Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Leg og bevægelse ind i Børneidræt på tværs

Deltagere i Børneidræt på tværs

Publiceret:

For at udvikle legen i Børneidræt på tværs i Kolding Kommune har projektets deltagere netop været samlet til en pædagogisk dag med fokus på improvisation, børns medbestemmelse i legen og voksne der leger med børn.

Børneidræt på tværs er som projekt et samarbejde mellem daginstitutioner i Kolding Kommune, Kolding Idrætsforening, Danske Gymnastik- Idrætsforeninger og UC SYDs pædagoguddannelse og har eksisteret i de sidste 19 år.

Fra at handle om inddrage idræt i det pædagogiske arbejde, har projektet over årene udviklet sig til at i lige så høj grad udvikle den pædagogiske kvalitet i leg, bevægelse og idræt. Dermed er alle tre ting nu en integreret og naturlig del af Børneidræt på tværs.

Men ligesom idræt er ikke bare idræt, er leg ikke bare er leg. I den pædagogiske praksis ude i Kolding Kommunes daginstitutioner, bliver der arbejdet med begge dele med en pædagogfaglig tilgang. Det sikrer samarbejdet Børneidræt på tværs, og UC SYD er som uddannelsesinstitution garant for at pædagogernes kompetencer på området er helt i top.

Katrine Bertelsen indleder
Katrine Bertelsen indleder

- Idræt, bevægelse og leg går hånd i hånd i hånd for børn i børnehavealderen. F.eks. opfatter børn i den alder idræt som leg og ikke nødvendigvis en konkurrence. Eller som en øvelse i at blive bedre til noget. Men det er det. Eller - dét er det også, for tingene hænger sammen, siger lektor ved UC SYDs pædagoguddannelse Katrine Bertelsen. Og hun fortæller videre:

At det for UC SYD som videninstitution er vigtigt at kunne bidrage til at videreudvikle og opkvalificere allerede veletablerede idræts- og bevægelsestiltag og erfaringer fra aktive lege- og bevægelsestimer både i Kolding Hallerne og hjemme i de enkelte institutioner.

Kim Jerg underviser
Kim Jerg underviser

For at gøre det havde hun inddraget sin kollega legeekspert og lektor Kim Jerg, som indledningsvist gav deltagerne et indblik sin viden om leg i det pædagogiske arbejde med direkte bro til idræt og bevægelse i børnehøjde.

Herudover blev dagen brugt på workshops, opsamlinger og diskussioner, så deltagerne drager nytte af egen viden og praksis i kombination med nyeste viden fra den koldingensiske pædagoguddannelse.

De deltagende pædagogerne og deres ledere fortalte afslutningsvis, at de føler, der nu er kommet flere nuancer til, hvordan de som pædagoger kvalificeret kan understøtte børns leg også når de tager ud af huset til Børneidræt på tværs.

Deltagere i Børneidræt på tværs
Deltagere i Børneidræt på tværs