Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Konsulent hos Dansk Skoleforening for Sydslesvig har skrevet en af årets tre bedste diplomopgaver

På Professionshøjskolen UC SYD er Tina Joost, pædagogisk konsulent for dansk hos Dansk Skoleforening for Sydslesvig, gået i dybden med, hvordan man kan evaluere elevers tilegnelse af de 500 mest almindelige danske ord. Det bliver hun belønnet for den 26. november.

Publiceret:

Siden 2018 har der i læreplanen for dansk i Sydslesvig været fokus på ordtilegnelse. Børnene på de danske skoler syd for grænsen skal lære at læse, stave og forstå de 500 mest almindelige ord på dansk. 

Det skal også evalueres, om børnene lærer ordene, og det er her Tina Joost tager sit afsæt i diplomopgaven. Hun kommer med et bud på, hvordan man kan designe et digitalt evalueringsværktøj, der passer til den komplekse opgave, det er at evaluere elevers sprog. 

De evalueringsværktøjer, der findes nu, tager ikke højde for, at eleven skal være i centrum. Det skal være meningsfyldt for børnene og deres lærere, og derfor skal det tage udgangspunkt i børnenes samlede ressourcer. Det handler blandt andet om, at de har flere sprog. Det er en ressource, og jeg argumenterer for, at der skal være større sammenhæng mellem sprogfagene.

Tina Joost

Pædagogisk konsulent for dansk og ansvarlig for implementeringen af læreplanen i faget dansk

Eleverne på de danske skoler skal ligesom med de danske ord også lære de mest almindelige tyske ord. Det står tysklærere for, og Tina Joost har i sin undersøgelse erfaret, at lærerne ønsker endnu større sammenhæng mellem fagene, og at det ville give god mening.

”I projektet mødte jeg lærere, som var meget interesserede i aspektet med tværsproglighed. Derfor peger jeg i min opgave på, at der ligger et potentiale i at øge samarbejdet i sprogteamene. Så længe vi ikke gør det, udnytter vi ikke, at eleverne har en masse ressourcer i kraft af, at de taler flere sprog,” siger Tina Joost.

Læs mere om Tina Joosts projekt og hvad evalueringsværktøjet kunne rumme.

Tina Joost arbejder som pædagogisk konsulent for dansk i Dansk Skoleforening for Sydslesvig i en kombinationsstilling, hvor hun også er dansklærer på Cornelius Hansen-Skolen i Flensborg. Hendes opgave er allerede udnævnt til en af landets tre bedste. Om den bliver nummer et, to eller tre, bliver afgjort fredag d. 26. november, når Lærerprofession.dk for 10. gang hylder lærerfagligheden ved at prisbelønne landets bedste lærerbachelor- og diplomprojekter.

Om Lærerprofession.dk og priserne

Lærerprofession.dk drives af landets professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen i fællesskab. Udover priserne for de bedste diplomprojekter fra lærernes efteruddannelse, uddeles der priser til de bedste afslutningsprojekter fra læreruddannelsen. Desuden uddeles en særpris til det bedste projekt om grundskolens muligheder for og udfordringer med at bidrage til elevernes dannelse.

Dommerkomiteerne er uafhængige, og medlemmerne er lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og universitetsforskere.

Kilder: