Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Materialevalg maj 2025

Materialevalg maj 2025

Her er en oversigt over de læremidler vi har valgt at indkøbe. Når et materiale er klar til booking, kan du låne det i mitCFU, hvis din skole hører til vores dækningsområde.

OBS: Materialerne bliver løbende klar til udlån.

Vær blandt de første som får besked når materialet kan bookes i mitCFU.

Vi sender dig en kort infomail når et materiale til dit fag frigives til booking. 

  ----

Matematik/Dansk som andetsprog: 

Styr på pengene (6.-10. klasse)

Bogen behandler på en sproglig nem måde  vigtige emner og begreber om privatøkonomi. Selvom den henvender sig indholdsmæssigt til overbygningen, er sproget simplificeret og letlæseligt for bl.a. dyslektiker og tosprogede elever. Den røde tråd i bøgen og bogens logisk opbygning samt de korte sætninger understøtter forståelsen af bogens vigtige begreber. På forlagets hjemmeside ligger der et undervisningsmateriale med fokus på faglig læsning og begrebsforståelse. Ordlisten i slutningen af bogen giver et fint overblik over og gode forklaringer for de brugte begreber i bogen. 

Dansk som andetsprog - DSA 

Alle har en hemmelighed (8.-10. klasse)

Alle har en hemmelighed er en letlæst serie af Marie Duedahl til udskolingen. I serien belyses den samme aften fra 15 forskellige unge menneskers synspunkt. Bøgerne henvender sig til elever i udskolingen og kan læses i vilkårlig rækkefølge.

Ramlas verden (3.-5. klasse)

Historien om pigen, Ramla, som netop er flyttet til Danmark og skal starte i skole. Udfordringerne omkring fx sprog, kultur og mad bliver skildret i de fint fortalte historier, hvor også læseren kan lære noget om Tanzania, hvor Ramla kommer fra.
Serien er på 4 bind og bør læses fortløbende. Laves som materialekasse med de 4 bøger

Teknologiforståelse 

Scratch kode-kort (4.-10. klasse)

Materialesættet indeholder 10 forskellig temaer som kan laves i vilkårlig rækkefølge. Nem måde at introducere Scratch programmeringssprog. 

Sphero indi (0.-1. klasse)

Materialesættet indeholder 8 indi-robotter. Legebaseret STEAM-læring. Eleverne udvikler evnen til kritisk tænkning, problemløsning og beregning.

Engelsk 

The Polar Express (3.-6. klasse)

Drengen Billy har efterhånden mistet troen på Julemanden, men selveste julenat vendes der op og ned på hans liv. Lige inden han skal til at sove, dukker et magisk tog op lige uden for huset. En venlig konduktør inviterer ham og en masse andre børn ombord på en rejse til Nordpolen. Undervejs lærer han en uvurderlig lektion om venskab og julens sande ånd.

My Two Grannies (4.-5. klasse)

Alvina har to bedstemødre, som hun holder meget af. Den ene er fra Trinidad, den anden fra England. Alvina bliver passet af dem begge, mens hendes forældre er på ferie. Den første dag er de to bedstemødre uenige om det meste, men så får Alvina en rigtig god ide.

A First Time for Everything (6.-8. klasse)

A First Time for Everything er en autentisk og prisbelønnet graphic novel, som er er en hovedsageligt biografisk fortælling fra hans egen barndom/teenageliv.
Hovedpersonen Dan ved ikke, hvorfor hans lærer insisterer på, at han skal med på skolens summer camp rundt i Europa. Han glæder sig ikke til at følges med de piger fra middle school, som elsker at gøre grin med ham. Men da han rejser gennem Frankrig, Tyskland, Schweiz og England, begynder en række førstegangsoplevelser at ændre ham. Hans første Fanta, første fondue, første gang han stjæler en cykel, første kærlighed og alt hvad det fører med sig. 

Illegal (8.-10. klasse)

Illegal følger historien om Ebo, en ung ghanesisk dreng, der begiver sig ud på en farlig rejse for at lede efter sin ældre bror Kwame. Kwame håber på at migrere til Europa for at søge efter deres søster og nye muligheder. Selvom Kwame tog afsted med et løfte om at finde deres søster og sende penge tilbage, føler Ebo, at han ikke bare kan blive tilbage.

Australia Down Under (5.-7. klasse)

Et materialesæt til når, du skal arbejdes med multikulturelle Australien på mellemtrinnet.  Når du låner kassen får dine elever en smagsprøve på og et møde med lidt af hvert 'down under', men på et niveau, hvor aldersgruppen kan følge med: dyreliv på landjorden og i havet, geografi og seværdigheder, kendisser og kulturpersonligheder og almindelige mennesker på børneniveau, musik og mad m.m.

Climate Rebels - læsning på to niveauer (5.-6. og 7.-10. klasse)

De fleste kender til Greta Thunberg og David Attenborough. Men der er mange andre klimaoprørere rundt omkring i verden. De er ikke så berømte, men de arbejder meget hårdt. Denne bog handler om nogle af disse fantastiske mennesker.

Tysk 

Grün & Gold (7.-10. klasse)

Die erste Liebe ist immer kompliziert
Ein neues Schuljahr im Internat Tannenberg beginnt. Bei der Feier am ersten Schultag bekommen die Zehntklässler die neuen Siebtklässler als Patenschüler zugeteilt. Als Piet seinen Schützling Tim sieht, fällt er aus allen Wolken, denn er erinnert ihn an Lukas, seine erste Liebe. Und mit einem Mal sind all die verwirrenden Gefühle für Lukas von damals wieder da. Dabei ist Piet doch eigentlich in einer glücklichen Beziehung mit Thea.

Materialekasse: Destination D (6.-10. klasse)

Under udarbejdelse.

Dansk

Dansk mellemtrin/udskoling: Ternet ninja kasse (5.-8. klasse)

Under udarbejdelse.

Dansk mellemtrin Læsekasse - Neuro serien (4.-6. klasse)

De fire bøger i kassen er spændende og sjove bøger, som alle har en  eller flere hovedpersoner, som er neurodivergente. De har diagnoser som ADHD, Autisme og ordblindhed. Bøgerne kan bruges til at sætte fokus på disse diagnoser, og hvordan de faktisk er en styrke for hovedpersoner og hjælper dem til at klare de udfordringer de møder. Bagerst er der et opslag med diverse udsagn fra børn med diagnosen og hvad den betyder for dem . Læsningen af bøgerne lægger derfor op til at klassen samler viden og bliver klogere på, hvad det betyder at have en diagnose. 
Der er 8 af hver bog i materialesættet og de ligger mellem lix 15 og 20.  Bøgerne kan læses både som makker- eller gruppelæsning, men også som individuelt læsetræning. 

Dansk mellemtrin: Mig og My (4.-6. klasse)

Freja glæder sig til sommerferien. Hun skal hænge ud med sin bedste veninde, Asta, men pludselig ændrer alt sig. Asta får nemlig besøg af en veninde fra England, hun har mødt online. Freja føler sig valgt fra – så hvad gør hun nu med tomrummet i sit indre og i feriekalenderen?
Hun går digitalt og møder My. Vi følger deres samtaler online og bliver mere og mere foruroligede som læsere. My giver Freja ret i alt og gør det meget nemt at vende hele verden ryggen. Men hvem er My egentlig?

Dansk udskoling: Ekko (8.-10. klasse)

16-årige Liv elsker at fotografere, og hun elsker sommerferierne på Bornholm. Men i år er alt anderledes, og det føles som om alt i Livs liv er i opløsning. Velskrevet og indlevende ungdomsbog. For læsere fra 14 år.

Dansk mellemtrin Læsekasse - Møgmis (5.-6. klasse)

Møgmis er en virkelig sjov serie om katten Møgmis og drengen Sivert. Med seriekassen, som indeholder bøgerne ’En rædsom rolling og en kattepine af dimensioner’, ’Hævnen er sød og stinker af fisk’, ’Romkugler i mosen og en total katastrofe’ og ’Himmel & Helvede ! Død som en sild!’, kan eleverne læse én eller flere bøger i vilkårlig rækkefølge i mindre læsegrupper.

 

Materialevalg historik

Materialevalg februar 2025

Samfundsfag, Historie og Geografi

Arktis (6.-9. klasse)

Dette didaktiserede læremiddel er oplagt at anvende særligt i samfundsfag, hvis man overskueligt skal forklare hvorfor stormagter, som USA, Rusland og Kina er interesseret i Arktis, men også for at forstå baggrunden for hvorfor relationen mellem Grønland og Danmark er blevet aktuelt og et storpolitisk issue. 
Suppler gerne dette læremiddel med andre relevant om Grønland mv. Brug læremidlet til gruppearbejde i klassen, som basisbog, når elever søger viden på nettet, og endelig kan anvende bogen til at kvalificere en aktuel samtale på klassen.

