BEMÆRK
Tilmeldingen er bindende, når vi har modtaget den. Det er derfor nødvendigt, at du har din betalers accept, inden du tilmelder dig.
Bliver du forhindret, skal vi bede dig melde afbud. Vi refunderer ikke kursusudgiften ved afbud/fravær, men skolen har mulighed for at give pladsen til en anden.
Sproglærernes dag
-kreativitet, leg og teknologi i sprogindlæringen
På sproglærernes dag vil vi udforske hvordan kreativitet, leg og teknologi kan integreres i tysk og engelsk.
Gennem kunst, historier og legende aktivitet stimulerer du dine elevers fantasi og understøtter deres sprogindlæring og ikke mindst deres motivation for at lære sprog og forstå kulturelle sammenhænge.
I løbet af dagen vil du have mulighed for at høre oplæg om æstetiske processer og AI i tysk og engelsk og deltage i workshops, hvor du kan dykke ned i alt lige fra kunst i læringsrummet, leg og rollespil i en aktiv sprogundervisning, kreativ skrivning og mundtlige fortællinger, fantastiske billedbøger, teknologien som en kreativ medspiller og meget mere.
Så kom og vær til en inspirerende dag på CFU sammen med dine kolleger i fremmedsprog!
Sted: Campus Esbjerg
Dato: 05-03-2025 kl. 08:30-15:30
Tilmeldingsfrist: Mandag d. 03. februar 2025
Husk også [ Vælg Workshops ]
Se beskrivelsen af de enkelte workshops herunder.
Pris: 1675,-
PROGRAM
08.30-09.00 Morgenmad
09.00-09.15 Velkomst
09.15-10.30 Æstetiske læreprocesser i fremmedsprogsundervisning
– oplæg v. Petra Klimaszyk, lektor hos Absalon
Hvordan kan æstetiske læreprocesser i fremmedsprogsundervisningen bidrage til at engagere og motivere eleverne til at lære sproget? Dette oplæg sætter fokus på, hvordan æstetiske elementer kan integreres i fremmedsprogsundervisningen for at opnå en dybere forståelse af indhold, målsproget og kulturelle sammenhæng. Med afsæt i sommerfugle modellen præsenteres der nogle praktiske eksempler på, hvordan eleverne fantasi og kreativitet kan være med til at understøtte deres sproglæringsprocesser.
10.30-10.45 Pause
10.45-12.00 AI i fremmedsprog
– oplæg v. Henriette Hjelm Hansen, CFU konsulent hos UCN
I dette oplæg er fokus på de mange muligheder vi har for brug af kunstig intelligens i sprogundervisningen. Vi ser på, hvordan det kan bruges i din forberedelse og i samarbejde med eleverne. Vi ser på, hvordan kunstig intelligens kan være en hjælp til skrivning, læsning, grammatik, samtale og feedback. I får eksempler på forløb og aktiviteter til at integrere teknologien på en meningsfuld måde i undervisningen.
12.00-12.45 Frokost
12.45-14.00 Workshoprunde 1. Vælg workshops samtidig med din tilmelding.
Workshop A: Playful learning og teknologi
Workshop B: Leg, bevægelse og æstetiske oplevelser med billedbøger
Workshop C: Geschichtenwerkstatt
14.00-14.15 Pause m. kaffe og kage
14.15-15.30 Workshoprunde 2. Vælg workshops samtidig med din tilmelding.
Workshop D: Rollenspiele im Deutschunterricht
Workshop E: Tall tales, teknologi og kreativitet
Workshop F: Kunst og dens inspirerende potentiale for sprogtilegnelsen
Workshoprunde 1
[ Vælg Workshops ]
Workshop A: Playful learning og teknologi
En legende tilgang kombineret med brugen af teknologi kan forandre måden, vi lærer sprog på. I denne workshop udforskes, hvordan vi kan udnytte teknologiens potentiale for at skabe en engagerende og effektiv læringsoplevelse.
Vi undersøger, hvordan elektroniske lege og spil kan fungere som redskaber til at forbedre både mundtlig og skriftlig kommunikation. Ved at integrere disse interaktive elementer i undervisningen, kan vi skabe et dynamisk og underholdende læringsmiljø, der motiverer eleverne til at engagere sig og aktivt deltage i deres sprogindlæring.
