Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Studieportræt

Rikke er pædagog til sommer

 – og ser mange muligheder  

Publiceret:

Hvis man vælger pædagoguddannelsen, er man alt andet end fastlåst.

Det var en af grundene til, at Rikke Bork valgte at læse til pædagog. Og selvom hun brænder for børn, så vidste hun godt, at hvis hun senere fik lyst til at prøve kræfter med andet, så kunne hun sagtens det, for pædagoguddannelsen er en generalistuddannelse. 

Hvorfor har du valgt at tage en uddannelse til pædagog? 

Fakta

Rikke er 24 år gammel og læser på UC SYD i Aabenraa.

Efter studentereksamen fra Tønder Gymnasium arbejdede hun i halvandet år som vikar i to integrerede daginstitutioner som medhjælper i tidsbegrænsede stillinger 

Jeg har altid været glad for at arbejde med børn, og mine erfaringer efter gymnasiet som medhjælper i daginstitutioner bekræftede mig i, at det var pædagog, jeg ville være, så i virkeligheden har jeg aldrig været i tvivl.

Og så er der et par stykker i min familie, der er pædagoger, og de har også nok præget mig lidt. Heller ikke under studiet har jeg været i tvivl om, at jeg havde valgt det studium, der er det helt rigtige for mig. 

Hvordan oplever du hverdagen på dit studie?  

Vi har et godt studiemiljø. Vi har fx fredagscafeen, hvor man kan hygge med sine medstuderende og møde mennesker på tværs af uddannelserne på campus, vi har haft forskellige turneringer, bl.a. en bordtennisturnering, og der er altid fester for de nye på studiet.
Senest har der været mulighed for som ny på studiet at melde sig til aftenhygge med madlavning. 

Og undervisningsformen på studiet er superfed. Der er rigtig god vekslen mellem oplæg fra vores undervisere, gruppearbejde og løbende opsamling i undervisningen. Og kontakten til underviserne er rigtig god.  

Rikke Bork

Pædagogstuderende

Har man en udfordring, eller er man i tvivl om noget, kan man bringe det op i klassen eller tage en dialog med underviseren udenfor – det tager de sig altid tid til. Sidder man med en eksamensopgave, og er der noget, man ikke lige kan se sig ud af, kan man altid sende sin underviser en mail. De er hurtige til at svare og gode til at vejlede og berolige. 

Mine undervisere er megadygtige, de brænder for deres områder, de har drive og energi og er klar, når de kommer til undervisningen. Det er superfedt, når man selv er så interesseret i sit fag. 

Hvordan oplever du sammenhængen mellem teori og praksis på dit studie? 

Jeg synes, der er en rigtig god sammenhæng. Da jeg begyndte, blev jeg lidt overvældet af al den teori, vi skulle tilegne os, men jo længere jeg er kommet på studiet, desto bedre mening giver det for mig, og nu kan jeg lave nogle gode koblinger mellem teori og praksis.  

Vi kan fx arbejde med teorier om leg, hvor vi observerer, hvordan børnene leger i forhold til det, vi har læst. Hænger det sammen? Kan jeg bruge det, jeg har læst? Vi lærer at iagttage og reflektere og bruge forskellige teorier i forskellige situationer, og det er tydeligt for mig, at det, vi bliver undervist i, er noget, vi kan arbejde med, når vi er uddannede. 

Hvad drømmer du om at bruge din uddannelse til? 

Jeg har valgt at uddanne mig inden for dagtilbudsområdet og skal vælge mellem børnehave og vuggestue og glæder mig til at være med til at gøre en forskel for børn, uanset børnenes forudsætninger. 

Men på et tidspunkt vil jeg overveje at læse videre på universitetet, fx pædagogisk psykologi eller neuropædagogik. Det er selvfølgelig også en mulighed at tage en diplomuddannelse.  

Jeg var heldig at få mulighed for at arbejde med flere forskningsprojekter undervejs, og det har givet mig nogle nye indsigter i mit fag, men det har også givet mig inspiration til at overveje nye retninger. 

Det kunne fx være superspændende at arbejde som pædagogisk konsulent og rådgive og føre tilsyn med daginstitutionerne, når jeg har fået mere erfaring – eller måske blive underviser på en professionshøjskole. 

Man gør sig mange tanker og forestillinger, inden man starter på en uddannelse. Hvad har overrasket dig mest?  

Jeg har sikkert gjort mig tanker, men der er egentlig ikke noget, der har overrasket mig.  

Og man skal ikke være nervøs for at vælge uddannelsen eller bange for en praktikopgave eller en grundforløbsopgave. Tværtimod, man finder ud af det, man får nogle redskaber, man får hjælp af sin underviser og man bliver vejledt. 

I det hele taget kan man som pædagogstuderende være sikker på, at man får en god bagage med til sit arbejde – for mit vedkommende bl.a. ved at bidrage til at skabe stimulerende og trygge rammer for børn.
Og man kan være sikker på, at man som færdig pædagog både har mange spændende jobmuligheder og mange muligheder for at læse videre, hvis det er det, man vil. 

Rikke Bork

Pædagogstuderende

Bliv Pædagog

Lær mere om pædagoguddannelsen

Bliv pædagog

Vil du skabe en spændende, udfordrende og tryg hverdag for børn, unge eller voksne? Vær en vigtig rolle og støtte i andres hverdag. Tag uddannelsen til pædagog.
Bliv meritpædagog

Læs mere om meritpædagoguddannelsen

Læs til pædagog på merituddannelsen

Bliv pædagog med merituddannelsen og få en ny faglig vinkel og papir på det, du allerede laver i dag. Vælg mellem den 3-årige og 4-årige meritpædagoguddannelse.
Læs til pædagog online

Læs mere om den digitale pædagoguddannelse

Læs til pædagog online

Vil du gerne uddanne dig til pædagog? Men har du brug for fleksibilitet i din hverdag? Den delvist digitale pædagoguddannelse i Aabenraa giver dig det bedste fra begge verdener.