Historie

Kongehuset (2.-5. klasse)

Didaktiseret læremiddel, som kan anvendes dels i historie og mere generelt i forbindelse med bredere emner som Danmark, konger og dronninger gennem tiderne, samt naturligvis kongehuset i dag. Der er elevopgaver på forlagets hjemmeside direkte til anvendelse.
Bogen kan også anvendes i dansk i forhold til faglig læsning/frilæsning mv.

Dansk udskoling

Tag gaden tilbage (9.-10. klasse)

Snyd ikke din niende eller tiende klasse for denne fantastiske roman.
Du kan evt. lade dig inspirere af min pædagogiske vejledning, der findes i såvel redigerbar wordformat som pdf herunder.
To af dansk ungdomslitteraturs skarpeste kvindelige forfattere, Sanne Munk Jensen og Sarah Engell, har i fællesskab skrevet 'Tag gaden tilbage'. Romanen er et godt bud på et hovedværk i 9. og 10. klasse. Romanen er bla. kendetegnet ved sine fantastiske dialoger, der gør værket særlig velegnet til sproglig analyse. Tematisk kan bogen fx være en del af fordybelsesområder som 'Grænser', 'Ungdom' eller 'Identitet'. Gyldendal har produceret en bogtrailer til værket, som der linkes til herunder.

Tabu (8.-10. klasse)

Tabu er en novellesamling til skoles ældste elever. Der er noveller 8 af velkendte og nyere danske forfattere. Nogle af novellerne er oplagte at inddrage i forfatterskabslæsning af fx Lise Villadsen, Jonas Kleinschmidt eller Nicole Boyel Rødtnes. Tre af novellerne handler på forskelligvis om seksualitet: En rigtig cthulhu-fisse, Dildo/Zebra og Ung kniv, helt slap. Disse noveller kan bl.a. indgå i et tematisk arbejde i forbindelse med SSF og uge 6. Alle 8 noveller være en del af et fordybelsesområde om nye danske noveller eller tematiske forløb om Identitet, Livet på kanten eller temaet Tabu.

Det værste du kan gøre (9.-10. klasse)

Michala Elk er på få år blevet en markant forfatter i udskolingen. Velfortjent. Det skyldes ikke mindst hendes sproglige og tematiske alsidighed, der præsenterer de unge læsere for tekster, der både fungerer i øjenhøjde og som øjenåbnere.
Det samme kan siges om 'Det værste du kan gøre'. Her er startskuddet en nytårsaften i en fasttømret venneflok. Og der skydes ikke kun med raketter, men også med udfordringer, der skal klares i løbet af det nye år. Det bliver til fem forudsigelser, og Lunas lyder: Luna har mistet sin mødom.
De fem venner har i mange år haft basketballholdet som deres omdrejningspunkt, men i det første gymnasieår er der flere ting, der begynder at smuldre.
Bogen tager fat i væsentlige motiver som venskaber og den spirende seksualitet, men måske af alt, så handler Det værste du kan gøre om at mærke efter. Både sig selv og omverdenen. Romanen vil være et oplagt hovedværk i niende eller tiende.

Snemonster (5.-6. klasse)

Snemoster er en velegnet gyser historie til 5.-6.kl.
Der er meget på spil i bogen. Den handler både om at miste sin bedste ven og at møde sin værste frygt. Hvad er snemosteret? Findes det? Er det noget Noah forstiller sig? Lad eleverne gå på opdagelse i teksten og søge efter gyserelementerne som forfatteren benytter sig af. Der skal kigges både efter de fysiske, men også de psykologiske elementer der spiller ind.

Min blå cykel (2.-5. klasse)

I denne smukke poetiske billedfortælling er en dreng og hans blå cykel omdrejningspunktet. Cyklen er det allerbedste, han har og på den, opnår han friheden til at udleve sin nysgerrighed på verden omkring ham, der på en gang er helt lille og forunderlig stor.
På cyklen oplever drengen naturens vidunderlige dragende kraft, der får sanserne og fantasien til at vandre både i dagslysets varme, når mørket om aftenen falder på og brydes af cykellygtens skær, og når drømmene i søvnen tager over.

Med dette smukke værk i hænderne er det oplagt at arbejde med sanserne forrest. Tag fx selv på cykeltur eller ind i skoven på opdagelse. Saml ting i finder, undersøg dem som arkæologer, sorter dem i ordkategorier og skriv dem på lister. Brug sanserne og tal og skriv om det, I kan mærke, dufte, høre og se. Saml som drengen frøkapsler ind, tegn dem, undersøg dem og fortæl og skriv om, hvad de mon sætter kimen til af nyt liv.
I kan også i fællesskab kortlægge jeres by og nærområde. Hvor kan man cykle hen? Hvad kan man undersøge og gå på opdagelse i, der hvor I bor?

Alle i alfabetet (0.-3. klasse)

"Alle i alfabetet" er en skøn bog til den differentierede læseundervisning. Her finder du aktiviteter, som er yderst velegnede til direkte undervisning i små grupper med fx stationsundervisning.
I "Alle i alfabetet" læser eleverne små, enkle tekster, som især indeholder en overrepræsentation af et bogstav i alfabetet. Teksterne giver mulighed for at øve enkle afkodnings- og ordlæsestrategier, samtidig med at der læses små, afsluttede, finurlige historier. Der ses en fin progression i bogen startende med bogstaverne S-Å-L-M-I-N-E.

Omars altan (0.-1. klasse)

Omars altan er en bog om venskab og glæden ved at blive set, som lige den man er. Om at have en passion og det fællesskab, der opstår, når man deler den med andre. I bogen er det interessen for naturen, der er i fokus.
Bogen inspirerer til at bruge naturen, sanse og undersøge den sammen med børnene.
Bogen kan bruges som litteraturlæsning og som et materiale under kompetenceområdet: Naturfaglige fænomener i børnehaveklassen.

Tysk

Im Dschungel wird gewählt (7.-9. klasse)

Denne billedbog forklarer demokratiske valghandlinger med humor og varme. Ikke desto mindre kommer bogen ind på mange aspekter i forbindelse med valghandlingen. Bagerst finder man en ordliste med gloser inden for temaet.
Brug bogen til at arbejde med emnet demokrati på en kreativ måde. Eleverne kan fx fremstille valgplakater, slogans og afholde interviews, paneldiskussioner m.m. Da bogen også kan lånes i den engelske udgave, er det muligt at arbejde med en flersproget tilgang til tyskundervisningen.

Sprachmemo - Zu Hause (5.-8. klasse)

"Sprachmemo - Zu Hause" er et vendespil, der træner ordforrådet inden for emnerne bolig og møbler. Spillet indeholder 54 par, og det er op til læreren, hvor mange par der skal bruges og fra hvilke emner. Hvert par består af et billedkort og et billede-ordkort. På denne måde er det nemt at finde par og samtidig memorere de tilsvarende gloser. Vendespillet kan bruges i mindre grupper, men også til bevægelsesaktiviteter som fx quiz og byt og stafetløb. 

Hugo & Hassan forever (5.-7. klasse)

Hugo og Hassan drømmer om at blive stjerner på YouTube, tager til deres første hiphop-koncert,
indsamler penge til flygtninge og fejler som gangstere. De skændes, slås og er alligevel uadskillelige. En sjov og vild tegneserie, meget tæt på det virkelige liv. Fortællingen taler temaer op som venskab, eid, flygtninge, skilsmissefamilier og fremtiden. Da bogen også kan lånes på dansk, er det muligt at arbejde kontrastiv. På den måde kan man både se nærmere på sprogets udtryksformer og lette forståelsen, der hvor det tyske bliver for svært. Bogen kan bruges til frilæsning, men lægger også op til en undervisning, der inviterer til meddigtning, omskrivning og andre kreative skriveaktiviteter. 