Du præsenteres for konkrete eksempler på elektroniske spil og lege, der er specielt designet til at fremme sprogfærdigheder.
Målet er at give dig praktiske redskaber og inspiration til at integrere teknologi i din sprogundervisning på en meningsfuld og effektiv måde.
Målgruppe: Engelsklærere på mellemtrin/udskoling
Instruktør: CFU konsulent Henriette Hjelm Hansen, UCN
- - - - - - - - - -
Workshop B: Leg, bevægelse og æstetiske oplevelser med billedbøger
Gennem leg med ordforråd og shared reading, skal vi arbejde med mundtlighed og den første læsning, og hvordan billedbøger kan være den tematiske ramme om din undervisning i de yngste klasser.
Dine elever vil begejstres og motiveres til at lære engelsk igennem historier. Med billeder, lyd, rytmer og musik til at støtte og levendegøre den første læsning og ordforrådstilegnelse.
I denne workshop vil vi kigge på de nyeste billedbøger og dykke ned i forløb og supplerende materialer i form af flashcards, spil, animationsfilm, hånddukker og andre ressourcer.
Målgruppe: Engelsklærere i indskolingen/mellemtrin
Instruktør: CFU konsulent Lise Fenger Poulsen, UC SYD
- - - - - - - - - -
Workshop C: Geschichtenwerkstatt
På denne workshop bliver du præsenteret for sjove og kreative aktiviteter, der skubber til elevernes fantasi og gør dem i stand til at producere små mundtlige og skriftlige fortællinger. Vi afprøver aktiviteterne og ser nærmere på, hvilket ordforråd og hvilke andre sproglige strukturer der skal til, for at guide eleverne gennem opgaven, så de får mulighed for at eksperimentere med deres sproglige færdigheder.
Målgruppe: Tysklærere i indskoling/mellemtrin
Instruktør: CFU konsulent Susanne Ries, UC SYD
Workshoprunde 2
[ Vælg Workshops ]
Workshop D: Rollenspiele im Deutschunterricht
Skab et levende, motiverende og kommunikativt læringsrum med dialoger og rollespil:
Oftest er udfordringen i en tysktime at få eleverne til aktivt at bruge sproget.
På denne workshop ser vi nærmere på, hvordan man med dialoger og rollespil til alle klassetrin kan planlægge og gennemføre en handlingsorienteret undervisning, der fremmer elevernes mundtlige kompetencer.
Vi vil udforske og afprøve forskellige aktiviteter, der skaber levende og motiverende øjeblikke i undervisningen, hvor den aktive sprogbrug står i centrum.
Målgruppe: Tysklærere på mellemtrin/udskoling
Instruktør: Miriam Inäbnit, lærer på Lykkegaardsskolen, Kolding
- - - - - - - - - -
Workshop E: Tall tales, teknologi og kreativitet
I denne workshop vil vi lege og udforske AI, robotter og nye teknologier i et storytellingsperspektiv.
Vi vil give fantasien frit spil og komme med vores bud på, hvordan du kan arbejde med sprog og teknologi, tall tales og kreativ skrivning i en kommunikativ engelskundervisning.
På workshoppen tager vi udgangspunkt i historier, materialer og legende forløb, som kan anvendes direkte i din årsplan.
Målgruppe: Engelsklærere på mellemtrin/udskoling
Instruktør: CFU konsulenter Finn Faurbye & Lise Fenger Poulsen, UC SYD
- - - - - - - - - -
Workshop F: Kunst og dens inspirerende potentiale for sprogtilegnelsen
I denne workshop kommer du til at høre om, hvordan æstetiske læreprocesser kan fremme elevernes mundtlighed og skriftlighed gennem inddragelse af kunstbilleder, enten i klasseværelset eller på museet. Du får mulighed for at afprøve nogle af aktiviteterne, der kan inddrages i fremmedsprogsundervisningen for at skabe et inspirerende læringsrum, hvor der er plads til kreativitet og fordybelse samt for leg med sproget.
Instruktør: Petra Klimaszyk, lektor hos Absalon
Sted: Campus Esbjerg
Dato: 05-03-2025 kl. 08:30-15:30
Tilmeldingsfrist: Mandag d. 03. februar 2025
Husk også [ Vælg Workshops ]
Pris: 1675,-