Gå til hovedindhold

Vurderingskriterier ved optagelsen til lyddesigner

Nysgerrig på, hvad vi vurderer din ansøgning og optagelsesprøve til lyddesigneruddannelsen ud fra? Så bliv klogere her.

I den motiverede ansøgning bedømmes du på:

  • Kvaliteten af de to indsendte produktioner samt 72-timers opgaven. 
  • Den skriftlige evne til at beskrive produkterne, skrive om dig selv samt motivation for at studere lyddesign på Sonic College.

Til optagelsesprøverne testes du tillige på bl.a.:

  • Samarbejdsevner
  • Sociale kompetencer
  • Kommunikationsevner
  • Teoretisk paratviden
  • Studie-egnethed

I bedømmelsen af indsendte produktioner til uddannelsen indgår følgende kriterier:

  • Komposition
  • Formsprog
  • Spil/udførelse/programmering
  • Genrebeherskelse
  • Sound
  • Mix/mastering
  • Bredde
  • Idé/koncept
  • Udviklingspotentiale

I bedømmelsen af indsendt ansøgningstekst og beskrivelser indgår følgende kriterier:

  • Motivation
  • Skriftlig formidlingsevne
  • Præcision og relevans i produktbeskrivelse
  • Beherskelse af fagterme
Produktionsmæssig bredde

Det honoreres, hvis du, i dine indsendte produktioner, præsenterer en bred lydlig interesse og mestrer forskellige genrer, platforme, formater og produktionsteknikker, indenfor både lyddesign og musik.

Egne produktioner vs. samarbejdsproduktioner

Du skal indsende mindst én selvlavet produktion og denne vurderes nøje og kan være afgørende for det samlede udfald af voteringen. Den anden indsendte produktion må gerne være et samarbejdsprojekt.

Skal man være musiker?

Det er rigtig godt, hvis du spiller et instrument, men det er ikke i sig selv en adgangsbillet til uddannelsen. Det vægtes også at du har erfaring med at optage, producere og arrangere musik og har en interesse for og erfaring med kommunikation, (lyd)design og medieproduktioner i bred forstand.

All round-musiker

Vi honorerer produkter, hvor du med held har en central rolle (f.eks. både som komponist, musiker og/eller producer).

Tonemester

Hvis du snarere opfatter dig som tonemester med interesse i lyd til film og spil og har meget lidt eller ingen musisk træning i baggagen, skal du endelig søge alligevel. Vi opfordrer dig stadig til at vise så stor bredde som mulig med dine indsendte produkter, men accepterer også en ansøgning hvor lyd og lyddesign - snarere end musik - er omdrejningspunktet.

Ungdomsuddannelser

MGK, højskoleophold eller gymnasial uddannelse med musik på A- eller B-niveau, samt mediefag og kommunikationsfag honoreres i voteringen.

Alder

Du skal være fyldt 18 år inden studiestart for at kunne søge ind på uddannelsen. Alder har herefter næsten ingen direkte indflydelse på voteringen. Dog, hvis kvaliteten af ansøgningen er næsten god nok, og din alder er lav (18-23 år), opfordrer vi til genansøgning det efterfølgende år. Hvis alderen derimod er høj og kvaliteten tvivlsom, kan det i visse tilfælde vurderes at udviklingspotentialet ikke er højt nok.

Socialt engagement

Engagement i forskellige dele af kulturlivet og kreative sammenhænge såsom undervisning, koncertarrangementer, foreningsarbejde, bestyrelsesarbejde, omsorg/pleje o.l. honoreres, idet det vidner om gode samarbejdsevner og kommunikationserfaring.

Kommunikationsfærdigheder

Kommunikationsfærdigheder fylder en del i uddannelsen så søger du uddannelsen med interesse i formidling med lyd enten i form af podcast, radio/TV, nyhedsformidling, journalistik, underholdning, branding/marketing, undervisning eller andet, vil dette også vægtes positivt.

Nøjagtighed

Når du indsender dit materiale, skal du huske at være omhyggelig med at følge vejledningen nøje. Dobbelttjek, at al navngivning af produkter, dokumenter, osv. er korrekt. Og kontrollér, at din ansøgning indeholder de påkrævede elementer, og at det er de korrekte versioner, du får sendt med.

Forhold der tidligere har trukket ned ved en ansøgning:

  • Ufærdige produktioner.
  • Manglende bredde i indsendte produktioner.
  • Mangelfuld eller irrelevant information om produktioner.
  • Manglende dokumentation for tidligere gennemførte uddannelseselementer.
  • Sjusket opsætning samt stave- og slåfejl i de skriftlige dele af ansøgningen.
  • Manglende fornemmelse for mix og mastering.
  • Hvis der blandt de to produkter ikke var et solo-projekt, eller hvis solo-projektet ikke var nogenlunde på niveau med de kollektive produkter.
  • Manglende honorering af formelle krav til ansøgning (navngivning, filformater, osv.).
  • Uklar motivation samt manglende viden om uddannelsens sigte.
  • Manglende selvindsigt ift. åbenlyse mangler ved eksempelvis produktionsteknisk, musikalsk eller kommunikationsmæssig formåen.