Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Interkulturel kommunikativ kompetence og tværfaglighed i sprogfagene

UC SYD Efter- og videreuddannelse

Savner du og dine sprogkollegaer faglig inspiration og opkvalificering af kulturdimensionen i jeres undervisning? 

Vil du være med til at udvikle professionel fremmedsprogsundervisning på din skole, der er i tråd med nyere forskning og udviklingsperspektiver med fokus på interkulturel kompetence og tværfaglighed i sprogfagene?
På modulet opnår du kompetencer til at analysere, reflektere over, vurdere og udvikle din egen og dine kollegers fremmedsprogsundervisning gennem integration af fremmedsprogsdidaktisk viden og praksiserfaring.
Målet er at (op)kvalificere din sprogundervisning med særligt fokus på den interkulturelle dimension og styrke elevernes udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence bl.a. gennem kulturmøder og autentiske tekster.
Dette arbejde kræver dybdegående viden om det komplekse forhold mellem kultur, samfund og sprog i relation til forskellige kultursyn, semantiske og didaktiske læremidler samt om kulturdidaktiske teorier inden for fremmedsprogsområdet. 
Du bliver introduceret til nyere teorier om og didaktiske tilgange inden for interkulturel kommunikation, Content and Language Integrated Learning (CLIL) og tværfaglige og tværkulturelle samarbejder.

Det får du indsigt i på dette modul:

  • Egen og elevers kulturforståelse fra et dannelsesperspektiv, overblik over forskellige modeller og definitioner og tilgange til kultur og til kulturstudier – og hvordan de anvendes i en didaktisk kontekst.
  • Begreber som bl.a. nationale vs. transnationale kulturtilgange, stereotyper og fordomme, etno- og eurocentrisme – og disses betydning i læremidler og for elevernes udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence på alle niveauer, fra 1. klasse til 3.g.
  • Content and Language Integrated Learning (CLIL) med fokus på den interne og tværsproglige tværfaglighed i sprogfagene.
  • Sproglige og kulturelle grænser og hvordan vi faciliterer frugtbare sprog- og kulturmøder i klasseværelset, samt undersøge digitale platforme, der understøtter kulturarbejdet på tværs af landegrænser.
  • Analysere og didaktisere autentiske tekster – skønlitteratur og multimodale tekster – med henblik på at udvikle en kultur- og fremmedsprogsdidaktik, der er med til at fremme elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer, perspektivbevidsthed, kritisk literacy og empati.

Modulet er et valgmodul på Pædagogisk Diplomuddannelse, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til?

Modulet er for dig, der underviser i fremmedsprog i grundskolen eller på en ungdomsuddannelse, og som ønsker teoretisk og praktisk opkvalificering og værktøjer til at løse udfordringer og udvikle velfunderet fremmedsprogsundervisning, der i endnu højere grad fremmer dine elevers kulturelle forståelse og interkulturelle kommunikative kompetencer.

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

10 ECTS-point, ekstern prøve

Læringsmål

Den studerende

  • kan analysere, reflektere over, vurdere og udvikle egen og andres fremmedsprogsundervisning – herunder it-baseret undervisning – gennem integration af fremmedsprogsdidaktisk viden, praksiserfaring og udviklingsorientering
  • kan kvalificere sprogundervisningen med henblik på at styrke elevernes udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence og med fokus på samarbejde på tværs af sprog, fag og uddannelsesniveauer.
  • har viden om det komplekse forhold mellem kultur, samfund og sprog i relation til forskellige kultursyn samt om kulturdidaktiske teorier inden for fremmedsprogsområdet 
  • har viden om krav, mål og kultursyn i styredokumenter for sprogfagene på tværs af uddannelsesniveauer 
  • har viden om nyere teorier om interkulturel kommunikation, Content and Language Integrated Learning (CLIL) og tværfagligt samarbejde 
  • kan udvælge, analysere, vurdere og (re)didaktisere læremidler med fokus på interkulturel kommunikativ kompetence og tværfaglighed 
  • kan planlægge, gennemføre, understøtte, evaluere og udvikle CLIL-inspirerede og tværfaglige forløb 
  • kan planlægge, gennemføre, understøtte, evaluere og udvikle internationalt samarbejde virtuelt og fysisk 

De vigtige detaljer

På nedenstående side finder du alt, hvad du skal vide om til- og afmelding til vores efter- og videreuddannelsesmoduler, samt eksamener og udgifter. 

Er du interesseret i at få op til 10.000 kr. årligt til videreuddannelse? Så læs mere her.

Tilmeld dig her

Interkulturel kommunikativ kompetence og tværfaglighed i sprogfagene

Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information