Deltag i forskningsprojekt og diplommodul om udvikling og læring i legesituationer
Nu kan I deltage i et spændende nationalt forskningsprojekt, som undersøger den forandringsrejse pædagoger er på, når de øver sig i at facilitere børns læring og udvikling i legesituationer.
Projektet henvender sig til kommuner og institutioner, der gerne vil prioritere legefaglighed blandt pædagoger i dagtilbud.
Deltag i forskningsprojektet og få gebyrfri adgang til diplommodulet Leg, kreativitet og læring
På landsplan har 200 pædagoger mulighed for at deltage i forskningsprojektet, og UC SYD kan derfor tilbyde 50 pædagoger fra Sydjylland at deltage.
I forskningsprojektet vil pædagogerne blive støttet i den aktive faciliterende rolle og guidet i at reflektere over deres egen legepraksis.
Alle pædagoger, der deltager i projektet, tilbydes gebyrfri deltagelse på diplommodulet Leg, kretivitet og læring. Modulet er et nyudviklet modul, hvor der arbejdes med at finde ind til, hvordan legen indgår som helt centralt element i børns udvikling, dannelse og læring.
Spørgeskema og udvalgte fokusdeltagere
Alle deltagere vil blive bedt om at besvare et spørgeskema to gange i løbet af forskningsprojektet. Pædagogerne kommer til at bruge ca. 1,5 timer på besvarelse af spørgeskemaer.
Ud af de 200 pædagoger, der deltager på landsplan, udvælges 30 pædagoger som fokusdeltagere. Fokusdeltagerne følges gennem interviews, observation og samskabende refleksion. Deres tidsforbrug i 2021 vil blive ca. 10-12 timer pr. person.
Fri deltagelse på diplommodulet Leg, kreativitet og læring
Diplommodulet Leg, kreativitet og læring er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse.
Undervisningen er tilrettelagt i et aktionslæringsperspektiv, hvor der arbejdes med dokumentation af praksis (eksempelvis videooptagelser). Målet er at understøtte de diplomstuderendes systematiske refleksion for at styrke og udvikle dagtilbuddenes legepraksis.
Det betyder, at de deltagende kommuner og institutioner skal være interesseret i at udvikle og undersøge legemiljøet i den konkrete institution og medarbejdergruppens deltagelse i leg.
Indholdsmæssigt ligger modulet i forlængelse af den styrkede pædagogiske læreplans fokus på legen som grundlæggende for den daglige pædagogiske praksis.
Introduktionsmøde for ledere og deltagere
Forud for modulstarten inviteres ledere og deltagere til et introduktionsmøde, hvor der fortælles om forskningsprojektets formål og indhold, og om hvordan kompetenceudviklingsforløbet indgår.
Er I interesseret i at deltage?
Hvis I synes, det lyder interessant og relevant for jer at deltage, så giv os besked her senest 15. oktober 2020.
Ved at 'tilmelde' dig, giver du os blot besked om, at du er interesseret. Herefter kontakter vi dig.
Kort om projektet
Forskningsprojektet er kombineret med et kompetenceudviklingsforløb for pædagoger i dagtilbud – et diplommodul med fokus på børns leg, kreativitet og læreprocesser i pædagogiske lege- og læringsmiljøer
Forskningsprojektet er et internationalt samarbejde mellem UC SYD, Professionshøjskolen Absalon, UCL Erhvervsakademi og professionshøjskole, Professionshøjskolen UCN, LEGO Fonden og universiteter i USA og Columbia.
I Danmark har 200 pædagoger mulighed for at deltage i projektet, og i Columbia deltager en tilsvarende gruppe. Fælles for begge grupper er, at de bliver støttet i den aktive faciliterende rolle, og guidet i at reflektere over deres legepraksis.