Gå til hovedindhold

Neuropsykologi og neuropædagogik

Type: Modul

Uddannelse: Pædagogisk Diplomuddannelse

ECTS: 10

Fagområde: Psykologi

Tilmeld

Inddrag viden og inspiration fra hjerneforskning i din daglige pædagogiske praksis  

  • Kvalificér dig til at anvende neuropsykologiske metoder i arbejdet med børn, unge og voksne med særlige behov. 

Neuropsykologien ændrer konstant vores forståelse af kognition, emotion og mentalisering. Få mulighed for at inddrage den nyeste viden om hjernen til at skabe lærings- og udviklingsprocesser i din pædagogiske praksis. 

Med en grundlæggende indsigt i hjernens funktioner, udvikling og struktur får du ny teoretisk og forskningsbaseret viden om det kognitions- og neuropsykologiske grundlag for at fremme den livslange udvikling hos børn, unge og voksne. Det kan du bruge til at tilrettelægge, gennemføre og vurdere neuropædagogiske interventionsforløb.  

Neuropsykologien handler om forholdet mellem adfærd, kognition og processer i hjernen. Du lærer altså at koble situationer og handlinger med de processer, som sker hos mennesker, der for eksempel har nedsat funktion i hjernen. Du kan dermed bedre møde og forstå børn, unge og voksne, som har kognitive, motoriske, sociale eller mentale funktionsnedsættelser af forskellig art. Målet er at skabe de bedste forudsætninger for kommunikation, udvikling og læring. 

Det får du indsigt i på dette modul:  

  • Lær hvordan du skaber de bedste forudsætninger for kommunikation, udvikling og læring hos børn, unge og voksne med særlige behov. 
  • Få et neuropsykologisk og neuropædagogisk videngrundlag og brug det i din konkrete pædagogiske praksis. 
  • Få indsigt i det kognitions- og neuropsykologiske grundlag for centrale kognitive, sociale, emotionelle og motoriske funktioner samt tilsvarende funktionsnedsættelser. 

Modulet er et valgmodul på Diplom i pædagogik men kan også tages selvstændigt. 

Hvem henvender modulet sig til? 

Hvem henvender modulet sig til?  

Adgangskrav

For at følge dette modul skal du mindst have en relevant uddannelse på niveau med en akademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.  

Det står der i studieordningen

Den studerende 

  • kan indgå i samarbejde om at håndtere kognitions- og neuropsykologiske problemstillinger set i et livslangt perspektiv og i en relevant pædagogisk kontekst. 
  • kan påtage sig ansvar for at tilrettelægge, gennemføre og vurdere neuropædagogiske interventionsforløb. 
  • har teoretisk og forskningsbaseret viden om det kognitions- og neuropsykologiske grundlag for at fremme den livslange udvikling. 
  • har indsigt i hjernens grundlæggende funktioner, dens udvikling og struktur. 
  • har indsigt i det kognitions- og neuropsykologiske grundlag for centrale kognitive, sociale, emotionelle og motoriske funktioner samt tilsvarende funktionsnedsættelser. 
  • kan reflektere over sammenhænge mellem et neuropsykologisk og neuropædagogisk videngrundlag og en konkret pædagogisk praksis. 
  • kan begrunde og anvende metoder til informationsindhentning og vurdering af kognitions- og neuropsykologiske forhold i relation til problemstillinger i en pædagogisk kontekst.