Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Silke vil styrke unges interesse for kunst og kultur

Hvordan skal man få unge til at dykke ned i kunstens og kulturens verden? Dét ved 59-årige Silke Groth, som underviser i billedkunst. Med en Diplomuddannelse i Formidling af kunst og kultur for børn og unge har hun fået værktøjer, som, hun slet ikke anede, fandtes.

Publiceret:

-Hvad er det lige, vi kan bruge billedkunst til i vores eget liv? spørger drengen og kigger skeptisk på sin lærer, Silke.

Selv er Silke tavs. Blikket flakker – ligesom tankerne. Hun er taget med bukserne nede. 'For billedkunst er da så spændende', tænker hun.

I dag er det to år siden, at spørgsmålet blev stillet. Og i dag forstår Silke, hvorfor eleverne havde svært ved at se meningen med billedkunst.

-Eleverne mukkede over, at det var nogle gamle – døde – mennesker, jeg tog udgangspunkt i, når de skulle lære om kunst. Dét kunne de ikke forholde sig til, siger hun.

Old school versus moderne

Silke underviser ikke længere sine 7. og 8. klasses-elever fra Humlehøj-Skolen i Sønderborg i old school kunst. Selvom man kunne fristes til at tro noget andet. Det mest markante møbel i Silkes bolig er et mørkegrønt monstrum af ældre dato.

-Det er min trykpresse, du kan se i baggrunden, siger hun, mens hun peger bagud.

Med dén kan hun lave grafiske tryk – på gammeldags manér. Men efter være startet på Diplomuddannelsen i Formidling af kunst og kultur for børn og unge på UC SYD forstår hun nu, at hun må skifte old school ud med moderne. I hvert fald når det kommer til undervisningen.

Silke Groth med den grønne trykpresse i baggrunden
Silke og en af "vennerne" - den grønne, gamle trykpresse

Den uforudsigelige ungdomskultur

-Da jeg hørte, at første modul handlede om børne- og ungdomskultur, tænkte jeg: 'Hvad snakker de om? Jeg har altid undervist dén alder – jeg kender dem'. Men jeg blev meget klogere, siger Silke og fortsætter:

Jeg plejede at tage udgangspunkt i kunstnere, som jeg kender. Men kunst og kultur udvikler sig, og det er også kultur, at piger sender snaps (red: billedbeskeder på Snapchat) til hinanden med filter på. At de udtrykker sig på en særlig måde gennem det sociale medie. Hvis det ikke havde været for uddannelsen, havde jeg aldrig overvejet, at det er legitimt at inddrage disse udtryksformer i billedkunstundervisningen.

Silke Groth

Hvor Silke før ville tage udgangspunkt i en skulptur i det virkelige rum, dykker hun nu ned i den virtuelle verden – og på de sociale medier. Hvor Silke før ville få eleverne til at opfinde noget fra bunden, lader hun dem nu bygge videre på det, som allerede er. Ud fra en figur, som eleverne har set i et computerspil, eller ud fra billeder af graffiti kan de skabe deres eget kunst. Et remix, som hun kalder det. 

Usikkerhedens tidsalder

Men de unges usikkerhed er en udfordring for undervisningen. Mens bumserne spirer frem i ansigtet, bliver de kun mere og mere bevidste om deres udseende og adfærd, og de føler, at de bliver målt og vejet af de andre elever. 

-Puberteten er en meget usikker periode. Langt de fleste af mine unge elever siger: "Jeg kan ikke tegne". Men det handler i virkeligheden om, at de helst ikke vil gøre det og ikke vil have, at andre skal se det. De vil ikke dumme sig, siger Silke.

Men diplomuddannelsen har også lært Silke, hvordan hun bedst tackler de unges usikkerhed. Blandt andet ved at opbygge en team-gejst, som hun kalder det. Hvor hun før har været for hurtig og brokket sig over de unges tempo eller manglende udholdenhed, fokuserer hun nu på konstruktiv feedback og at lade dem arbejde tæt sammen.

Fordi de unge er så selvbevidste, giver de hurtigt op ved kritik. Derfor øver vi, hvordan de skal give opmuntrende feedback. For eksempel ved at sige: "Jeg undrer mig over, at du tegner den ene figur i 2D og den anden i 3D. Tror du ikke, det vil virke bedre, hvis de tegner dem i samme stil. Eller hvad synes du?".

Silke Groth

Samarbejde og selvbevidsthed

Mest stolt er Silke af et kunstprojekt, hvor grupper af tre elever skulle skabe et fælles maleri. Med fokus på både baggrund, fremtoning og skygger. Først skulle den enkelte elev lave sin egen avatar – i stil med de figurer, man kan vælge at optræde som, i et computerspil. Hvor man kan tillægge sig en helt anden identitet. Med en anden krop og med andre kendetegn.

-Det fungerede som en god øvelse i udholdenhed, fordi de først skulle lave fem til seks versioner af deres avatar. Men også som en god samarbejdsøvelse, fordi de skulle hjælpe hinanden med at finde et fælles fodslag og lade de tre udvalgte avatarer smelte sammen i ét billede, siger Silke og fortsætter:

-Samtidig skulle de tage stilling til, hvordan de gerne selv ville portrætteres gennem deres avatar. På de sociale medier er de også meget ømme over for de portrætter, de lægger op ad sig selv. De manipulerer med virkeligheden, ligesom de også kan ændre de ting, som de er utilfredse med ved dem selv, gennem en avatar. På den måde bliver de bevidste om, hvordan billederne påvirker dem.

Billedkunstens betydning

I dag er det to år siden, at en af Silkes elever satte spørgsmålstegn ved billedkunstens betydning. Selvom hun endnu ikke er færdig med uddannelsen, kan hun se en fremgang. Eleverne trives bedre. De møder opgaverne med mod, og de er blevet bedre til at give feedback. Og hun er sikker på, at billedkunst og de unge er et godt match.

-I gamle dage ville man måske skrive sine følelser ned i en dagbog. Men det skrevne ord er ikke alle unges medium. Musik og billedkunst har bedre fat om de unge – hér kan de udtrykke sig, forklarer Silke.

Selv føler Silke, at hun er blevet en bedre lærer. Værktøjskassen har hele tiden været der, men den er nu blevet noget tungere:

-I den gamle værktøjskasse lå der en hammer, en skruetrækker og en sav. Det basale. Og jeg følte egentlig, at jeg kunne ordne det hele med de tre redskaber. Men med uddannelsen er jeg blevet opmærksom på, at skruetrækkeren også findes med kryds og stjerne og i forskellige størrelser.

Jeg vil ikke tilbage til de tre værktøjer igen. I dag føler jeg, at jeg slet ikke kunne det her, hvis det ikke var for min nye viden. I mine øjne skulle det være obligatorisk for alle, der underviser i kunst og kultur, at tage den her uddannelse.

Silke Groth

Diplom i Formidling af kunst og kultur for børn og unge

Vil du skabe kulturelle oplevelser i øjenhøjde med børn og unge? Og blive en bedre og mere alsidig formidler af kunst- og kulturoplevelser? Så er Diplomuddannelsen i Formidling af kunst og kultur for børn og unge lige noget for dig.