et andet perspektiv og fra en anden kultur. Det er en stor gevinst at få nogle nye synsvinkler og erfaringer, som du kan tage med hjem til Danmark. Og det kan gøre dig klogere på, hvilken type pædagog du vil være.

Inna

Pædagogstuderende

Aktiverer indsatte med kreative indslag

Og Asta og Inna har fået nye erfaringer med hjem fra Grønland. På Anstalten i Ilulissat har de fået mulighed for at teste deres viden af på en ny målgruppe – på grønlandske mænd, som sidder inde for alt fra vold til manddrab. Noget, som familien i Danmark ikke har været helt trygge ved tanken om, men som til gengæld har fyldt meget lidt hos begge kvinder.

-Vi har været bevidste om, at de indsatte er på Anstalten af en årsag. Men både Asta og jeg har haft taget et valg i starten af vores praktik om, at vi har villet lære de indsatte at kende først og danne en relation, inden vi har villet læse om deres domme, forklarer Inna.

I Grønland er det ikke traditionelle fængsler, som vi kender dem i Danmark – i stedet er det delvist åbne institutioner, hvor der er udgangsdage, og hvor fokus er på forebygge, at de indsatte går ud og begår ny kriminalitet. Som pædagogstuderende har det derfor været Asta og Innas opgave at holde de indsatte i Anstalten beskæftigede med fornuftige aktiviteter.

Med os har de indsatte kunnet lave kreative ting som for eksempel at male, sy eller lave kreationer på værkstedet, som efterfølgende skal sælges på det årlige julemarked. Men vi har også været med til at indføre noget, vi kalder ”Olsen-pausi”, hvor vi går ud og spiller kort, og vi har afholdt kaffemik, hvor nogle for første gang har været med til at bage.

Asta

Pædagogstuderende

-Vi har også lavet en planteskole med de indsatte, hvor vi blandt andet har plantet agurk, basilikum og persille, og vi har motiveret dem til at skrive navne på deres egne planter, så de får et medansvar i at passe dem, fortsætter hun.

Snescooter, hundeslæde og fede fester

Fordi Anstalten tillader de indsatte at komme udenfor, har Inna og Asta også været med dem på ture i den grønlandske natur. Blandt andet på vandreture med udsigt til isbjerge og blikstille hav.

Heldigvis er der mange lyse timer i døgnet i sommerhalvåret – hér går solen nærmest aldrig ned. Efter arbejde og i weekenderne har de derfor været ude sammen med deres kolleger fra Anstalten for at opleve Grønland fra sneen – og prøvet samtlige caféer og restauranter i byen. Også dét pizzeria, som udvikler sig til ét stort feststed om natten.

Det har været vildt fedt at prøve at køre med hundeslæde. Men noget af det fedeste, vi har prøvet, synes jeg, er at køre på snescooter og vinterbade med isbjerge i baggrunden. I hverdagene har vi også haft nogle fede oplevelser – blandt andet med saunagus, hvor man skifter mellem den varme sauna og at rulle sig i sneen.

Asta

Pædagogstuderende

-Og så har vi haft de sjoveste byture. Der bliver bare givet max gas i byen i Ilulissat, og det er både unge og ældre lokale, som samles her. Alle er meget ungdommelige i deres måde at være på og slet ikke så reserverede, som vi er vant til i Danmark. Jeg savner allerede bylivet heroppe, tilføjer Inna.

Det er svært ikke at forelske sig i Grønland, mener de to kvinder. Faktisk helt umuligt. Og det er ikke kun i byen Ilulissat, hvor de har boet, men også i befolkningen.

Alle, vi har mødt her i Grønland, er så åbne. Når du har mødt nogen én gang, så smiler du og hilser, næste gang du ser personen. Og hvis du møder dem på gaden, tilbyder de dig et lift - og så er I basically venner.

Inna

Pædagogstuderende

-Vi har netop fået mange venner heroppe. Blandt andet Alma, som er en socialrådgiver fra Anstalten. Hende har vi faktisk fået en fælles tatovering med, og det er nu et evigt minde om vores tur og vores venskab, fortsætter Asta.

Har gjort en forskel som pædagogstuderende

Ligesom Asta og Inna er kommet tæt på de ansatte, er de med tiden også kommet tæt på de indsatte. Men det har krævet noget at aktivere mennesker, som ikke er tvunget til at lave andet end at sidde i deres celler. Selvom de indsatte får en slags løn for dén indsats, de laver i Anstalten, kan det være svært at komme som det motiverende nye ansigt.