Engelsk

Reading Crime Fiction (7.-10. klasse)

- Det er oplagt at bruge materialesættet inden for temaer som Crime, Clues og Mysteries og i forbindelse med genrelæsning inden for Crime Fiction og arbejde med spor og gåder. Her er både tilpassede readers med lyd, autentiske graphic novels og ungdomsromaner.
- Du kan finde en gennemgang af  krimgenrens  genretræk i temabogen Focus on Crime Fiction, som er didaktiseret til engelskundervisning. Herefter kan din klasse fordybe sig i individuel læsning, makker- eller gruppelæsning, fx i form af rollelæsning, eller Literature Circles hvor eleverne sætter de særegne genretræk i spil i en samtale om de konkrete  tekster i gruppen og på klassen. Se forskellige egnede arbejdsark og forløb under supplerende materialer.
Man kan også vælge at udarbejde et escape room med spor til opklaring af et mysterium  inspireret af bogen sammen med en makker til  gruppens andre medlemmer med ThingLink på SkoleTube. Find ressourcer til at lave escape room i ThingLink på padlet. Vær dog opmærksom at programmets interface har ændret sig en smule siden how-to-videoerne blev lavet, men lad eleverne gå på opdagelse i værktøjet. Det er meget intuitivt, så de findes sagtens ud af det selv.

Reading in Levels - graphic novels på mellemtrinnet (5.-6. klasse)

Graphic novels og tegneserier er en genvej til læsning af autentiske tekster i engelsk. Her er mulighed for fordybelse, både på grund af den gode historie og de fine tegninger. Graphic novels er motiverende for mange typer læsere, både de svage læsere og de dygtige elever, og graphic novels er desuden kendt  for at få 'reluctant readers' i gang med at læse.
Disse historier er hovedsageligt originale graphic novels og autentiske nutidige historier. Der er et bredt udvalg af genrer.
Sættet kan anvendes som individuel læsning i den daglige undervisning, for at træne læsning og boost af sprog og ordforråd.
Man kan også arbejde tematisk med genren graphic novels i makkerpar, hvor der laves book reviews, book tasting/book clubs og et afsluttende tegneserieprodukt i form af videredigning eller graphic reviews på Pixton/Skoletube. Alternativt kan du bruge nogle af de kreative ideer og oplæg, du kan finde til supplerende materialer.
Herunder findes en pædagogisk vejledning, der består af en række generelle ideer og opgaver, som kan benyttes til læsning af fiktive tekster. Der er forslag til forskellige konkrete mundtlige og skriftlige tasks, bl.a. opgaver hvor it, bevægelse og kreativitet spiller en rolle. Tilknyttet vejledningen hører en padlet, som indeholder forskellige worksheets, der også kan bruges i mere selvstændige læseforløb.

Internet Safety through Picture Books (4.-6. klasse)

Autentisk litteratur som billedbøger er en rigtig god måde at nærme sig lidt svære emner, som mobning via telefonen uden at være moraliserende. Disse bøger, som er meget humoristiske og fængslende, er skrevet på rim.
På padlet nedenfor finder du undervisningsforløb, som du frit kan bruge. Her er ideer og opgaver til at arbejde med før, under og efter læsningen. Det vil også være oplagt at vise bogen på smartboard, mens den læses op. På padlet finder du en pdf, som er velegnet til dette.
Desuden er temaet oplagt at anvende i forhold til børns digitale dannelse, som angivet i sundheds-, seksualundervisningen og familieforhold.

Smile (5.-8. klasse)

Smile er en realistisk selvbiografisk graphic novel skrevet af Raina Telgemeier. I denne grafiske coming-of-age roman  beretter hun med ærlighed og humor om udfordringer og glæder i hendes teenageår. Bogen er en New York Times bestseller og vinder af Eisner Award 2011 og utallige andre såvel litterære priser som publikumspriser.
Bogen leverer en spot-on skildring af den subtile måde, hvorpå piger på mellemtrinnet kan underminere hinanden, og hvordan Raina til sidst lærer at sætte grænser, at når vennerne får hende til at føle sig dårligt tilpas. I engelskundervisningen kan bogen indgå som fælles bog på klassen i vigtige temaer som Friendship, Fitting in, Self-Acceptance og Self-Respect og ikke mindst ''Staying True to Yourself in Challenging Times, samtidigt er den lige så velegnet til at booste læseglæden i individuel læsning.
Diskuter venskab på klassen, hvordan man kan føle sig forskellig i en gruppe, på klassen, og hvor man nogle gange kan føle sig presset til at agere for passe ind. Find eksempler på hvordan Raina udvikler sig i løbet af fortælling, lav en grafisk afbildning af hendes udvikling på  fx Padlet, Canva e.lign og gå på opdagelse i, hvordan Raina Telgemeier bruger billedsprog og de grafiske virkemidler til at udtrykke personernes følelser m.m.
Find mange flere ideer og ressourcer til arbejdet med bogen på en padlet under supplerende materiale. Her finder du også ordforråd og videoressourcer til stilladsering af den autentiske tekst. Vær også opmærksom på, at titlen findes på Nota og en god read aloud til oplæsning af hele eller dele af bogen.

Let's talk: Fears and frights (6.-7. klasse)

"Frights and Fears" er første udgivelse i serien "Let's talk", som er et elevhæfte for 6.-7.klasse med mundtlighed i fokus. Bogens aktiviteter er stilladserede som tasks og autentiske kommunikative situationer, hvor eleverne skal bruge det talte sprog for at løse opgaverne. Der lægges op til øvelser med mundtlige genrer som samtale, idé- og holdningsudveksling, overtalelse og argumentation samt spil, konkurrencer og leg med sprog.
Som supplement til mange af opslagene gives chunks og sætningsstartere. De fem kapitler er alsidige og udfolder emnet "frygt" på mange forskellige måder og rammer unge teenageres oplevelses- og erfaringsverden. Hvert opslag kan igangsættes, udføres og afsluttes på en lektion.
Til bogen hører en række arbejdsark, som frit kan downloades fra forlagets hjemmeside samt fem videoer med interviews med to engelske teenagere, der forholder sig til bogens emner. Bogen giver rig mulighed for et mundtligt boost i engelsktimerne og kan stå alene som et forløb.

Materialevalg november 2024

Tysk

Sprachmemo - Schule, Arbeit, Freizeit (5.- 8. klasse)

"Sprachmemo - Schule, Arbeit, Freizeit" er et vendespil, der træner ordforrådet inden for emnerne skole, arbejde og fritid. Spillet indeholder 54 par, og det er op til læreren, hvor mange par der skal bruges og fra hvilke emner. Hvert par består af et billedkort og et billede-ordkort. På denne måde er det nemt at finde par og samtidig memorere de tilsvarende gloser. Vendespillet kan bruges i mindre grupper, men også til bevægelsesaktiviteter som fx quiz og byt og stafetløb.

Sprachmemo - Der Mensch (5.- 8. klasse)

"Sprachmemo - Der Mensch" er et vendespil, der træner ordforrådet inden for emnerne kroppen og tøj. Spillet indeholder 54 par, og det er op til læreren, hvor mange par der skal bruges og fra hvilke emner. Hvert par består af et billedkort og et billede-ordkort. På denne måde er det nemt at finde par og samtidig memorere de tilsvarende gloser. Vendespillet kan bruges i mindre grupper, men også til bevægelsesaktiviteter som fx quiz og byt og stafetløb. 

Das wird bestimmt ganz toll! (7.- 10. klasse)

»Når jeg bliver stor ...«, sådan siger mange børn og unge, når de taler om deres fremtidsdrømme. Nogle vil blive forsker og opfinde ting, der forbedrer verden, og andre vil bo sammen med deres venner og spise spaghetti hver dag. Denne farverige bog er en  spændende samling af børnenes ønsker, utopier og opfindelser, som med sine skøre ideer og fantasifulde livsplaner inviterer eleverne til at drømme stort og kreativt. Bogen kan bruges til frilæsning eller som inspirationskilde for autentiske og kreative skriveprocesser. 

Engelsk

American Born Chinese (7.- 10. klasse + voksne)

Det eneste, Jin Wang ønsker sig, er at passe ind. Men da hans familie flytter til et nyt kvarter, opdager han pludselig, at han er den eneste kinesisk-amerikanske elev på hans skole. American Born Chinese er en graphic novel, der handler om identitet & personlig transformation, og hvordan man kan påvirke forandringer i ens relationer og opfattelsen af ​​sig selv. Gene Luen Yangs graphic novel fra 2007 har vundet utallige priser. Dele af den er inspireret af den kinesiske fabellignende roman A Journey to the West, men hovedhandlingen på en amerikansk high school i 90erne.
Bogen er oplagt i forbindelse med temaer som Youth and Identity og Culture Clashes/Immigration, hvor læseren kan få indblik i i et kulturmøde: den kinesiske kultur møder amerikansk ungdomskultur og 'The American Dream' i en morsom, gribende og actionfyldt historie, der sammenfletter en ung mands søgen efter identitet i en amerikansk high school med den kinesiske fabelfigurs The Monkey Kings søgen efter sin i kinesisk mytologi. The American Born Chinese er dog også bare en historie om at være ung og usikker, gerne ville finde sin flok og være helt vildt forelsket for første gang.
Disney introducerede en serie i 8 afsnit baseret på bogen i 2023. Den er nu på Disney+
Under supplerende materialer kan du finde relevante forløbsressourcer til bogen og arbejdet med graphic novels

Coco (4.- 6. klasse)

Familien Rivera hader musik, men Miguel er anderledes. Han er musiker, og han vil gerne spille i en konkurrence! Måske, på Dia de los Muertos, og med hjælp fra sin døde familie, kan Miguel finde en måde. Denne tilpassede reader er inspireret af den populære Disney film Coco og lavet specielt til engelskundervisningen. Bogen er velegnet som  fælles bog på klassen i forbindelse med et forløb med bog og film samt til selvstændig læsning, guidet reading eller mere kommunikativt arbejde med en makker.
Bagerst i bogen er der opgaver til sprogligt fokus, tekstforståelse og opgaver af kommunikativ karakter. Du finder facit, lyd, teacher's notes  og ekstra arbejdsark på forlaget hjemmeside - se link under supplerende materialer. Bogen indeholder også en elevkode, hvor du kan få adgang til lyd på Pearson English Portal. En lærer-QR-kode er på bagsiden, så du  kan downloade lærervejledningen.

The Little Mermaid (4.- 5. klasse)

Den lille havfrue bliver forelsket i en ung prins, men han kan ikke gifte sig med hende. Kan havets magiske kvinde hjælpe den lille havfrue? Denne Ladybird Readers er en tilpasset udgave af H. C. Andersens eventyr og specielt lavet til engelskundervisningen. Bogen er illustreret med farvelagte billeder. En unik kode i hver trykt bog giver adgang til online lyd, ekstra aktiviteter og læringsressourcer.
Det er oplagt at arbejde med bogen som en fælles læsning på klassen i sammenhæng med filmen, som kan streames på mitCFU.
The Little Mermaid svarer til A2 i CEFR-rammen og inkluderer træning til Cambridge English A2 Flyers-testene. Der er foruden mundtlige og skriftlige tasks til støtte af læseforståelsen, også forskellige opgaver inden for simpel tid og ordforrådstilegnelse m.m.
Find adgang til lyd og en ebogsudgave af bogen på forlagets hjemmeside.

Fairy Tales Readers I og ll (4.- 5. klasse)

  • Materialesættet består af en samling  Usborne English Readers med eventyr på tre niveauer. Eventyrerne er skrevet i et enkelt og moderne sprog og illustreret med smukke farvelagte billeder, som letter forståelsen og gør læsningen til en god oplevelse.
  • Der er i denne læsekasse lagt op til, at læsningen er organiseret i grupper eller par. Hver bog indeholder et eventyr, som lytte og læses uafbrudt, hvorefter der løses en overskuelig række kommunikative opgaver, der fokuserer på læseforståelsen.
  • De samme opgaver findes både i bogen og på kopiark i sort/hvid og i farve på forlagets hjemmeside - se link til ressourcer under supplerende materialer. Her finder du også en kort forløbsbeskrivelse, ark med før-aktiviteter og et review-ark. Facit kan eleverne selv se efter, de er færdige med arbejdet bagerst i bogen. Her findes også en ordliste samt QR-kode med britisk og amerikansk oplæsning.

Role Play - classic tales (3.- 4. klasse)

Dette materialesæt består af 6 klassiske eventyr på to niveauer, som eleverne kan læse i mindre grupper. Derefter kan de arbejde med eventyret som drama med udgangspunkt i bogen "Activity Book and Play". Her er bogen omsat til drama i en forkortet version af bogen. 
Materialesættet kan anvendes til en periode med fokus på rollespil og mundtlighed i den daglige undervisning eller en fagdag, hvor man ønsker at arbejde aktivt og kreativt med engelsk. Eleverne kan bruge skuespillet som læseteater, hvor de læser replikkerne op for klassen, eller lave et større skuespil, hvor de viser det for andre klasser eller forældre.
Bagerst i læsebogen er der en billedordbog med de sværeste ord samt nogle små forståelsesspørgsmål.
I Activity Book er der en række supplerende opgaver opdelt i før, under og efter læsning af bogen, samt en lærervejledning til hvordan I kan arbejde med skuespillet. 

Teknologiforståelse

Drone (5.- 10. klasse)

CoDrone EDU er en programmerbar drone designet til undervisning og læring af kodning og robotik. Den giver elever en hands-on oplevelse, hvor de kan udvikle praktiske færdigheder inden for STEM (Science, Technology, Engineering, Math) samt integrere humanistiske perspektiver gennem kreativt projektarbejde og problemløsning. Med CoDrone EDU kan eleverne skrive kode for at kontrollere dronens bevægelser og interaktioner, enten ved hjælp af blokprogrammering (som er velegnet til begyndere) eller Python-kode (for mere avancerede brugere).

Musik, Dansk indskoling

Sangskattekisten (0.- 3. klasse)

Sangskattekisten er velegnet til  fællessang i indskolingens dansk- og musikundervisning. Mange børn vil på forhånd have kendskab til sangene, hvilket gør det oplagt at arbejde medskabende og kreativt med både sangtekst og sanglege. Vores fælles sangskat har en samlende og sociale effekt, som kan være med til at skabe trygge rum for i fællesskab at udforske bevægelse, rytmik og ord.
Der ligger et gratis  Syng & mal sammen materiale på gutkind.dk, der supplerer sangene.

Dansk / SSF

Spot på identitet, krop og køn (7.- 10. klasse)

Danskundervisningens tekstarbejde i udskolingen tager ofte udgangspunkt i livets helt store spørgsmål. Heriblandt hvem er jeg? Når eleverne forholder sig til tekster, der stiller netop dette essentielle spørgsmål, så spejler de sig i teksterne og forholder sig samtidig til deres eget liv, deres omgangskreds og deres nutid. Og hvis der er noget, der er kendetegnende for den tid, vi lever i, så er det at både krop, køn og identitet konstant er til debat.
Hvordan vi ser os selv, er blevet langt mere flydende. Og derfor måske også nogle gange sværere at forholde sig til. Det er én af mange gode grunde til, at man bør beskæftige sig med disse temaer i danskundervisningen. Og til at benytte udgivelsen 'Spot på identitet, krop og køn' fra Dansklærerforeningen.
I bogen får man et bredt billede af de tre begreber, der både eksemplificeres, diskuteres og visualiseres. Udgivelsen tager eleverne i hånden og præsenterer dem for mange forskellige genrer, der på hver deres måde repræsenterer spørgsmålet: hvem er jeg? Eleverne møder bl.a. en novelle af Thomas Korsgaard, lyrik fra Caspar Eric og Glenn Bech, og kunstmaleri, interview og teaterstykke.
Bogen er indkøbt i samarbejde med vores SSF-konsulenter og bogen er derfor også en oplagt sparringspartner til danskforløb, der sætter fokus på sundheds- og seksualundervisningen. Det kunne fx være i forbindelse med uge sex. Men både tekst og opgaver kan sagtens stå alene i danskundervisningen - og måske danne fortrop til et interessant fordybelsesområde?

Dansk

Papirhjerter (6.- 8. klasse)

Papirhjerter handler om Alva, der ikke kan hænge ud ved friluftsbadet sammen med klassen og søde Pedro hen over sommeren, fordi hun skal på ferie hos sin far. Online kan hun følge med i hvad der sker i flokken derhjemme alt imens hun venter desperat på at få bryster, at få kæreste, at finde ud af alt det svære med veninder og drenge.
Papirhjerter er selvskrevet i danskundervisningen til slut mellemtrin og start udskoling. Formsproget er unikt idet teksten er udformet som knækprosa og poetiske figurdigte tilsammen fortæller den fine historie. Tematisk handler bogen om venskab, den første kærlighed, krop i forandring, mobning og tilgivelse.
I arbejdet med bogen kan man inddrage elementer af det obligatoriske emne 'Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab', fx i forhold til emnerne krop, pubertet og identitet.

Den dag vi døde (8.- 10. klasse)

Med blandt andet Præstø Fjord-katastrofen i 2011 som inspiration, men med fiktive personer og sidehandlinger fortælles via tre forskellige personer en spændende historie om at søge ... og finde sig selv og hinanden.

Silke Grafisk roman (2.- 7. klasse)

En poetisk og eventyragtig billedfortælling om pigen Silke. Fortællingen er en symbolsk fortættet og fortolkningsåben tekst. Findes også som roman samt som tegnefilmen "Havets sang".
Fortællingen bør læses i klassefællesskabet. Teksten har meget at tolke på - og er meget "hallersk" i måden at bevæge sig lige på grænsen mellem det realistiske og det fantastiske.
Billedromanen kan læses som samtalebog fra 2.klasse. Mens elever fra 4.-7.kl. vil kunne læse og tolke på teksten selv.

Materialevalg oktober 2024

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF)

Røg, rusmidler og resiliens (7.- 10. klasse)

Materialekassen består af skønlitteratur, faglitteratur og dialogkort. 
Ungdomsromanen Skæv er hovedværket i kassen og omdrejningspunktet heri er pigen Mille. Mille står et sted i livet, hvor hun har mange udfordringer, som hun har svært ved at håndtere. Mille begynder at ryge. Rygning bliver hurtigt til piller, hash, og svampe. Bogens styrke er, at den kommer omkring både de fysiske, psykiske og sociale aspekter omkring et begyndende misbrug. Den giver god mulighed for at gå i dialog med eleverne om tobak og andre rusmidler, men også om, hvordan man kan støtte og hjælpe sig selv eller andre til at tage valg som gør os stærke og resiliente. Danskfagligt kan eleverne arbejde med Milles udvikling og lave en dynamisk personkarakteristik, bogens komposition ud fra berettermodellen, eller de forskellige bipersoners rolle i forhold til Mille og hendes misbrug. 
I kassen ligger fagbogen Rusmidler, som kan bruges som opslagsværk og der ligger samtalekort, som kan være med til at fremme en nuanceret dialog om mod, dumhed, venskab, lykke og identitet.

Arbejder I med bogen (enten som helhed eller med nedslag i kapitler på en temadag), så har I mulighed for at arbejde det obligatoriske emne sundhed- og seksualundervisning og familiekundskab ind i danskfaget. 

Krop og (mis)trivsel (4.- 10. klasse)

Materialesættet kan bruges i forbindelse med Sex og Samfunds uge Sex tema "krop og (mis)trivsel", men er et emne der kan tages op i klassen uanset årstid. 
Materialesættet består primært af genstande, som igennem forskellige øvelser gør det muligt at snakke om den naturlige mangfoldighed der findes i kroppe kontra de strømlinede kropsidealer, som vi møder i medierne. En naturlig og mangfoldig forståelse af kroppen kan føre til en højere trivsel, hvorimod når det snævre og misforstået kropsideal bliver et normalitetsbegreb, så fører det ofte til mistrivsel, da det er umuligt at leve op til. 
I sættet findes også en enkelt fagbog om skønhed, som hjælper med at bredde skønhedsbegrebet ud, da det ikke behøver være så snævert som idealerne tilstræber.
Ligeledes findes der dialogkort, som kan bruges til at skabe en reflekterende og konstruktiv snak om begreberne "identitet" og at være "normal". I vejledningen finder du forslag til øvelser med genstandene.

Menstruation (4.- 10. klasse)

Materialesættet er tænkt som en temakasse til projekter, men kan også bruges, hvis du som underviser ønsker understøttende genstande til din undervisning. Arbejder I projektorienteret, kan I med fordel låne en kasse pr. gruppe, så de selv kan gå på opdagelse.
I kassen finder du forskellige bøger og genstande, som alle omhandler menstruation. Bøgerne og genstandene kan bruges af eleverne til at indsamle empiri og viden om temaet, som de dernæst samler i et afsluttende produkt (f.eks. et debatoplæg, en skriftlig opgave, en planche, en fremlæggelse osv.). På denne måde bliver eleverne de opsøgende aktører og I kan snakke om det fælles tredje, hvilket gør emnet mindre tabubelagt og mindre privat.
Der er en stor styrke i, at både pigerne og drengene arbejder med emnet, da det er en del af det obligatorisk fag sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, og da det er med til at afmystificere emnet.
Øvelser til materialekassen findes i vejledningen

Engelsk

Voices in the Park (7. - 9. klasse)

Denne billedbog giver mulighed for den del af litteraturarbejdet, der handler om perspektivering. Bogens korte handling bliver fortalt ud fra de fire involveredes vidt forskellige synsvinkler. Således identificerer forskellige skrifttyper den enkelte person. Billederne dels understøtter og dels tolker selvstændigt videre på handlingen. Således vil det dels være oplagt at arbejde med at skygge den enkelte person i tekst, valg af ordforråd og billede samt selv at producere tekster med fokus på en bestemt person fra litteraturen.

Christmas Reading - Fun and Festive (5. - 7. klasse)

Denne differentierede læsekasse bugner med sjove og spændende feel-good julehistorier. Kassen består hovedsageligt af tegneserier, graphic novels og illustrerede kapitelbøger til piger og drenge. Bøgerne er på forskellige niveauer, så de passer til den virkelighed, der findes i engelskundervisningen. Bøgerne har ingen engelske gloser, men flere af bøgerne kan findes som read alouds på YouTube - der findes et udvalg nederst på posten.
Der er to af hver bog i kassen, så materialet egner sig til både individuel hyggelæsning og makkerlæsning samt læsebånd ved juletid. 
Under supplerende materialer finder du en pædagogisk vejledning, der består af en række forslag til generelle ideer og opgaver, som kan benyttes til læsning af fiktive tekster. Der er forslag til mundtlige og skriftlige tasks, fx. opgaver hvor it, bevægelse og kreativitet spiller en stor rolle. Tilknyttet vejledningen hører en padlet, som indeholder mere detaljerede forklaringer på aktiviteterne samt opgaveark og links, der kan supplere forløb med fokus på tekstlæsning.

The BFG (5. - 7. klasse)

Kæmper er skræmmende og farlige, og de spiser børn. Eller gør de? Mød the BFG, den store venlige kæmpe! Sophie bliver venner med the BFG, men der er andre kæmper i verden, som spiser mennesker hver aften. Kan Sophie og BFG komme i tanke om en plan for at stoppe dem?

Denne reader er en forenklet udgave af den oprindelige historie af Roald Dahl og er beregnet på elever, der lærer engelsk som fremmedsprog. Bogen er illustreret med Quentin Blakes oprindelig tegninger. Hver kapitel er tilknyttet forklaringer til udvalgte nye ord,  opgaver, der knytter sig til sprogtilegnelse og tekstforståelse samt en håndfuld mundtlige spørgsmål.

Dansk

Brevet i flasken (2. - 4. klasse)

Brevet i flasken er en meget fin fortælling om brevskrivning, venskaber og mageløse ord. Bogen er en fin multimodal tekst, hvor billederne understøtter historien, som fortælles i form af tekst og de breve Otto og Anna sender til hinanden. Der skiftes og synsvinkel mellem Otto og Anna i løbet af bogen. 
Dette giver fine muligheder for at arbejde med fagbegreber som synsvinkel, fortæller, komposition og multimodalitet. 
Sproget indeholder indimellem ord, som er med til at udfordre elevernes ordforråd og skabe en nysgerrighed overfor ordene. Så det er oplagt at arbejdet med sproget undervejs i læsningen. Under supplerende materialer er der link til et interview med Iselin Herman om hendes tanker bag bogen.  
Det er også oplagt at arbejde videre med breve og brevskrivning i forlængelse af læsningen af bogen. 

Læsekasse - Læsning med lix og lettal (0. - 1. klasse)

Kassen indeholder 10 forskellige titler, som giver mulighed for at begynderlæserne får bøger, der passer til deres niveau og styrker deres interesse i læsning. Bøgerne er differentieret på forskellige niveauer op til let-tal 10, så der er til flere forskellige læseniveauer i klassen. Alle bøgerne indeholder primært lydrette eller lydnære ord.
Der er 4 af hver bog i kassen, så de kan læses individuelt, som makker læsning eller som gruppelæsning. 

Ordvoks (0. - 3. klasse)

Bogen har fokus på sproglig opmærksomhed med navneord. 
Den bygger på eventyrgenren som man ofte arbejder med i indskolingen. 
Den er god til den første fælles værklæsning på klassen, men kan også bruges til dialogisk læsning, læsetræning og makkerlæsning. Alt efter klassetrin. 
God oplæg til elevopgaver med fokus på sprog, kreativitet og formidling efter læsning

Læsekasse - Læs krimier på mellemtrinnet (4. - 6. klasse)

Kassen er en introduktion til krimigenren for eleverne. Bøgerne har alle børn som detektiver og er på forskellige niveauer, så der er differentieringsmuligheder i læsningen af bøgerne. Alle bøgerne er en del af en serie. 
Kassen kan bruges til at arbejde med genretræk for krimier, spændingsopbygning og komposition og til at skabe læselyst hos eleverne. Der er mange muligheder for at bygge videre på krimiuniverset. Du kan også lade eleverne selv skabe krimier, gerningssteder, mysterier med udgangspunkt i bøgernes handling. Skab små gerningssteder, som eleverne skal bruge til skrive ud fra. Det kan både være krimihistorier, nyhedsartikler eller reportager, som kan formidles både på skrift, som lyd eller som videooptagelser.

