Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau
  • Skræddersyede forløb For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Find os Adresser og kontaktoplysninger - du finder det hele her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Kristine har fået drømmejobbet som vejleder efter kun ét online-modul

Fordommene var mange, da Kristine tilmeldte sig et online-modul på Diplomuddannelsen i uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning. Men stik mod frygten for ikke at kunne lære gennem en computerskærm kan hun allerede skrive nyt job og ny viden på CV'et.

'Kan jeg overhovedet lære noget?' 

Det er februar 2020. 41-årige Kristine Zederkof skal snart i gang med sin Diplomuddannelse i uddannelses, erhvervs- og karrierevejledning. Noget, hun længe har set frem til. Men i baghovedet bor bekymringerne også. For på grund af sit fuldtidsarbejde må hun tage modulet online.

-Jeg var nok lidt fordomsfuld og forestillede mig ikke, at jeg kunne lære nok på den måde. Men jeg skulle i gang med at læse. Der var ikke noget at rafle om, siger Kristine.

Støtte til sårbare børn og unge

I næsten 20 år har Kristine været vant til at blive kastet ud i uvante situationer. Og i hårde miljøer. Senest har hun arbejdet som pædagog på specialområdet med en målgruppe, som hendes hjerte den dag i dag stadig banker lidt hurtigere for. Børn og unge.

Jeg har altid haft et ømt punkt for de børn og unge, som ikke har de samme forudsætninger, som jeg selv har haft. Min barndom og skolegang har været nem. Der er nogle, som altid nok skal klare sig og flyder ovenpå. Og andre skal have ekstra motivation og støtte.

Kristine Zederkof

Lysten til at hjælpe børn og unge på rette vej er der stadig. Men på en anden måde og i andet miljø. Derfor begyndte Kristine at kigge på mulighederne for at læse videre.

En vejleder viste vej

Inde bag UC SYDs mure i Haderslev møder Kristine den hjælpsomme vejleder Trine Rønholt. Heldigvis. For mulighederne for efteruddannelse er mange – og som fredagsslikket kan hun selv blande en uddannelse med fag fra forskellige uddannelsesretninger. Den løsning lyder tiltalende, tænker Kristine. 

Men de rigtige beslutninger tager tid, og derfor møder hun Trine Rønholt ad flere omgange. Indtil de til sidst – i fællesskab – har sporet sig ind på Diplomuddannelsen i uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning

-Den ligger fint i forlængelse med min professionsbachelor i pædagogik. Jeg ved, at jeg med mennesker kan være en god medspillende modspiller. Men jeg vil gerne forfine de evner og vide, hvordan jeg griber det an rent professionelt og kende de rigtige metoder, forklarer Kristine.

Online-undervisning udelukker forstyrrelser

Nu har Kristine lagt den sidste hånd på første modul. Et modul, som hun har taget i sit eget hjem. Med Skype som det største hjælpemiddel. Ikke kun på grund af corona, men også fordi UC SYD som den eneste professionshøjskole tilbyder en digital vejlederuddannelse. Og nu er Kristines fordomme om online-undervisning blevet skudt ned. 

-Jeg er blevet positivt overrasket over, at jeg sagtens kan lære på den her måde. Fordi jeg selv har kunnet tilrettelægge min tid, har jeg spidset mere ører, når vi har haft undervisning på Skype. For jeg har bare haft lysten til at få mest muligt ud af det, når jeg har mødtes online med de andre. Når man sidder hjemme i rolige omgivelser, er man også mere fokuseret. Det udelukker forstyrrelser, siger hun og fortsætter:

-Og så er der den kæmpe fordel, at jeg altid kan vende tilbage til undervisningen og diskussionerne igen, fordi de bliver optagede og gemt.

Men hvad med motivationen, når man er 'på egen hånd' derhjemme?

-Det kræver selvfølgelig noget disciplin. Men der har været knyttet små opgaver til undervisningen, som vi har skullet have feedback på. Og vi har løbende skullet diskutere det, vi har læst. Så på den måde bliver man ekstra motiveret til at få læst, forklarer Kristine.

Kristine Zederkof sidder og smiler på sit hjemmekontor.
Kristine Zederkof er blevet glad for at studere i hjemmet, hvor der ingen forstyrrelser er.

Forskellige vejledningsstile

Vigtigst har modulet fået Kristine til at tænke over, hvilken slags vejleder hun vil være. Og lært hende forskellige vejledningsmetoder, som skal tilpasses efter den, som sidder på den anden side af bordet. 

Jeg har lært, at man kan tackle vejledningssituationer forskelligt. At jeg kan teste, hvilken læringsstil personen har, og ud fra den test lave en analyse, som kan spore mig ind på, hvilke kvalifikationer personen har.

Kristine Zederkof

-Men jeg kan også bruge vejledningssituationen som en undersøgelse, hvis personen er i tvivl om noget. Handler det om personlig usikkerhed, eller er der nogen forventninger udefra, som skaber pres? Jeg skal gerne spore mig ind på, hvad personen selv forstår ved et godt arbejdsliv. Og hvad han eller hun har lyst til, tilføjer Kristine.

Vejlederjob allerede i hus

Om lidt kan Kristine tage de nye værktøjer i brug. For drømmejobbet som vejleder er allerede i hus, selvom hun langt fra er færdig med uddannelsen. I starten af juni starter hun som UU-vejleder i Aabenraa, specielt målrettet ungdomsuddannelser for unge med særlige behov. Selvfølgelig med forudsætningen om, at hun gør diplomuddannelsen færdig. Og så spiller Kristines erfaring med målgruppen også ind. 

-Min baggrund kan give forudsætning for at få øje på noget, som kan stå i vejen for den unges vej til at finde den rette uddannelse. Og så vil det være min fornemmeste opgave at gøre opmærksom på, hvilke muligheder der er for at få hjælp andre steder, som ikke nødvendigvis er inden for mit regi, siger hun.

For netop dét med ikke at blive for involveret er vigtigt som vejleder. Og et etisk dilemma, som Kristine også har stiftet bekendtskab med på sit første modul. 

-Egentligt læner en vejledningssituation sig op af noget terapeutisk uden at være det. Du sidder der for den vejledte, og det er vigtigt at finde ud af, hvad der skal til for, at den unge bliver klar til at tage en uddannelse. Men mit arbejde ligger i at finde de bedste egnede tilbud, ud fra de forudsætninger de har, og så at præsentere mulighederne for dem, afslutter Kristine.

Dét bliver en udfordring. Men én, som Kristine føler sig klar til at møde.

Brug for vejledning?

Har du brug for vejledning til, hvilken akademi- eller diplomuddannelse eller faglig retning du skal videreuddanne dig indenfor, er du velkommen til at ringe eller skrive til studievejleder på UC SYDs Efter- og videreuddannelse Trine Rønholt på 7266 5234 eller amro@ucsyd.dk