Film med specifikke ressourcer
Ressourcer til spillefilm kan komme i mange former. Der kan være en særlig pædagogisk vejledning eller/og kapitelmærkninger med opgaver, resumé eller spørgsmål til specifikke scener undervejs i filmen. Derudover kan der også være tilknyttet andre film og tv-udsendelser eller online og analoge ressourcer som fx opgaver, aktivitetsforslag eller websites. Disse kan du finde under supplerende materialer på posten. Her er et udvalg af spillefilm med specifikke ressourcer:
Pooh's Heffalump Movie
3. - 5. klasse
Winnie the Pooh og vennerne starter en ekspedition for at fange den farlige Heffalump. Kanga er naturligvis for lille til at komme med, men så tager Pooh af sted på egen hånd, og han møder faktisk en heffalump, som faktisk er en flink, lille fyr.

Til filmen hører en pædagogisk vejledning til 3. - 4. klasse. Filmen vil være egnet i forhold til temaer som Friendship og Fear of the Unknown. De fleste elever vil ikke kunne forstå hele dialogen på engelsk, men de levende billeder vil hjælpe, og i vejledningen er der mange gode ideer til, hvordan man kan stilladsere filmen ved at arbejde med forforståelse og opgaver til før, under og efter filmen. Fokus er på filmens hovedpersoner, plot, sprog og chunks, men det er også oplagt at bruge filmens sange i et hyggeligt Winnie the Pooh-forløb.
- Spillefilm, Pooh’s Heffalump Movie
- Alternativ film, Winnie the Pooh
- En let lille reader, Winnie the Pooh and the Honey Tree
- Padlet med flere ressourcer til et Winnie the Pooh-forløb
H for Happy
5. - 7. klasse
12-årige Candice er en optimist, selvom intet har været det samme, siden hendes søster døde for tre år siden. Hun gør alt, hvad hun kan, for at holde sammen på sin familie og gøre dem glade igen. Hun prøver også at hjælpe sin nye klassekammerat, Douglas, som føler sig udenfor.

H for Happy er en australsk feel good-film, som bygger på en bogen, "My Life is an Alphabet" af Barry Jonsberg, og har vundet en række priser. Det er oplagt at anvende filmen under temaer om Australien og om Happiness - andre mulige temaer er Bullying og Friendship og Being Different.
Under supplerende materialer kan du finde forskellige forløbsressourcer til at arbejde med de nævnte temaer. Der er vejledninger og elevopgaver til en bred aldersgruppe på mellemtrinnet. Kopier evt. ideen med the Alphabet Project, og lad eleverne lave deres egen version på FlipGrid eller BookCreator.
The Selfish Giant
7. - 9. klasse
I et fattigt engelsk forstadsmiljø danner kammeraterne Arbor og Swifty et umage venskab. Efter at være suspenderet fra skolen prøver de at tjene penge ved at sælge skrot til den uhyggelige skrothandler Kittten. Venskabet sættes på prøve, da Swifty bliver bedt om at køre et hestevæddeløb. Netop da venskabet måske genetableres, sker noget forfærdeligt. Baggrunden for filmen er Oscar Wildes eventyr af samme navn.

Filmen tager udgangspunkt i Englands store fattigdom blandt især børnefamilier. Deres situation udnyttes af bagmænd, som fører unge mennesker i kriminalitet. Der går således en lige tråd tilbage til Dickens England og fx Oliver Twist.
Den pædagogiske vejledning lægger op til, at eleverne hver især skygger underemner fra filmen. I grupper samles op på informationerne fra fiktionen, som derefter kan sammenlignes med aktuelle artikler fra det virkelige England omhandlende samme underemner.
Til filmen hører kapitelmærkninger, hvorfra eleverne hurtigt kan navigere rundt i filmen.
Huskelister
Kortfilm
Kortfilm er et godt alternativ til spillefilm, hvis du gerne vil arbejde med levende billeder i engelskundervisning. De har en overkommelig længde og sluger således ikke så meget undervisningstid.
Samtidigt kan kortfilm noget i en temasammenhæng i forhold til traditionelle tekster: De er lettere at overskue, er gode oplæg til samtale inden for specifikke problematikker og relationer samt giver elever hurtigt kig ind i engelsksproget kultur, hvor alle kan være med.
Har du ikke arbejdet med formatet før, eller vil du blot gerne have input til din undervisning, findes der en del kortfilm med pædagogisk vejledning eller kapitelsæt.
Wordless shorts
En særlig type kortfilm, som også er velegnet til den kommunikative sprogundervisning, er kortfilm uden tale – også kaldet ’wordless shorts’. På trods af deres mangel på sprog, kan de noget særligt i arbejdet med mundtligheden.
Her er et udvalg af ideer, som er velegnede til begge type kortfilm:
- Genfortælling, eller ’sequencing’: Se film og snak om handlingen. Brug gerne visuelle prompts som: first, next, then, last – yngre elever kan fx tegne billeder.
- Dialog: Tilføj dialog eller fortæller til wordless short ved at uploade filmen til WeVideo på SkoleTube og indtale fortællerstemmen eller dialogen.
- Beskrive: Lad eleverne beskrive, hvad karaktererne laver og gå i detaljer om, hvad de ser. Lav fx Knee to Knee Silent Movie
- Stil spørgsmål: - stil eleverne WH-spørgsmål og få overblik over, hvor godt de forstod filmen. kortfilmen.
- Forudsigelse eller fortælling: Sæt filmen på pause et spændende sted, og lad eleverne gætte, hvad der sker. Ved ældre elever kan der arbejdes med årsag og virkning: Hvad ville der ske næste gang, hvis...? Hvorfor skete det?
- Følelser og kropssprog: Snak om personernes følelser. Er der noget, de ikke siger?
Her kan du finde flere ordløse animationsfilm på mitCFU, som må downloades
På Literacy Shed kan du finde et tematiseret udvalg af didaktiserede kortfilm og reklamer
Herunder finder du tre udvalgte kortfilm med pædagogisk vejledning