Udyr (5. - 6. klasse)

Udyr er en spændende og barsk fortælling om et fremtidssamfund, som hærges af udyr som angriber mennesker. Bogen er oplagt til at læse med en undersøgende litteraturtilgang, hvor elevernes oplevelse af bogen og deres tolkninger er i centrum i læsningen. Den indeholder en masse mulighed for at arbejde med danskfaglige områder efter læsningen. I kan arbejde med personudviklingen hos hovedkaraktererne, bogens spændingsopbygning og komposition, samt den tidslinjer og brug af flashbacks. Udyr åbner også op for  muligheder for at eleverne kan producere mange forskellige tekster i forbindelse med læsningen. Det kan f.eks. være med- eller videredigtning, artikler eller reportager, som kan formidles i forskellige modaliteter. 
Forlaget kalder Udyr for et moderne eventyr, så eleverne kan også gå på jagt efter eventyrtræk og diskutere, hvorfor den kaldes eventyr.

Drengene fra Sankt Petri (8. - 10. klasse)

Denne grafiske roman kan bruges både i dansk- og historiefaget - eller endnu bedre: Tværfagligt. I danskfaget er den et rigtig godt bud på det 3. hovedværk i 9. klasse, fx tænkt ind i temaer som krig, helte eller billedfortællinger. I historiefaget kan bogen bruges i forbindelse med kompetenceområdet 'historiebrug' til at vise, hvordan konstruktion af historiske fortællinger helt konkret finder sted.
I historiske romaner er der altid flere tider på spil, som er interessante at have for øje. I dette tilfælde mindst 4: Handlingens tid (1940'erne), originalromanens udgivelsestidspunkt (1991), den grafiske romans fortolkningstidspunkt (2023) og læsetidspunktet. Drengene fra Sankt Petri viser sig her som et værk, hvor modtandsbevægelsen fremstilles som rene helte - modsat eksempelvis filmen 'De forbandede år'.

Dansk som andetsprog (DSA)

Ordforrådstræning med billeder (1. - 10. klasse)

Materialesættet ”Ordforrådstræning i DSA” består af spil som fx Vildkatten og Hvem er hvem?, billedkort og  skumterninger med symboler. Formålet med materialet er at styrke ordforrådstilegnelsen gennem visuelle hjælpemidler, leg og samtale. Spillene skal fremme eleverne nysgerrighed på sproget og lysten til at udtrykke sig . Billedkortene relaterer til forskellige emner og åbner op for samtaler, historiefortælling og en undersøgende tilgang til sproget. Materialet kan bruges på alle klassetrin, både til basisundervisning og supplerende undervisning.

Letlæste bøger for unge (7. - 10. klasse)

"Lette bøger for unge II" er en frilæsningskasse en bøger fra HIP-serien på lix 5 til 23, som er velegnet til tosprogede elever eller elever med læseudfordringer. Materialesættet indeholder 15 titler, som foreligger i to eksemplarer. Det gør det muligt at læse i makkerpar. De spændende fortællinger behandler aldersrelaterede temaer og fremmer med deres enkelte sprog elevernes læselyst. Teksterne lægger op til diskussioner på klassen og til at arbejde videre med sproglige aktiviteter, der sætter fokus på sprog- og tekstforståelse.

Teknologiforståelse

Code-a-Key Backpack (3. - 10. klasse)

Code-a-Key er en udvidelse til MakeyMakey og micro:bit.
Med Code-a-Key kan der arbejdes med sensorerne fra micro:bit i samspil med de kendte knapper fra MakeyMakey.
For at kune bruge Code-a-Key skal du også bruge en MakeyMakey og en micro:bit.

Materialevalg september 2024

DANSK

Vilde eventyr (0.- 2. klasse)

En række eventyrlige historier som skaber læring og bevægelse i undervisningen hos de yngste.

Læsekasse Julebøger til frilæsning - indskoling (0.-2. klasse)

I denne kasse er der en forskellige titler til hyggelig frilæsning som optakt til julen. Titlernes sværhedsgrader er mellem lix 5 - 10/let tal 10 - 17, så der er mulighed for differentieret læsning . Der er 4 af hver titel, så de kan læses både som makker, gruppelæsning eller stationslæsning, ud over individuel læsning.Vitello 24 julehistorier kan læses som højtlæsning på klassen i løbet af december måned.

Læsekasse - julebøger til frilæsning - mellemtrin (3.-5. klasse)

I denne kasse er der en forskellige titler til hyggelig frilæsning som optakt til julen. Titlerne er med varierende sværhedsgrader, så der er mulighed for differentieret læsning. De 7 forskellige titler, giver også en variation i hovedpersoner og tema, som gør at alle kan finde en interessant bog at læse. Der er 4 af hver titel, så de kan læses både som makker, gruppelæsning eller stationslæsning, ud over individuel læsning.Natekspressen kan læses som højtlæsning på klassen i løbet af december måned.

Kurt er vist ikke helt død (3.- 5. klasse)

Denne graphic novel skildrer gennem skønne og humoristiske tegninger, hvor svært det kan være at snakke om døden. Kurt er Deas hamster. Kurt er blevet fladmast efter en cykelulykke og har været helt stille siden.Kurt gider ingenting. Den gider hverken glippe med øjnene eller vinke med poten.På kirkegården møder Dea og Svend en lidt underlig mand, som også hedder Kurt.Han ser lidt død ud i det, men til gengæld kan han fortælle masser af historier om alle de døde dyrs spændende liv og død. Men hvorfor fortæller han egentlig det? Der er jo ikke noget i vejen med Deas Kurt, eller er der?

Jagten på nazisternes guld (7.- 9. klasse)

15-årige Anton føler sig overbevist om, at han kan kender sin families historie. Antons oldefar var frihedskæmper og flygtede fra nazisterne. Det er han blevet fortalt om mange gange. Men under et ophold i Argentina drages han pludselig i tvivl, da en ubehagelig, nazirelateret familie viser lidt for meget interesse for ham. Meget begynder at tyde på, at Antons oldefar slet ikke flygtede fra nazisterne. Sammen med et par nye venner, det argentinske søskendepar, Miguel og Guada, forsøger Anton at komme på sporet af den virkelige historie. En historie der hurtigt bliver til et livsfarligt eventyr, hvor de tre går på jagt efter både sandhed og guld.

Bedst før (7.-9. klasse)

Bedst før beskriver Kaspers kamp med kræftsygdommen i en fin balance mellem alvor og humor. Den er velfortalt i et let læseligt sprog.Kasper vælger sammen med Birk en alternativ form for håndtering af sygdommen og den dødsdom der følger med. Det udløser nogle sjove episoder, samtidig med at Kasper får det dårligere. Samtidigt behandler Kasper sine tanker og følelser i sin dagbog. Danskfaglig lægger bogen op til at arbejde med Kaspers sammensatte personlighed, men også med Birks person som modsætning til Kasper, det er også oplagt at kigge på dagbogsgenren, fortælleren i bogen og bogens komposition.Der er forskellige temaer og spørgsmål, som kan lægge op til fortolkning og debat på klassen. Det kan f.eks. være venskaber, identitet/roller i klassen, familie, sygdom, død og hvordan man håndterer det, hvordan lever man livet? eller er det rigtigt af Kasper at fortie sygdommen?Bogen kan derfor også indgå som hovedværk i forskellige fordybelsesområder.

Læsekasse - kortromaner til udskolingen(7.-9. klasse)

Mellem_Rum og Læsbar er en række letlæselige bøger med en lix på omkring 15. Bøgerne kan derfor både læses af de læseudfordrede elever, men kan læse af resten af klassen. Kortromanerne er blevet til på baggrund af samtaler med unge om, hvilke historier og tematikker de ønsker at læse om.I Læsbar serien har de unge også læst med på sidelinjen og er kommet med feedback til forfatteren.Bøgerne kan læses forholdsvis hurtig og danne baggrund for litteraturarbejde og diskussioner på klassen. Bøgerne har forskellige temaer som alle giver et perspektiv på livet som ung. De kan også læse som frilæsning og læsetræning i makkerpar eller grupper.