-Vi har oplevet, at flere af de indsatte har skulle se os an, før de ville være med til at lave aktiviteter i beskæftigelsen. I Grønland er der en anderledes kultur end i Danmark. Mange ting bliver planlagt mere løst, og der er større chance for, at nogle ting bliver aflyst last minute, end jeg har oplevet i Danmark, fortæller Inna.

For Asta og Inna har det derfor været vigtigt at være en konstant for de indsatte. En klippe, som de har kunnet læne sig op ad – og som er blevet stående. Og heldigvis har pædagoguddannelsen lært dem lige præcis dét og mere til.

Jeg tror, at de indsatte har sat pris på, at vi siger dét, vi gør - og vi gør dét, vi siger. Vi har bragt os selv i spil og deltaget aktivt i alle aktiviteter. Og i undervisningen har vi lært vigtigheden af at være tålmodige og have forståelse for, at alle mennesker er forskellige og derfor også skal behandles forskelligt.

Inna

Pædagogstuderende

-Og vi har også arbejdet med narrativer – vi har bragt positive fortællinger i spil ved at italesætte alt det, de gør godt. Fordi de ikke har været vant til at høre det, er de vokset en centimeter, hver gang de har fået anerkendelse. Vi har også fokuseret på at få dem til at bruge hinanden ved at fokusere på den enkeltes kvaliteter: ”Du kan spørge X, for han er virkelig god til at sy”, fortsætter Asta.

Selvom de to kvinder ikke er meget for at fremhæve dén forskel, de har gjort for de indsatte, har de indsatte ikke været bange for at sætte ord på. Mens nogle har udtrykt det med ord, har én indspillet en sang som tak for Asta og Innas indsats.

-En af de indsatte har skrevet en rapsang, hvor han synger, at det er hårdt, vi ikke er der længere, fordi vi har støttet ham og fået ham til at åbne op. Men at han sætter pris på de ting, vi har lavet sammen, og at vi er i hans hjerte. Det er selvfølgelig rørende at høre, siger Asta.

Rapsangens omkvæd

Maqaasiummertarissi ilaatigut
Nogle gange føler jeg virkelig, jeg savner jer. 

Misigisat kingumut qiviaraangatsigit
Når jeg kigger tilbage på, hvad har vi lavet,

Assigiinngillat aqqusaakkagut ilulissani
har vi lavet en masse i Ilulissat.

Qujavunga nuannaarnerup pianik
Stort tak for alt det sjove, vi har lavet sammen.

Tager det bedste med fra Grønland

Relationsarbejdet er netop noget af dét, som Inna og Asta tager med sig som en værdifuld erfaring – og som de glæder sig til at gå i dybden med som færdiguddannede pædagoger.

Praktikken har understreget vigtigheden af, at du som pædagog er i stand til at danne relationer. At du kan være med til at skabe et fælles tredje ved at lave aktiviteter med de mennesker, du er der for. Fordi I er sammen om aktiviteten eller oplevelsen, kan der i sidste ende også komme gang i den personlige samtale, hvor der bliver åbnet op.

Inna

Pædagogstuderende

Rent kulturelt har Inna og Asta også fundet værdi i den mere afslappede tilgang til hverdagen, som primært hersker i Grønland – og dét har de håbet at kunne tage med hjem til Danmark.

-Jeg synes, at vi danskere kan lære af ikke at have så faste rammer, at de ikke kan brydes. Der har jeg erfaret, at de i Grønland er gode til at gribe de muligheder, som kommer, i stedet for at planlægge alt ned til mindste detalje. Og dét skal man også kunne for at være en god pædagog, for vi mennesker er uforudsigelige, siger Inna. 

Og ligesom de har hjulpet de indsatte med at vokse, har udlandspraktikken også fået Asta og Inna til at vokse.

Fordi din underviser ikke er tæt på, kommer du til at stå meget mere på egne ben, når du tager praktikken i udlandet. Indimellem skal du selv tænke og handle hurtigt, men det gør jo netop, at du bliver mere selvstændig.

Asta

Pædagogstuderende

-Når du er i udlandspraktik, indser du også, hvor mange ting du egentlig kan selv. Du tror mere på dig selv, og det er blot én ud af mange grunde til at tage på udlandseventyr. Det er en kæmpe fed oplevelse, slutter Inna.

Læs mere om pædagoguddannelsen

Drømmer du om at skabe en spændende, udfordrende og tryg hverdag for børn, unge og voksne? Så er pædagoguddannelsen måske det rette for dig.