Publiceret:
Det er ikke hver dag, man hører historien om en leder, der nedlægger sit projekt og egen stilling for the greater good. Eller historien om lederen, der vælger at involvere alle aktører, selvom det stiller særligt store krav til hende selv.
Men de historier findes.
Og derfor er Lene Høxbro Larsen, der er iværksætterkonsulent i Odense Kommune, og Birgitte Lindberg Henriksen, der er pædagogisk leder på Fourfeldtskolen Bohr i Esbjerg Kommune, de fortjente modtagere af årets diplomlederpris.
Begge har de afsluttet diplomuddannelsen i ledelse på UC SYD. Og de har gjort det med så stor overbevisning, at de blev hædret på UC SYD i Esbjerg, hvor bestyrelsesmedlem fra Lederne Tina Halkjær overrakte dem diplomet foran alle dimittender og deres pårørende.
Dét er Lene meget enig i:
-Jeg er meget rørt, for jeg havde slet ikke regnet med at modtage diplomet, nu hvor jeg på papiret ikke er leder. Så jeg er glad og stolt over, at min vejleder alligevel har valgt at indstille mig, siger hun med tårer i øjnene.
Loyalitet, involvering og refleksion belønnes
Lene startede først som projektleder for det politiske initiativ ”Socialøkonomiske virksomheder i Odense Kommune”, som hun arbejdede på i to år. Men efter at have analyseret implementeringen af projektet i sin afgangsopgave, endte hun til sidst med at lave en indstilling til styregruppen om at nedlægge projektet.
-Gennem hele min diplomuddannelse har jeg dykket ned i, hvad der skal til for at arbejde med socialøkonomiske virksomheders udvikling. Og med tiden er jeg blevet meget bevidst om, at det ikke er muligt at bringe de værktøjer i spil, som er nødvendige for, at projektet kan lykkes. Der har været for mange begrænsninger, forklarer Lene og fortsætter:
Som pædagogisk leder er Birgitte også løbet ind i udfordringer. Politisk blev det sidste år besluttet, Esbjerg Skolevæsen skal sættes mest muligt fri af statslig og kommunal regulering for at udvikle velfærden og skabe større lokalt handlerum. Men hvordan skal det konkret lade sig gøre? Dét har Birgitte med afgangsprojektet på diplomuddannelsen reflekteret over og forsøgt at finde svar på.
-Jeg har fundet ud af, at frisættelsen af skolen fordrer, at ledelsen i fællesskab med lærere, elever og forældre finder en strategi. Men det er op til ledelsen at køre processen, og her ligger mange strategiske overvejelser og valg, forklarer Birgitte og tilføjer så:
Udvikling – hele livet
Selvom Lene og Birgitte i dag står med både afgangsbevis og diplomlederpris, har vejen dertil ikke været nem. Og det er netop også én af de pointer, som Tina Halkjær fra Lederne er kommet med i sin tale til de to prismodtagere:
-Efter- og videreuddannelse er ikke noget, du får foræret – det er noget, du kæmper sig til. I har familie og et arbejde ved siden af, som også skal passes og plejes.
Derfor synes Anne Tolstrup Gregersen, som er faglig leder på diplomuddannelsen i ledelse, at diplomlederprisen er en vigtig form for anerkendelse.
Hverken Lene eller Birgitte er afskrækket ved tanken om mere uddannelse. Faktisk tværtimod.
-Selvom jeg lige nu nyder at være færdig med min diplomuddannelse, og jeg trives i mit nye job, vil jeg ikke afvise at skulle læse videre en dag. For jeg synes, det er så vigtigt, vi mennesker udvikler os. Og det er dét, efter- og videreuddannelse kan hjælpe os til. Vi kan få nye perspektiver, og vi kan flytte spor, tilføjer hun.
Fakta
Lederne og UC SYD uddeler hvert år diplomlederprisen til to dimittender fra diplomuddannelsen i ledelse. Prisen bliver indstillet af eksaminatorer på uddannelsen ud fra de studerendes faglige viden og engagement i uddannelsen.
Læs mere om UC SYD Efter-og videreuddannelse og se vores uddannelser og kurser.