Gå til hovedindhold

Studerende fra UC SYD indtager Kvaglundskolen

Lærer- og pædagogstuderende fra UC SYD i Esbjerg står i denne uge for undervisningen på Kvaglundskolen Signatur. Initiativet giver de studerende erfaring med undersøgelsesbaseret undervisning og det tværprofessionelle samarbejde.

Publiceret:

Det er ikke en helt almindelig uge på Kvaglundskolen Signatur i Esbjerg. For mens de fleste af skolens faste lærere er blevet sendt på kursus, er næsten al undervisningen blevet overtaget af lærer- og pædagogstuderende fra UC SYD i Esbjerg. 

Formålet med skolesamarbejdsprojektet er at styrke de studerendes tværprofessionelle samarbejde, afprøve deres kompetencer i praksis og lære dem at bruge en mere undersøgende tilgang til undervisning frem for den traditionelle og stillesiddende tavleundervisning. 

- Ved at lade de to faggrupper samarbejde om undervisningen på Kvaglundskolen får de studerende erfaringer med det tværprofessionelle samarbejde – og dermed hvordan de kan understøtte hinanden i undervisningsøjemed – fortæller Torben Michael Antonsen, som er adjunkt på læreruddannelsen i Esbjerg.

Torben fortsætter: 

- Derudover handler skoleovertagelsen om, at de studerende skal øve sig på at have en mere undersøgende tilgang til undervisningspraksis, så de tør at gribe undervisning an på en anden måde, inden de for alvor slippes løs i landets klasselokaler.

Mindre lærerstyret, mere elevstyret 
Midt i samlingsstuen på Kvaglundsskolen summer det af snak om retvinklede trekanter, romber og trapezer. Rundt om et bord sidder en gruppe lærer- og pædagogstuderende på seks personer, der er i gang med at lægge sidste hånd på forberedelserne af undervisningen i matematik, som de om lidt skal give eleverne i 3. klasse. 

- Vi arbejder med geometri som tema for ugens undervisning, siger Laura, som er en af de studerende i gruppen. Ud fra dette tema har vi planlagt et undervisningsforløb, der fokuserer på undersøgelsesbaseret undervisning. Men det er svært, for tavleundervisning ved man, hvad er. Her står vi med facittet og undervisningen af mere styret af os. Med den undersøgende tilgang skal eleverne selv, ja, undersøge svaret. Vi har f.eks. klippet en sekskant ud i trekanter. Opgaven er så, at eleverne skal finde ud af, hvad de kan lave ud af trekanterne. Forhåbentlig finder de ud af, at trekanter eksempelvis kan blive til sekskanter, siger hun.

- Generelt prøver vi så mange ting som muligt af i undervisningen, tilføjer Mette, der også er med i gruppen. – Nu har vi nemlig mulighed for at se, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Og det er virkelig lærerigt. 

Børn der får undervisning i geometri

(Eleverne i 3 klasse blev inddelt i mindre grupper, hvor de skulle gå rundt til forskellige poster og løse opgaver inden for geometri. Det var lærerigt for både eleverne og de studerende.)

Elever i 3. klasse lægger puslespil


Vi lærer af hinanden
Det er ikke kun arbejdet med den undersøgende undervisningsform, som de studerende synes, de får stort udbytte af. Det er også lærer-pædagogsamarbejdet.

- Som lærerstuderende giver det os helt vildt meget at arbejde sammen med pædagogerne. De har bl.a. hjulpet os rigtig meget med konflikthåndtering, som vi endnu ikke har så meget kendskab til, siger Laura.

Hun fortsætter: Og for de pædagogstuderende har det især været givende for dem at forberede sig sammen med os, fordi de så kan planlægge lege, der rent faktisk supplerer det, vi lærerstuderende har undervist eleverne i. På den måde bliver der bedre sammenhæng i undervisningen.

Om skoleovertagelsen
Skoleovertagelsen løber til og med i dag og er planlagt og eksekveret i samarbejde med Kvaglundskolen Signatur, undervisere fra lærer- og pædagoguddannelsen fra UC SYD i Esbjerg og de studerende fra de nævnte uddannelser.

Overvejer du at blive lærer eller pædagog? Så læs mere om vores læreruddannelse her og pædagoguddanne her.