Publiceret:
’Shit, jeg har ikke været i skole siden 1992’.
Dét var 47-årige Lisbeth Rye Hansens første tanke, da hun blev spurgt af sin arbejdsplads, om hun havde lyst til at efteruddanne sig.
For hvordan kommer man tilbage på skolebænken efter næsten 30 års pause?
-Bare tanken om at skrive en opgave fik mig til at tænke: ’Fisk. Hvordan fanden gør jeg det?’ Og for ikke at glemme det rent tekniske: Jeg har først lige lært, at Word kan lave indholdsfortegnelser automatisk. Det anede jeg da ikke før, siger Lisbeth og griner.
Men alligevel endte hun med at takke ja til at tage akademimodulet Uddannelses- og karrierevejledning – målrettet opkvalificering af voksne ledige på Akademiuddannelsen i ungdoms- og voksenundervisning på UC SYD.
Nye redskaber til at forstå kompleks lovgivning
For som jobkonsulent på Jobcenter Nyborg har Lisbeth stor interesse i at opkvalificere ledige borgere, så de igen kan komme ud på arbejdsmarkedet. Men lovgivningen bag opkvalificeringen til gengæld; den er ikke helt nem at forstå.
-Ikke nok med, at opkvalificering er tidskrævende, fordi du skal undersøge alle muligheder for den enkelte borger, så er beskæftigelseslovgivningen blevet ændret mange gange – bare i løbet af det seneste år. Derfor var det med en vis utryghed, at jeg før traf beslutninger, for jeg vidste ikke, om det reelt ville ende med at koste jobcentret dyrt.
Heldigvis har modulet i Uddannelses- og karrierevejledning – målrettet opkvalificering af voksne ledige bekræftet Lisbeth i, at hun gør det rigtige. Men hun har også fundet ud af, at der findes mange flere muligheder, end hun egentlig kendte til.
-Ofte afslår borgeren tilbuddet om uddannelse, fordi det enten tager for lang tid eller er for dyrt. Så er det vildt fedt, at jeg måske kan hjælpe med at korte 20 ugers skole ned til fire, tilføjer hun.
At Lisbeth har lært lovgivningens mange kringelkroge at kende betyder også, at hun i dag griber samtalerne med borgerne anderledes an. I stedet for at først at spore sig ind på, hvad der reelt kan lade sig gøre, når hun snakker med den enkelte borger, er hun blevet sikker nok til at afgøre det inden samtalen.
-På grund af modulet er jeg blevet mere sikker i at kigge på borgerens CV og vurdere, hvad han eller hun er berettiget til med hensyn til opkvalificering. Det er derfor blevet nemmere at forberede sig til samtalen, og det betyder, at jeg ikke behøver træffe impulsive beslutninger, når jeg sidder med borgeren.
Teorien kan hurtigt omsættes til praksis
Der er ingen tvivl om, at det har krævet noget af Lisbeth at komme tilbage på skolebænken. Selv definerer hun sig ikke som en ”typisk teoripige” med akademisk baggrund, men alligevel har det været muligt at suge teorien fra modulet til sig.
Formidlingen af teorierne har også betydet meget for Lisbeths forståelse. Hér har hun mødt inspirerende undervisere, som har tilrettelagt undervisningen ud fra de studerendes forskellige baggrunde, hvor langt fra alle har erfaring med tung teori.
-Jeg synes, underviserne har været vildt gode, og specielt Martin Svane har været meget inspirerende at høre på. Han havde det vildeste energiniveau og formåede at gøre det abstrakte meget konkret ved at komme med mange eksempler fra praksis, så jeg var i stand til at relatere det til min hverdag som jobkonsulent.
Generelt har der været god opbakning at hente på uddannelsen – ikke kun hos Lisbeths undervisere, men også blandt hendes medstuderende.
-Det har også været virkelig gavnligt med gruppearbejde, hvor jeg var heldig at komme i gruppe med nogle dejlige damer. Vi har haft en fed pingpong under de øvelser, vi har lavet sammen, og nogle givende diskussioner, og det har gjort det ekstra lærerigt, men også sjovt at studere, fortsætter hun.
Har fået mere tro på sig selv
I dag er Lisbeth glad for, at hun ikke lod frygten vinde. Hun er glad for, at hun sagde ja til tilbuddet om efteruddannelse og at komme tilbage på skolebænken. For med dén beslutning er der også fulgt en god portion selvtillid.
Derfor overvejer Lisbeth også at lade modulet være det første ud af flere. Men først har hun fuld fokus på at bruge de nye værktøjer, som optimerer både borgerens liv – og hendes eget liv.
-Fordi jeg har fået så meget ud af ét modul, har det givet mig mod på at tage flere – måske til efteråret. Og jeg har da også overvejet diplomuddannelsen i socialformidling, siger hun og fortsætter:
Læs mere om Akademiuddannelse i ungdoms- og voksenundervisning
Har du lyst til at indfri potentialet hos ledige borgere gennem vejledning og motivation - som specialist inden for beskæftigelsesområdet? Så er Akademiuddannelse i ungdoms- og voksenundervisning eller Akademiuddannelse i beskæftigelse måske den rette uddannelse for dig.