Tværprofessionelt og tværfagligt samarbejde
Velfærdsprofessioner som socialrådgivere, pædagoger og lærere er meget specialiserede og løser hver deres velfærdsopgave. Men specialiseringen betyder også, at der er brug for samarbejde og koordinering på tværs af professioner for at skabe helhed og sammenhæng for og med borgeren. Det er bl.a. en del af socialrådgivernes arbejde.
Det er ikke nødvendigvis nogen nem opgave, da der er permanente udfordringer med styring, koordinering og integration af samarbejdet, der løbende bør håndteres.
De store spørgsmål er både hvornår og hvordan professionerne bør samarbejde, hvad de bør samarbejde om og med hvilken forventet effekt. Det samtidig handler også om, hvordan vi kan forstå og håndtere de løbende mikrofaglige udfordringer, som fagpersonerne oplever i samarbejdet på tværs.
UC SYDs eksperter
Vil du vide mere om tværprofessionelt og tværfagligt samarbejde, er du velkommen til at kontakte vores eksperter.
Til dig, der arbejder med tværprofessionelt og tværfagligt samarbejde i hverdagen
Samtlige kommuner, institutioner og fag-personer samarbejder på tværs i dagligdagen. Og de fleste har både strategier og planer for samarbejdet, men det betyder ikke, at det altid lykkes lige godt.
Når det ikke lykkes eller kunne blive bedre til gavn for de børn og voksne det handler om, så kan UC SYD hjælpe med at inddrage den aktuelt bedste viden på området og få den koblet til den aktuelle praksis.
De sidste 20 års forskning og udvikling på UC SYD viser, at der ikke findes et samarbejdes quick fix eller én model, der kan løse alle samarbejdets udfordringer. Men forskningsviden om særlige samarbejdsformer, samarbejdsmodeller, den virksomme kommunikation, fælles sprog, hotspots, grænseobjekter, tværfaglig etik, ledelse og følgeskab og reduktion af faglig usikkerhed kan være et godt udgangspunkt for lokal forandring og nytænkning.
Sådan arbejder vi med tværfagligt samarbejde
På UC SYD arbejder vi med tværprofessionelt samarbejde på flere måder. Her får du fire eksempler på hvordan vi griber det an:
- For det første arbejder vi på socialrådgiver- pædagog- og administrationsbachelor-uddannelserne med en undersøgende tilgang til praksis, hvor de studerende lærer at forholde sig professionelt til empiriske data, som de selv eller andre har indsamlet. Og de deltager alle i tværprofessionelle forløb, hvor de samarbejder med studerende fra de andre uddannelser.
- For det andet er vi optaget af, hvordan du som professionel på tværs af fag, uddannelse, institutioner og sektorer kan samarbejde og lære af andre fag-personer for at styrke velfærden hos samfundsborgerne.
- For det tredje forsker vi i det tværprofessionelle samarbejdes mange forskellige udfordringer for dig som fag-person, dine ledere og din institution.
- For det fjerde arbejder vi med tværprofessionelt samarbejde ud fra et forvaltnings- og ledelsesmæssigt perspektiv, hvor vi også ser på, hvordan ledere og forvaltninger kan være med til at optimere samarbejdet på tværs.
Vi underviser i, holder oplæg om og forsker i tværprofessionelt samarbejde og er på denne måde med til at understøtte de kommuner og fag-personer, som ønsker at arbejde i denne retning.
Tre gode råd i forbindelse med tværprofessionelt samarbejde
Det siger forskningen om tværprofessionelt og tværfagligt samarbejde
Tværprofessionelt og tværfagligt samarbejde er et stort forskningsfelt med bidrag fra forskere indenfor næsten alle forskningsdiscipliner, der alle publicerer i hver deres tidsskrifter. Så der findes ikke en samlet forskningsoversigt, men mange.
Det væsentligste store review er stadig WHO’s Framework for Action on interprofessional Education and Collaborative Practice fra 2010. WHO finder evidens for at det gode tværprofessionelle samarbejde har stor betydning for effekten af velfærdsprofessionernes praksis. Samtidigt identificerer de en række mekanismer, der har betydning for praksis og kommer med en række anbefalinger.
På UC SYD er det især de evidensbaserede læringstemaer, hvor kompetencer indenfor bestemte temaerne fører til det gode tværprofessionelle samarbejde, som vi bør forske og undervise i. Det er bl.a. temaerne: teamwork og ledelse, roller og ansvar, kommunikation, læring og kritisk refleksion, relationer og anerkendelse af borgernes behov, og etisk praksis.
UC SYDs forskningsmæssige bidrag om tværprofessionelt og tværfagligt samarbejde
Relateret viden
De uformelle møder gør forskellen. Rasmussen, Bo Morthorst (2017). Artikel i Vejlederforum nr 1. 2017. København: Schultz Forlag
Professionsdannelse og tværprofessionel teori og forskning. Rasmussen, Bo Morthorst (2017). Artikel i antologien red. Hjermitslev, Albrechtsen og Rasmussen. Professionsdannelse på tværs. København: DJØF Forlag.
Den uformelle kommunikation har stor betydning for det tværprofessionelle samarbejde i skolen. Bjerresgaard, Helle og Rasmussen, Bo Morthorst (2017) Artikel i antologien red. Hjermitslev, Albrechtsen og Rasmussen. Professionsdannelse på tværs. København: DJØF Forlag.
Ingen ledelse og målrettet tværprofessionel samarbejde uden følgeskab. Rasmussen, Bo Morthorst og Bjerresgaard, Helle (2017). Artikel i antologien red. Hjermitslev, Albrechtsen og Rasmussen. Professionsdannelse på tværs. København: DJØF Forlag.
Tværprofessionelt samarbejde. Rasmussen, Bo Morthorst (2019) . Kbh: DJØF Forlag. Artikel i antologien Velfærdsprofessioner red. Hans Henrik Hjermitslev. Kbh: DJØF Forlag
Etik i samarbejdet på tværs -det handler om at gøre hinanden gode. Rasmussen, Bo Morthorst (2019). Kbh: Reitzel Forlag. Artikel i antologien Professionsetiske udfordringer i socialt arbejde red Hemme, Christine. Kbh: Reitzels Forlag
Socialfaglig ledelse – Socialfaglig usikkerhed er måske den største ledelsesudfordring. Rasmussen, Bo Morthorst (2019). Odense: Artikel i Tidsskriftet Social Udvikling nr. 5, 2019.
Kontakt
Vil du vide mere om tværprofessionelt og tværfagligt samarbejde, er du velkommen til at kontakte os.