Ny praksisnær viden om skoleledelse og organiseringsformer
Er du skoleleder og interesseret i bidrage til at udvikle praksisnær viden om skoleledelse og organiseringsformers betydning herfor? Så er UC SYD interesseret i et samarbejde med dig.
Skoleområdet i Danmark har gennemgået en betydelig udvikling siden de første forsøg med område-, netværks- og klyngeledelse for 10-15 år siden. Tidligere refererede skolelederne typisk direkte til skolechefen, men over det sidste årti har nye organiseringsformer vundet indpas.
Begrundelserne for at indføre og omorganisere de forskellige varianter på skoleområdet er mangfoldige. Der findes i dag kun begrænset dansk forskning om, hvordan skolelederne oplever de forskellige organiseringsformer. Det viser, at der behov for mere og ny viden på området for at nuancere forståelsen af organiseringsforandringer omkring folkeskolen.
Hvordan ser organisereringsformerne ud på skoleområdet - og hvorfor?
Vi vil gerne undersøge, hvordan organiseringsformer på området ser ud i 2019, og hvad der er begrundelserne for folkeskolens lokale organisering ud fra følgende perspektiver:
- Hvilke faktorer for strategisk-, administrativ- og pædagogisk ledelse genereres af forskellige organiseringsformer?
-
Hvordan oplever skolelederen de forskellige organiseringsformers betydning for strategisk, administrativ, og pædagogisk ledelse?
Vil du deltage i projektet?
UC SYD's forsknings- og udviklingsprojekt har også til hensigt at være praksisudviklende. Det betyder, at vi søger deltagere, der som medskabere vil få mulighed for at bidrage til at udvikle nye perspektiver på ledelse i forhold til hvordan ledelse på folkeskoleområdet kan organiseres og evt. gentænkes på nye måder.
Vi søger derfor deltagere, der tilsammen repræsenterer kommuner og skoler med forskellige valg af organiseringer af skoleledelsen f.eks.
- områdeledelse
- distriktsledelse
- traditionel skoleledelse.
Vi ønsker at samarbejde med skoleledere og repræsentanter fra forvaltningen på skoleområdet.
Praktisk information
Vi forventer at gennemføre plenummøder, fokusgruppeinterviews og individuelle interviews og tidsforbruget skønnes til 15 timer pr. deltager fordelt på skoleåret 2019/2020.
Projektet er startet op i januar 2019 med kvantitative studier og løber frem til december 2020. Vi forventer at begynde samarbejdet om den kvalitative del af studiet i efteråret 2019 og frem til udgangen af juni 2020.
Du kan læse mere projektet i projektbeskrivelsen.
Finansiering
Projektet er finansieret af interne forskningsmidler fra UC SYD. Deltagernes arbejdstid i forbindelse med projektet forudsættes dækket af kommunen selv.
Såfremt du ønsker flere oplysninger om ovenstående, etablerer vi gerne et informationsmøde med interesserede kommuner, skolechefer og skoleledere for at aftale et potentielt konkret samarbejde. Mødets indhold vil være gensidig udveksling af ønsker, behov og muligheder.
Dem vil du møde
I forskningsprojektet finder du følgende medarbejdere fra UC SYD:
Vil du vide mere?
Du er velkommen til at kontakte projektleder
Anders Sandgaard
Adjunkt og ph.d.-stipendiat
Forskningsprogrammet for dagtilbud og Skole
Forskningssporet inklusion og eksklusion
7266 2519 | asan@ucsyd.dk