• Videreuddannelse og kurser

Lena Toft ny sekretariatschef på UC SYD

Lena Toft tiltræder 1. marts i jobbet som sekretariatschef. Hun kommer fra en stilling som sekretariatsleder i Sikkerhedsstyrelsen i Esbjerg.

Her har hun været siden 2006 med kortere afstikkere til bl.a. Esbjerg Kommune, hvor hun var HR-udviklingskonsulent i tre år, før hun igen i 2018 blev ansat i Sikkerhedsstyrelsen – først som chefkonsulent, siden som sekretariatsleder for en lille håndfuld medarbejdere med ansvar for direktionsbetjening og ledelsesbetjening over en bred kam.

Blandt mange andre ting har hun som sekretariatsleder været med til at udvikle og implementere en ny strategi med fokus på styrelsens medarbejdere og kompetenceudvikling.

Hun fremhæver også sit bidrag til styrelsens arbejde med nye digitale løsninger. Sikkerhedsstyrelsen har fx udviklet og lanceret en digital finkæmmer, som med kunstig intelligens, billedgenkendelse og machine learning kan finde ulovlige og farlige varer på nettet.

Klare målsætninger
Der er nogle helt klare formål for Sikkerhedsstyrelsens arbejde – at gøre sikkerhed så ukompliceret som muligt for Danmarks virksomheder og forbrugere.

På samme måde tiltaler det Lena Toft at være med til at arbejde for en anden klar målsætning – at der også fremover er dygtige pædagoger, lærere, sygeplejersker og socialpædagoger i Sydjylland.

– Jeg ser det som en vigtig del af fundamentet for, at vi kan udvikle vores landsdel. Det er funktioner, som er forudsætningen for vores velfærd og for, at vi kan fastholde og tiltrække borgere i vores område. At UC SYD fortsat kan levere de dimittender til landsdelens organisationer og virksomheder, de efterspørger, er noget, jeg ser frem til at arbejde for.

Udvikle landsdelen
Det betyder noget for Lena Toft at være med til at udvikle Sydjylland. Hun er fra Varde og føler, at hun har en personlig aktie i, at landsdelen bibeholder og udvikler attraktive uddannelsesmuligheder, vækst og innovation.

– Jeg tog den første del af min uddannelse i Esbjerg, fortsatte med overbygningen i København, men vendte tilbage igen, da jeg fik børn. Og når jeg siger, at jeg gerne vil være med til at udvikle landsdelen, lyder det måske lidt stort, men det er faktisk det, jeg synes er interessant. Det er det, jeg har arbejdet med i sikkerhedsstyrelsen, og det er det, jeg vil fortsætte med i mit nye job på UC SYD, siger hun.

Organisation i forandring
Lena Toft træder ind i en organisation i forandring, men det er både interessante og nødvendige forandringer, der skal ruste UC SYD til de udfordringer, der er i uddannelsesverdenen.

– Vi står over for udfordringer med færre unge de kommende år, og det spiller den nye Strategi 2025 godt ind i. Det er et arbejde, jeg gerne vil deltage i, det giver mening for mig. Det er ikke alle unge, der har udlængsel mod de store studiebyer – nogle synes godt om at kunne tage en uddannelse tættere på, og det er dem, vi skal have fokus på, understreger hun.

– Det er spændende, der sker mange ændringer i UC SYD, men det er ikke nyt for mig. Jeg er vant til at leve i en verden, der ændrer sig, og hvor vi ikke nødvendigvis ved præcist, hvordan vi skal nå målet – hvor vi skal tænke innovativt i hverdagen, og hvor vi skal udtænke nye løsninger og genopfinde os selv. Det synes jeg er sjovt, det motiverer mig, for det er også der, man får lov til at sætte sit fingeraftryk på tingene.

– Jeg glæder mig over at sige velkommen til vores nye sekretariatschef, siger rektor Alexander von Oettingen. Han fortsætter:

– Sammen med resten af ledelsen skal Lena være med til at skabe tættere sammenhæng på tværs af organisationen og etablere nye måder at samarbejde om aktiviteter på vores grunduddannelser, på forskningsområdet og på efter- og videreuddannelsen. Lena skal med ledere og medarbejdere bidrage til udviklingen af et nyt UC SYD og til, at vores nye Strategi 2025 – med hoved, hånd og hjerte – bliver integreret i den nye organisering.

Lena Toft er cand.merc. i strategi, organisation og ledelse. Hun bor i Varde, hvor hun deler hus med to teenagere og en hund.

Mere information
Alexander von Oettingen, rektor, 72 66 52 09, avoe@ucsyd.dk