Gå til hovedindhold

Modul 5: Erhvervet hjerneskade og synsnedsættelse, unge og voksne

UC SYD Videreuddannelse

Type: Modul

Uddannelse: Pædagogisk Diplomuddannelse

ECTS: 10

Fagområde: Synspædagogik og syns(re)habilitering

Tilmeld

Bidrag med specialiseret viden i udredning og rehabilitering af mennesker med nedsat syn som følge af hjerneskade

  • Få indsigt i hjernen og særligt i, hvordan hjerneskader kan medføre nedsat syn. 
  • Lær forskellige metoder og tests og bliv klædt på til at stå for specialiserede og differentierede udredninger af borgere, der som følge af hjerneskade har fået nedsat syn.  

Vil du som professionel arbejde med mennesker, der har nedsat syn eller blindhed på grund af en hjerneskade, kræver det en højt specialiseret viden.  

Du skal kende til baggrunden for skaden og synsforstyrrelsen. Det vil sige, at du skal lære om hjernens udvikling, opbygning og funktion og kende til kognitive dysfunktioner særligt med fokus på synsvanskeligheder. For at kunne hjælpe mennesker med hjerneskade og deraf følgende nedsat syn, skal du desuden kende til forskellige undervisningsmetoder og hjælpemidler som for eksempel IKT, ADL og læsning. Derudover skal du vide, hvordan du laver forskellige undersøgelser og tests.  

Den viden kan du få på modulet Erhvervet hjerneskade og synsnedsættelse. Med den bliver du i stand til at stå for specialiserede og differentierede udredninger af borgere, som har fået nedsat syn som følge af hjerneskade. Og du kan deltage i og bidrage til en rehabiliteringsindsats i samarbejde med professionelle fra andre sektorer og med andre fagligheder.   

Det lærer du på modulet: 

  • At bidrage til og deltage i en højt specialiseret, tværfaglig og tværsektoriel rehabiliteringsindsats. 
  • At observere, identificere og reflektere over hjerneskaderelaterede syns- og funktionsnedsættelser og vurdere den videre relevante udredning. 
  • Om hjernens udvikling, opbygning og funktion samt kognitive dysfunktioner med fokus på synsvanskeligheder. 
  • Om forskellige undervisningsmetoder, materialer og hjælpemidler inden for flere fagområder. 
  • Om relevante undersøgelsesmetoder og tests. 
  • Om relevant lovgivning. 
  • At foretage specialiserede og differentierede udredninger af borgere med erhvervet hjerneskade og synsnedsættelse inden for eget praksisfelt. 

Modulet er en del af Pædagogisk diplom, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til? 

Modulet er for dig, som ønsker at arbejde med eller allerede arbejder med pædagogik og ønsker at specialisere dig inden for synspædagogik og synsrehabilitering.  

Modulet henvender sig primært til dig, som har bestået de to synsmoduler under den Pædagogiske Diplomuddannelse i synspædagogik og synsrehabilitering: Modul 1: Synsnedsættelse eller blindhed - udredning og modul 2: Synsnedsættelse eller blindhed - læring, rehabilitering og udvikling. Eller til dig, som på anden vis har en grundlæggende viden om udredning og rehabilitering af borgere med synsnedsættelse eller blindhed.  

Adgangskrav 

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Læringsmål 

Den studerende:  

  • kan bidrage til og deltage i en højt specialiseret, tværfaglig og tværsektoriel rehabiliteringsindsats. 
  • kan observere, identificere og reflektere over hjerneskaderelaterede syns- og funktionsnedsættelser, og på baggrund af dette vurdere den videre relevante udredning. 
  • har viden om hjernens udvikling, opbygning og funktion samt kognitive dysfunktioner med fokus på synsvanskeligheder. 
  • har viden om forskellige undervisningsmetoder, materialer og hjælpemidler inden for flere fagområder fx IKT, ADL - Almindelig Daglig Levevis, O & M - Orientering og Mobility, læsning. 
  • har viden om relevante undersøgelsesmetoder og tests inden for erhvervet hjerneskade og synsnedsættelse. 
  • har viden om relevant lovgivning inden for området. 
  • kan foretage specialiserede og differentierede udredninger af borgere med erhvervet hjerneskade og synsnedsættelse inden for eget praksisfelt. 
Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet? 

Modulet afsluttes med en prøve med intern bedømmelse.