Gå til hovedindhold

Karina Kiær (KAKI)

Karina Kiær

Lektor - Læreruddannelsen

Karina Kiær er ph.d.-studerende og adjunkt i Forskning. Hun er i gang med sit ph.d-projekt, hvor hun undersøger læsevejledning og databrug som organisatoriske rutiner i folkeskolen.

Oprindeligt er hun uddannet folkeskolelærer og har en kandidatuddannelse i didaktik i dansk. 

Telefon: 7266 4338
E-mail: KAKI@ucsyd.dk
By: Haderslev
UC Viden: Se profil

Udover at forske underviser Karina på Læsevejlederuddannelsen på UC SYD og kandidatuddannelsen i uddannelsesvidenskab på DPU/ Aarhus Universitet. 

Netværk

Karina sidder i den faggruppe, der rådgiver UVM i forhold til dansk i folkeskolen. Desuden deltager hun i: 

Det arbejder Karina med

I sin forskning er Karina optaget af at undersøge, hvilken betydning organisatoriske rutiner har for organisatorisk læring og forandring i skolen.

Hun undersøger, hvordan læsevejledere vedtager, navigerer og forhandler forskellige organisatoriske rutiner, og hvordan forskellige former for data og test bruges i disse organisatoriske rutiner. Ph.d.-projektet udforsker pædagogiske brug af test i folkeskolen. 

Jeg skygger læsevejlederne i eksisterende organisatoriske rutiner, som kan være defineret af Undervisningsministeriet, forvaltninger og skoleledelse. Med andre ord skal jeg altså se, hvad læsevejledere gør med data, hvilke datatyper de arbejder med, hvem de arbejder med data sammen med, og hvordan de gør det.

Karina Kiær

Ph.d. studerende

 I sin forskning er Karina primært optaget af:

  • Organisatoriske rutiner
  • Faglig vejledning
  • Databrug
  • Pædagogisk brug af test
  • Læsevejledning
  • Didaktik
  • Dansk

Karina er en del af Forskningsprogrammet skole og undervisning i UC SYD.

Udgivelser

Forandringer i organisatoriske rutiner: Læsevejledning og testning i skolen som eksempel. Kiær, K., & Albrechtsen, T. R. (2020). Forskning og forandring, 3(1), 28-46.

Literacy coaches and the dilemmas in supporting teachers’ use of learning materials. Kiær, K., & Albrechtsen, T. R.S. (2020). Researching Textbooks and Educational Media from Multiple Perspectives: Analysing the Texts, Studying their Use, Determining their Impact, 253. 

Spændinger mellem testdata og valg af læremidler. Et virksomhedsteoretisk perspektiv på læsevejledning i skolen. Kiær, K. (2020, in press). Learning Tech–Tidsskrift for Læremidler, Didaktik Og Teknologi.

En moderne og aktuel didaktik. Qvortrup, A., & Kiær, K. (2020). Dafolo.

Læreres databrug – mellem indsigt og valg. Kiær, K. (2020). I. En Moderne Og Aktuel Didaktik (pp. 47-81). Dafolo.

Dansklæreres målforståelser i didaktiske design med innovation. Kiær, K., & Ferot, C. R. L. (2020). I: En Moderne Og Aktuel Didaktik (pp. 127-156). Dafolo.

Hvad skal vi bruge det til? Ansigtsløs kommunikation i praksis–et danskdidaktisk perspektiv. Kiær, K., & Neigaard, M. (2020). I: En Moderne Og Aktuel Didaktik (pp. 83-102). Dafolo. 

Planlægning med platforme: Samarbejde og didaktiske valg. Kiær, K., Tamborg, A. L., & Svensson, L. S. Ø. (2019). Learning Tech–Tidsskrift for Læremidler, Didaktik Og Teknologi, (6), 200-227.

Teknologianvendelse og interaktioner med eksisterende praksisser: Delrapport 5. Tamborg, A. L., Kiær, K., & Misfeldt, M. (2017). Teknologianvendelse Og Interaktioner Med Eksisterende Praksisser.

Podcast om Test og data som pædagogiske redskaber. I: Stemmer fra skolen.