Publiceret:
Brug fx udsendelses serien Kalkyl i matematikundervisningen. Selvom udsendelserne er på svensk er der mange eksemplariske forklaringer på de tematiske udsendelser.
Indholdsbeskrivelse:
Hvordan programmerer man? Matematiklæreren Sabine Louvet coacher succesduoen Toni-Prince Tvrtkovic og Amir Halim, når de lærer at programmere et pc-spil.
Anne Rosenlund Rasmussen: "I denne udsendelse skal Sabine hjælpe Toni Prince og Amir med at programmere et spil med if-satser (hvis - så).
Undervejs har eleverne mulighed for at give deres bud på, hvordan denne opgave skal løses.
Ønsker man at arbejde mere med programmering i klassen findes flere online programmeringsprogrammer fx scratsch, som er et block-programmeringsprogram og micro bit, hvor man kan skifte mellem block- og java-script. I undervisningsvejledningen til matematik findes bud på, hvordan man i undervisningen kan arbejde med programmering i en faglig ramme."
Indholdsbeskrivelse:
Hvordan beregner man en trekants vinkelsum? Matematiklærer Sabine Louvet har fået til opgave at udregne den rigtige vinkel på en rampe, der skal bruges til et stunt med en bil, der skal vælte. Rikke Teglskov : "TV-udsendelsen kan bruges i arbejdet med vinkler og vinkelsum i trekanter i matematikundervisningen.
Den er oplagt på 4. til 7. klassetrin i arbejdet med geometri og måling, når eleverne skal arbejde med vinkelræsonnementer og vinkelsum i trekanter.
Der er lavet et kapitelsæt til tv-udsendelsen, som kan bruges i undervisningen.
Der er gode muligheder i at lade eleverne undersøge nabovinkler, i et dynamisk geometriprogram, fx GeoGebra. Det samme er tilfældet med vinkelsum i en trekant, hvis eleverne ikke allerede kender til vinkelsummen i en trekant."
Indholdsbeskrivelse:
Hvor mange liter vanillecreme skal der bruges for at fylde en glastank med en person i? Sabine Louvet skal beregne korrekt, så personen i tanken ikke drukner. Det handler om at finde ud af den præcise mængde, basis areal og højde.
Rikke Teglskov: "TV-udsendelsen kan bruges i arbejdet med rumfang i matematikundervisningen. Den er oplagt på 4.-5. klassetrin i arbejdet med beregning og anslåelse af rumfang.
Der er lavet et kapitelsæt til tv-udsendelsen, som kan bruges i undervisningen. Det er en god idé at lade eleverne efterprøve forsøget, evt. med en barbiedukke og vand/sand. Det er oplagt at lade eleverne diskutere, hvilke strategier, man kan bruge, når man ikke kan beregne et rumfang præcist. Hvilke muligheder har man så? Hvordan kan vi dele en beregning op i mindre dele, så vi kan sammenstykke løsningen af forskellige løsninger?"
Indholdsbeskrivelse:
Sabine Louvet tager matematikken i brug for at løse diverse problemer. Hvor langt et reb skal man bruge for at fire sig ned fra Globen i Stockholm? Hvordan beregner man omkredsen på en cirkel? Og hvad gør man, når virkeligheden ikke stemmer overens med en formel?
Rikke Teglskov: "TV-udsendelsen kan bruges i arbejdet med omkreds af cirkler i matematikundervisningen.Den er oplagt på 5. eller 6. klassetrin i arbejdet med geometri og måling, når eleverne skal arbejde med beregning af omkreds af cirkler. Det er en god idé at eleverne selv undersøger hvilke oplysninger, de kan finde om Globen i forhold til de målinger, der laves i filmen. Det er også en god idé, at lade eleverne tegne deres egne modeller af Globen enten i 2D eller 3D i et dynamisk geometriprogram, fx GeoGebra. Det er oplagt at diskutere den metode der bruges i tv-udsendelsen, samt vurdere, hvordan den praktiske udførelse er i forsøget. Eleverne kan altså få gode muligheder for at bruge deres modelleringskompetence i forbindelse med at vurdere den model, de vælger i tv-udsendelsen."
Indholdsbeskrivelse:
Sabine Louvet tager matematikken i brug for at løse diverse problemer. Sabine vil tatovere et logo på armen. Problemet er, at tegningen, hun har, er alt for stor, så hun må nedscalere den. Hvordan regner man det ud?
Anne Rosenlund Rasmussen: "Denne gang arbejder Sabine med målestoksforhold og skalering. Hun forklarer formlen for størrelsesforhold og eleverne kan sagtens undervejs både regne med og selv finde eksempler, de kan prøve formlen af på. De kan også øve sig i at "læse" målestoksforhold."
Indholdsbeskrivelse:
Sabine Louvet tager matematikken i brug for at løse diverse problemer. Hvad er sandsynligheden for at en ko skider et bestemt sted? Sabine får hjælp af Erik og Mackan til at beregne sandsynligheden.
Anne Rosenlund Rasmussen: "I dette afsnit af Kalkyl arbejder Sabine med sandsynlighed. Hun beder Erik og Mackan om at spille ko-bingo og inden da forholde sig til sandsynligheden for, at koen skider i et bestemt felt på "spillepladen" på græsmarken.
Undervejs forklarer hun formlen for sandsynlighed og eleverne kan undervejs arbejde med. Hun benytter et spil kort, men andre ting som terninger, mønter og lign. kan benyttes til at arbejde med sandsynligheder."