• Videreuddannelse og kurser

188 højtalere i seks etager i UC SYDs ny Campus Kolding

Et stort atrium er midtpunkt i UC SYDs nye domicil i Universitetsparken i Kolding. Det strækker sig gennem alle bygningens seks etager og vil også blive centrum for en af de største atrium-multihøjtalerinstallationer i verden. Installationen er udført med støtte fra A.P. Møller Fonden.

Projektet hedder Det lydomfavnende atrium og består af 188 højtalere placeret i hele rummets højde. Hver højtaler kan styres individuelt, og det vil give uanede muligheder i forhold til lydperspektiv og lydoplevelse. Installationen vil dels blive brugt til lydkunst – og dels til forskning på lyddesigneruddannelsen.

A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal har doneret 4 millioner kroner til Det lydomfavnende atrium.

Atriet er midtpunktet i den trekantede bygning, der er tegnet af CUBO Arkitekter. Atriet rummer afsatser, trapper og ind- og udgange til og fra diverse rum og faciliteter. Det vil blive brugt som gennemgangsareal, men det store, centrale rum vil også blive brugt til ophold, rekreation, gruppearbejde og lignende i forbindelse med studierne.

Lydkunst og forskning
De mange brugere af det store rum vil høre forskellige former for lydkunst på bestemte tidspunkter i løbet af dagen hele året rundt, og højtalerinstallationen vil blive brugt i lyddesigneruddannelsen og indgå i forskningsprojekter – fx om lyds betydning for stemninger og sanseoplevelser i forhold til livskvalitet og velvære.

Bl.a. vil et kommende forskningsprojekt undersøge, hvad lyd gør ved menneskers oplevelse af et rum, og om lyd kan ændre opfattelsen af et rum og menneskers lyst til at opholde sig i det. Projektet vil undersøge, om dets fund og resultater kan overføres til de mange andre byggerier, der bliver opført med atrier rundt om i verden.

– De nuværende uddannelser i Kolding til pædagog og pædagogisk assistent skal nu under tag med lyddesigneruddannelsen og grafisk kommunikation, og jeg er overbevist om, at vores nye bygning i Kolding vil blive præget af et stærkt fagligt fællesskab med højt til loftet i både helt konkret og overført betydning, siger rektor Alexander von Oettingen.

– Og Det lydomfavnende atrium vil få en stor betydning for livet i bygningen. Installationen vil indgå i mange sammenhænge og få indflydelse på hele huset. Alle, der bruger det, vil komme i berøring med installationen, og den vil blive en del af kulturen på vores ny Campus Kolding.

Lydkonsulent-firmaet Stouenborg vil stå for både rådgivning og implementering af de mange højtalere i samarbejde med Meyer Sound fra USA. Systemet forventes taget i brug til åbningen af det nye Campus Kolding ved uddannelsesstart i sommeren 2022.

Flere oplysninger
Alexander von Oettingen, rektor, 72 66 52 09, avoe@ucsyd.dk
Lars Tirsbæk, teknisk konsulent, 72 66 51 42, ltir@ucsyd.dk

Projekt: UC SYD Campus Kolding
Sted: Kolding
Periode: 2020-2022
Bygherre: UC SYD
Arkitekt: CUBO Arkitekter
Størrelse: 10663 m2
Støtte fra A.P. Møller Fonden: 4 mio. kr.
Teknik: 188 højtalere og 20 km kabel