MATEMATIK

Sandsynlighedskassen - spil og lær matematik (1.-9. klasse)

Sandsynlighedskassen består af forskellige konkrete materialer, som er velegnede i arbejdet med sandsynlighed i matematikundervisningen både i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen.

Tidlig algebra (1.-6. klasse)

Materialet ”Tidlig algebra” er sammensat af forskellige konkrete materialer, som har til formål at introducere algebra i matematikundervisning og understøtte elevernes algebraiske tænkning allerede i indskoling.

ENGELSK

The Don't Panic Gang (3.-4. klasse)

Der lurer noget SKRÆMMENDE på badeværelset. Det er STORT, og det er HÅRET, men ... ”Don't Panic Banden” er klar til at hjælpe. Sumokat, Ninja Bird og King-Fu Worm vil være med dig lynhurtigt (det er hurtigere end hurtigt! ) – redder dig, redder mig, redder VERDEN! Et sumo-trampende, ninja-popping, kung-fu-springende, actioneventyr med tre usandsynlige superhelte og en overraskende slutning.

The President of the Jungle (5.-7. klasse)

Dyrene i junglen er godt trætte af deres konge, løven. Så de beslutter sig for at afholde valg. Der bliver fremstillet valgmateriale, plakater, opslag på sociale medier, valgtaler, slogans, tv-udsendelser mm. Løven stiller op igen, men bliver diskvalificeret for bestikkelse. Til sidst kommer valgdagen med den hemmelige afstemning. Men hvem der vinder valget skal ikke afsløres her.

Pete the Cat Saves Christmas (1.-3. klasse + specialundervisning)

Det er jul, men julemanden er syg, og hvem skal så levere gaverne! Pete the Cat kan hjælpe, for selv om han er lille, vil han gøre alt for at redde julen.

How the Grinch Stole Christmas (4.-7. klasse)

Billedbogen en juleklassiker af Theodor "Dr. Seuss" Geisel skrevet på rim med illustrationer af forfatteren. Grinch, et surt, ensomt væsen, der forsøger at forpurre The Whos juleplaner ved at stjæle julegaver og dekorationer fra alle hjem i den nærliggende by Whoville juleaften. På mirakuløst vis indser Grinchen, at julen ikke kun handler om penge og gaver.

Snowmen at Night (2.-4. klasse)

Har du nogensinde bygget en snemand og opdaget dagen efter, at hans grin er blevet lidt skævt, eller hans trægrene har bevæget sig? Og du har undret dig over, hvad mon snemænd laver om natten? Denne dejlige vinterfortælling afslører mange morsomme detaljer om snemændenes hemmelige liv, og hvor de går hen om natten.

Christmas Storytelling - the Newbies (1.-5. klasse)

Højtlæsning og storytelling spiller en stor rolle i den engelske juletradition. Som i de engelske skoler kan du bruge julehistorier som en ramme sin undervisning enten i enkelt time - i en kortere eller længere periode.Udvalgte bøger findes i kassen i 15 eks., så eleverne efter den fælles læsning selv kan læse bogen med en makker.Til disse bøger findes padlets med ordkort og enkle opgaver m.m.

Christmas Storytelling - the Classics (2.-6. klasse)

Højtlæsning og storytelling spiller en stor rolle i den engelske juletradition. Som i de engelske skoler kan du bruge julehistorier som en ramme sin undervisning enten i enkelt time, en kortere eller længere periode.Udvalgte bøger findes i kassen i 15 eks., så eleverne efter den fælles læsning selv kan læse bogen med en makker. Til disse bøger findes padlets med ordkort og enkle opgaver m.m.

My First Christmas Books/Reading Box (2.-4./5. klasse)

Her er læsekassen til de yngste, som hovedsageligt består af readers, med bøger til piger og drenge. Kassen er niveaudelt, så den passer til den virkelighed, der findes i engelskundervisningen. Bøgerne har ingen engelske gloser, men de fleste kan findes som read alouds på YouTube - der findes et udvalg nederst på posten.Materialet egner sig til individuel frilæsning og makkerlæsning samt læsebånd ved juletid. Der er to af hver bog i kassen.

TYSK

Wer ist das? (5.-10. klasse)

"Wer ist das?" er et kortspil, som kan anvendes i tyskundervisningens 5. 10. klasse , men som også kan bruges i DSA eller andre sprogfag. Formålet med dette sjove og kommunikative kortspil er at gætte en hemmelig person ved at stille spørgsmål til personens udseende. Eleverne lærer derigennem et nyt ordforrådet inden for det semantiske felt »krop/ansigt« og øver sig i at formulere spørgsmål. Spillet er velegnet til partner- eller gruppearbejde og understøtter en kommunikativ og motiverende sprogundervisning.

Das Dings - Spielend Deutsch lernen (6.-10. klasse)

"DAS DINGS: Spielend Deutsch lernen" er et kommunikativt gættespil for tyskundervisningen i 6. til 10. klasse. Formålet med kortspillet er, at eleverne lærer at omskrive ting på tysk. Kendte udtryk fra det grundlæggende ordforråd bliver gentaget, øvet og dermed konsolideret. Andre, endnu ukendte ord kan læres ud fra konteksten og føjes til det eksisterende ordforråd. Dette resulterer i en legende udvidelse af det tyske ordforråd. Derudover øves læsning og udtalelsen af tyske ord, og der opfordres til at lytte efter betydning.

Das Dings: Weiter spielend Deutsch lernen (7.-10. klasse)

"DAS DINGS: Weiter spielend Deutsch lernen", som er fortsættelsen af "das Dings - Spielend Deutsch lernen", er et kommunikativt gættespil for tyskundervisningen i 7. til 10. klasse. Formålet med kortspillet er, at eleverne lærer at omskrive ting på tysk. Kendte udtryk fra det grundlæggende ordforråd bliver gentaget, øvet og dermed konsolideret. Andre, endnu ukendte ord kan læres ud fra konteksten og føjes til det eksisterende ordforråd. Dette resulterer i en legende udvidelse af det tyske ordforråd. Derudover øves læsning og udtalelsen af tyske ord, og der opfordres til at lytte efter betydning.

Der Wortschatz (7.-10. klasse)

Eleverne skal på opdagelse i, hvordan ord kan få verden til at blomstre, og hvordan man kan lege med ord.Det medfølgende didaktiske idemateriale er omfattende, og du vil sikkert vælge ud.

Historie / Samfundsfag

NATO (6.-9. klasse)

Didaktiseret læremiddel, som kan anvendes både i historie og samfundsfag.

  • I historie er det kompetenceområdet kronologi og sammenhæng, som er i centrum, særligt færdigheds- og vidensmålsområderne Kronologi, brud og kontinuitet og Det lokale, regionale og globale er centrale.
  • I samfundsfag ligger fokusset op på kompetenceområdet Politik med særligt henblik på færdigheds- og vidensmålområdet Demokrati, men også i forhold til International politik.

Læremidlet er oplagt at anvende til at få større forståelse for hvorfor trusselsbilledet i dansk udenrigspolitik er under forandring samt hvad det vil sige at være en del af en mellemstatsligt forsvarsalliance. Bogen kan anvendes som reference til arbejdet med emnet, eller som introduktion, både i forbindelse med gruppearbejde eller individuelt elevarbejde.

USA's valgsystem (9.-10. klasse)

USAs valgsystem er meget anderledes end det danske. Se fælles den korte dokumentar 'explainer' og lån bogen "USA valgsystem" i klassesæt, hvor eleverne kan fordybe sig i emnet. Lad dem evt. formidle for hinanden gennem en selvvalgt produktion med et program fra SkoleTube.

Materialevalg maj 2024

DANSK

Lille frøken Pingelpot (0.-2. klasse)

Billedbogen er velegnet til litteraturarbejdet i indskolingen. Bogens rim bliver suppleret på eminent vis af Charlotte Pardis illustrationer. Her er en bog med både alvor og humor, som behandler emnet: At være anderledes og føle sig forkert og alene. En bog, som er meget velegnet til arbejdet med følelser og klassens sociale liv, om bl.a. at være inkluderet i fællesskabet.

3. C. i sne (2.-4. klasse)

3.c i sne er en letlæst serie, der tager hensyn til elever med læsevanskeligheder med et lixtal, der svinger mellem 5 og 6. Alligevel er indholdet alderssvarende og velegnede til et forløb i klassen eller som frilæsningskasse. I serien møder vi 17 søde og friske børn fra 3. klasse, som alle skal til samme fest på skolen.

