Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning

Ny viden på vej om data og test i folkeskolen

UC SYD  får del i Ph.d. rådets 28,6 millioner med et
nyt forskningsprojekt om brug af data og test i folkeskolen. 

Publiceret:

Når champagnepropperne springer nytårsaften træder Karina Kiær fra UC SYD ind i en ny stilling som ph.d. studerende ved Aarhus Universitet de kommende tre år. Her skal hun forske i folkeskolens pædagogiske brug af data og test.

Data og test fylder meget i den danske folkeskole. Alligevel har vi begrænset viden om pædagogisk brug af data og forskellige former for test. Brug af data kan have forskellige formål på forskellige organisatoriske niveauer i folkeskolen -  f.eks. til at sammenligne skolers resultater eller til udvikling af undervisning. 

Vanskeligt at bruge data

Forskning viser dog, at det er vanskeligt for lærere at bruge data, da mange aspekter spiller ind - f.eks. skoleledelse, adgang til data og datatype. 

Karina Kiær fra UC SYD er ikke ny på det data-faglige felt. Hun har udgivet en artikel om ”Læreres databrug – mellem indsigt og valg”, som er udgivet i antologien En moderne og aktuel didaktik. Først i 2020 udgiver hun og Thomas R. S.  Albrechtsen fra UC SYD desuden en artikel i tidsskriftet ”Forskning og forandring” med titlen ”Organisatoriske rutiner i skolen. Læsevejledning og test som eksempel”. 

Det kan se ud til, at vejlederne spiller en vigtig rolle, når lærere skal bruge data, men præcis hvilken rolle, de spiller, skal jeg undersøge.

Karina Kiær

Kommende ph.d. studerende

Samspillet mellem organisatoriske rutiner og læsevejledning

Langt de fleste folkeskoler har en læsevejleder, og læsevejlederen spiller en central rolle i forhold til at koordinere, analysere og oversætte test og andre læringsrelaterede data med det formål at forbedre kvaliteten af undervisningen og dermed også eleveres læring.  Samtidig er de linket mellem ledere og lærere. 

I sit ph.d.-projekt skal Karina Kiær undersøge samspillet mellem organisatoriske rutiner og læsevejledning. Hun skal undersøge, hvordan læsevejledere støtter lærere i brug af data som f.eks. nationale test, læsetest, stavetest og andre formative data. 

Jeg skygger læsevejlederne i eksisterende organisatoriske rutiner, som kan være defineret af Undervisningsministeriet, forvaltninger og skoleledelse. Med andre ord skal jeg altså se, hvad læsevejledere gør med data, hvilke datatyper de arbejder med, hvem de arbejder med data sammen med, og hvordan de gør det.

Karina Kiær

Kommende ph.d. studerende

En del af projektet handler også om at undersøge, hvordan rutinerne betinger arbejdet for læsevejledning, og så skal hun undersøge hvordan læsevejledere forhandler disse rutiner, og hvorfor de forhandler rutinerne. 

Resultater til gavn for den enkelte elev i folkeskolen

Karina Kiærs forskning vil blive til gavn for forvaltninger, Undervisningsministeriet, vejledere i skolen, læsevejledere, læsekonsulenter i kommunerne, skoleledere og ikke mindst også lærere. 

-    Jeg håber, at min forskning kan bidrage med viden om, hvordan data og test kan bruges meningsfuldt i skolen. I sidste ende håber jeg, at min forskning kommer til at gavne den enkelte elev i folkeskolen, fortæller Karina Kiær

Vejledere på projektet er Helene Ratner fra DPU/Aarhus Universitet, Uddannelsesvidenskab og Thomas R.S. Albrechtsen fra UC SYD. 

Se oversigten for fordeling af midler fra Ph.d. rådet for uddannelsesforskning

Om ph.d. projektet

Ph.d.-projektet hedder “Literacy Coaching and Data Use as Organizational Routines in the Danish Public School”. Projektet er yderst relevant, fordi data og test fylder meget i skolen, og fordi øvrig forskning viser, at det kan være vanskeligt for læreren at bruge data. 

Ph.d.-projektet bygger videre på resultaterne fra et projekt i UC SYD, hvor Karina Kiær arbejder med at undersøge læsevejledning og databrug

Pr. januar 2020 flytter Karina Kiær fra CFU i UC SYD til Forskning i UC SYD. 

Kilder: