Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Projekt 2020 - 2022

Brobyggende elevmøder

som didaktisk design i tyskfaget

Brobyggende elevmøder som didaktisk design i tyskfaget

Fra sommer 2020 til efterår 2022 har CFU, UC SYD været tovholder for et brobygningsprojekt, som havde til formål at fremme og fastholde folkeskole- og gymnasieelevernes interesse for tysk. Der blev afholdt workshops for de deltagende lærere og gennemført elevmøder på tværs af de to skolearter. Projektet blev støttet med midler fra NCFF.

Materialesamling med 10 anbefalinger til brobyggende elevmøder

Vores erfaringer fra projektet har vi nedskrevet i ti anbefalinger og derudover har vi udviklet et undervisningsmateriale, som bygger på peer-to-peer-undervisning.

Didaktisk design for brobyggende elevmøder

Brobyggende-elevmoeder-planlaegningsskabelon

Denne skabelon er tænkt som et arbejdsredskab, som lærerne kan tage i brug for at planlægge og videreudvikle deres didaktiske design for de enkelte elevmøder.

Evaluering af elevmøderne

Evalueringsskabelonen er tænkt som et arbejdsredskab, som lærerne kan tage i brug for at evaluere de enkelte elevmøder.

 

Om projektet – et tilbageblik

Projektet ”Brobyggende elevmøder som didaktisk design i tyskfaget” var et toårigt projekt, som havde sigte på at udvikle didaktiske designs for tyskundervisningen, som styrker såvel grundskoleelevers som gymnasieelevers interesse for tyskfaget. I projektets fokus stod fire elevmøder med ung-til-ung-formidling, hvor gymnasieelever underviste elever fra folkeskolen. Vi valgte denne undervisningsform, da undersøgelser viser, at ung-til-ung-formidling fremmer elevernes læring og motivation og styrker deres tro på egne evner.

Der blev arbejdet i fire partnerskaber grundskole og gymnasier imellem. De deltagende lærere samarbejdede ud fra faciliterede workshopdage, hvor der var rum til udvikling, løbende refleksion og revidering af deres didaktiske designs. Til hver workshop blev der præsenteret et fokusområde, som indgik i det efterfølgende elevmøde. Fokusområderne blev udvalgt af de deltagende lærere og var følgende:

  • Dialogbaseret tyskundervisning
  • IT og digitale værktøjer
  • Sprogproduktion (sprogtilegnelse gennem bevægelse)
  • Funktionel grammatik

Vi forventede at projektet med dets opbygning ville give os indblik i, hvad der udgør en vellykket brobygningsaktivitet og hvilke didaktiske overvejelser, aktiviteter og faciliteter, der kan have betydning for et vellykket brobygningsmøde.

På grundlag af vores fælles erfaringer og observationer blev der udarbejdet praksisanbefalinger, som skal hjælpe andre lærere og lærerstuderende med at planlægge og gennemføre succesfulde brobygningsmøder.

Brobyggende-elevmoeder-bgtoender-logoer-v3