Gå til hovedindhold

Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen (TRSA)

Docent Thomas R.S. Albrechtsen, ekspert i professionelle læringsfællesskaber, UC SYD Forskning

Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen

Docent - Udvikling og forskning

Telefon: 7266 5261
E-mail: trsa@ucsyd.dk
LinkedIn: thomas-r-s-albrechtsen-a6052b5

Ekspert i didaktik og pædagogisk organisationsforskning.

 

Thomas er docent for Forskningsprogrammet dagtilbud og skole.

Thomas har ekspertise inden for to hovedspor på det pædagogiske felt. For det første beskæftiger han sig med det didaktiske område - det vil sige forskning i undervisning og læring. Inden for didaktikken er han primært optaget af almendidaktiske problemstillinger i form af forskellige undervisningsmetoder som

  • øvelsesbaseret og projektbaseret undervisning
  • undervisningsplanlægning og læringsvurdering
  • betydningen af motivation og følelser i pædagogiske sammenhænge
  • grundlæggende teoretiske diskussioner af didaktik som videnskab og professionsviden
  • samspillet mellem almen- og fagdidaktik
  • brugen af kvalitative metoder i didaktisk forskning, herunder udvikling af en pædagogisk videografi.

Professionelle læringsfællesskaber

For det andet beskæftiger Thomas sig med pædagogisk organisationsforskning  - hvad er med til at skabe gode dagtilbud og skoler?

Her er han primært optaget af opbyggelsen af professionelle læringsfællesskaber, som er kendetegnet ved et tæt og undersøgende samarbejde mellem pædagogisk professionelle med en intention om at understøtte børn og unges læring.

Det drejer sig også mere specifikt om, hvordan professionsdannelsen internt i pædagogiske organisationer kan styrkes og understøttes i form af kollegial vejledning og teamsamarbejde.

Vil du vide mere?

Se Thomas R.S. Albrechtsens forskerprofil.

Læs mere om Forskningsprogrammet dagtilbud og skole og videnstemaet professionelle læringsfællesskaber, hvor Thomas er UC SYD's ekspert.

Udgivelser af Thomas R. S. Albrechtsen

Professionelle læringsfællesskaber (2013)
Professionelle læringsfællesskaber og fagdidaktisk viden (2016)