Robotten kan skide (5.-6. klasse)

Robotten kan skide er en science fiction historie. Den foregår i en fremtid, hvor det er naturligt at købe robotter i stedet for at adoptere børn. Det giver mulighed for at diskutere den teknologiske udvikling, og hvor grænserne går for, hvad vi skal sætte robotterne til.
*Filmen kan lånes i mitCFU*

Fugl Fønix (5.-7. klasse)

En meget anderledes og spændende bog. Der er mange forskellige teksttyper. Eleverne skal selv samle historien ud fra de forskellige artikler, forhør faktasider osv. God til arbejde med fortolkning og undersøgende litteraturundervisning.

Min hjerne er en snekugle (4.-6. klasse)

"Min hjerne er en snekugle" er en digtsamling om at være ordblind. At det sner inde i hjernen, når fortælleren skal læse op, er bare ét af de sproglige billeder, der tages i brug, når livet som ordblind udfoldes.

De sorte hullers klub (8.-10. klasse)

En skøn og medrivende læseoplevelse, der trækker tydelige tråde fra fantastiske ungdomsfortællinger som 'En flænge i himlen' og 'The Breakfast Club'. Som læser falder man både for det fællesskab, der er i støbeskeen hos Max og de andre misforståede - og så bliver man opslugt af den art redningsaktion, de kaster sig ud i med Sylvia. Det er både rørende og nærværende, når man oplever den lidt skæve gruppes ændrede adfærd og pludselige interesse i at kaste sig ind i (ungdoms)livet.

Før vi går i sort (8.-10. klasse)

Medierne varsler verdens undergang. Igen. Men noget er virkelig under optræk. Nova har lagt en klar plan for sit liv efter 9., mens Lukas er helt omvendt - han har alligevel svært ved at forestille sig en fremtid efter sin mors død. En roman som har dobbelte hovedpersoner, Nova og Lukas. Der er et undertema om klimaet. Der er mange gode normale ungdomsproblemer på spil, så der er meget at spejle sig i. God karakterudvikling og komposition.

Milo og Molly er ikke kærester (9.-10. klasse)

En virkelig fin og nuanceret ungdomsroman, der både sprogligt og indholdsmæssigt rammer tidsånd og teenagere perfekt. Bogen er et fremragende eksempel på trangen til at holde fast i livet, som det altid har været, samtidig med at man mærker, at alting ændrer sig og aldrig bliver det samme igen. Ydermere er den et så fint bud på en karakteristik af en ny generation, hvor køn, seksualitet og kærlighed ikke er fastlåst, men flydende og formløs.


ENGELSK

Lion. A Long Way Home (7.-10. klasse/8.-10. klasse + gymnasiet)

Penguin Readers Level 4: Lion

Bogen er en adapteret reader for elever i engelsk som fremmedsprog. Øvelser bagerst i hver reader hjælper sprogelever med at øve grammatik, ordforråd og nøgleeksamenfærdigheder. Før-, under- og efterlæsningsspørgsmål tester læsernes historieforståelse og udvikler ordforråd.

Lion. A Long Way Home Young Readers' Edition

Bogen er en autentisk biografi, som fortæller Saroo Brierleys rørende, men sande historie, om hvordan Brierley, 25 år efter at være blevet adskilt fra sin familie i Indien, drager ud for at finde den.
*Filmen kan lånes i mitCFU*

Are You There, God? It's Me, Margaret (6.-10. klasse)

Judy Blumes klassiske, humoristiske roman er en fortælling om overgangen til at være tween og den usikkerhed, unge piger kan have om deres skiftende kroppe og de forventninger, samfundet har til dem mht. udseende. 
*Filmen er på vej til mitCFU*

White Bird - A graphic novel from the world of Wonder (6.-10. klasse)

En prisbelønnet, hjertevarm og tankevækkende graphic novel, som har en løs tilknytning til bogen/filmen Wonder - det er historien om Augie's mobbers bedstemors fortælling om hendes flugt fra nazisterne som barn og hendes uventede venskab med den udviklingshæmmede Julien. 
Bogen er letlæselig i et enkelt poetisk sprog og er et oplagt valg på mange klassetrin, fordi den inddrager både det historiske og et menneskelig evigtgyldigt perspektiv: at menneskelighed, venlighed og mod kan være magtfulde våben i forhold til had og forfølgelse.
*Filmen er på vej til mitCFU*

Horrid Henry's Early Readers (3.-5. klasse)

En læsekasse med illustrerede easy readers med den kendte britiske antihelt Horrid Henry. Bøgerne i easy reader-serien er tilpassede til native speakers, men historierne er  grundlæggende de samme som de oprindelige. Historierne er letlæselige og fyldt med farvelagte illustrationer, men  er derfor ikke gloserede.

Disney Kids Readers (3.-5. klasse)

Denne læsekasse består af tilpassede readers i fire niveauer, et materialesæt, der er let at gå til i forskellige former for selvstændig læsning på mellemtrinnet.  De udvalgte Disney- og Pixar-historier består af sidehistorier til de kendte film eller forenkling af de kendte historier.


ENGELSK / TYSK

Room on the Broom / Für Hund und Katz ist auch noch Platz - fortællekort (2.-4. klasse)

Med fortællekort og kamishibai-teater kan du som lærer eller elev understøtte sin personlige storytelling og supplere de fortællinger, der foregår ved smartboardet. Man kan også brug kamishibai med forskellige tøjdyr eller figurer på pind.

The Snail and the Whale/ Die Schnecke und der Buckelwal - fortællekort (2.-4. klasse)

Med fortællekort og kamishibai-teater kan du som lærer eller elev understøtte sin personlige storytelling og supplere de fortællinger, der foregår ved smartboardet. Man kan også brug kamishibai med forskellige tøjdyr eller figurer på pind.

TYSK

Schnipselgestrüpp (7.-9. klasse)

"Schnipselgestrüpp” er en bog fyldt med papirklip, tape og fantasi. En dreng skaber en verden ud af avisartikler og billeder. Hans forældre sidder fanget foran fjernsynet og tager sig næsten ikke af ham. Så opfinder drengen eventyr med fly, dyr og sine forældre og ændrer med tiden sit eget liv og gradvist også sine forældres.

Sonne und Beton (9.-10. klasse, ungdomsuddannelser)

Bogen "Sonne und Beton" er en graphic novel, der læner sig op ad filmen med samme titel. Handlingen foregår i et socialt ghettoområde i Neukölln og følger fire unge drenge, der prøver at navigere gennem en hverdag med vold, bandekriminalitet, stoffer og kedsomhed. Bogen behandler emner som Freundschaft, Hoffnung og Loyalität og lægger op til aktiviteter, der går i dybden med ungdomssproget, den kulturelle kontekst og genren 'graphic novel'. 
*Filmen kan lånes i mitCFU* 

Ich so Du so - Alles super normal (8.-10. klasse)

Denne billed-læsebog indeholder billeder, tegneserier, fotos, sjove og tankevækkende tekster og historier, der handler om det at være 'normal'. Bogen opfordrer til at se mennesker på en ny og anderledes måde og viser, at vi har meget mere til fælles end det, der adskiller os. De mange forskellige indslag giver mod til at være sig selv og lade andre være, som de er - normal og helt speciel.  

Der Körper (4.-7. klasse)

Materialesættet “Der Körper” består af forskellige spil, billedkort, en bog og en lapbook med spændende kopiark, og er velegnet til begynderundervisning i tysk. Materialet understøtter den legende tilgang til det tyske sprog og især arbejdet med ordforrådet. 

Ab in die Tüte (8.-10. klasse)

"Ab in die Tüte" er et sjovt og spændende brætspil, som inviterer spillerne på en shoppingtur gennem byen. Det gælder om at købe så mange varer som muligt fra deres indkøbslister. At lege med penge og produktpriser giver eleverne mulighed for at øve de tyske tal, og den store mangfoldighed af varerne er med til at udvide elevernes ordforråd.

VALGFAG: TEKNOLOGIFORSTÅELSE

Makey Makey (3.-10. klasse, gymnasiet)

Makey Makey er næsten at betragte som et lille ekstra keyboard - dog uden taster. Det giver dig mulighed for på en meget simpel måde at forbinde Makey Makey via computeren med elektrisk ledende materialer.

VALGFAG: MUSIK

Data DUO synthesizer (1.-8. klasse)

Materialet egner sig til musikundervisning i indskoling og mellemtrin. Det øger forståelse for rytmik, toner/noder, sammenspil.