Gå til hovedindhold

Mindretal spejlede sig i hinanden

I anledning af sit 10 års jubilæum havde Center for Mindretalspædagogik inviteret venner, kollegaer og interesserede til konference om mindretalspædagogik i Haderslev. 

Publiceret:

Interkulturelle kompetencer, identitetsdannelse og flersprogethedsdidaktik var nogle af de aspekter og nye tendenser, som de 180 deltagere på gårsdagens konference om mindretalspædagogik kunne høre om. 

Prorektor for UC SYD, Alexander von Oettingen åbnede konferencen. 

Center for mindretalspædagogik er enestående. Der findes ikke andre steder i verden, hvor man på samme måde styrker og udvikler de potentialer, som en opvækst i mindretallene giver.

Alexander von Oettingen

Prorektor for UC SYD

Han blev efterfulgt af keynote speaker Dr. Georg Gombos fra Alpen Adria Universität, Prof. Michael Byram fra Durham University og Lektor Petra Daryai-Hansen, Københavns Universitet. Oplæggenes teoretiske viden blev omsat til praksis i workshops i eftermiddagstimerne. 

Käthe Freiberg Nissen fra Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig i Aabenraa deltog på konferencen. Hun var begejstret for det store fremmøde, og at så mange lærer og pædagoger var med.

-    Det var interessant at høre oplægget af Georg Gombos fra Adria Universität i Klagenfurt om to-sprogethed og vigtigheden af at udnytte alle de sproglige ressourcer, man råder over, fortæller Käthe Freiberg Nissen.

Hun var med i workshoppen om mindretalsidentitet med deltagere fra både det danske og det tyske mindretal. 

Det er altid lærerigt at høre om de ting vi har til fælles og de ting vi gør forskelligt. Gennem den spejling i hinandens kultur og identitet ser man også sit eget mindretal fra et andet perspektiv.

Käthe Freiberg Nissen

Deltager fra Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig

Lektor og ph.d. Camilla Hansen, der står bag Center for mindretalspædagogik og jubilæumskonferencen, var meget tilfreds med så mange deltagere, der var motiveret for at få ny viden og diskutere deres praksis.

-    Både oplæg og workshops viste mig, at der stadig er brug for Center for mindretalspædagogik, fortæller Camilla Hansen, - der ligger stadig er stort stykke arbejde foran os med at få lærere og pædagoger i mindretallene til at bruge flersprogethedsdidaktikken i sprogtilegnelsesprocessen som et supplement til den klassiske didaktik. 


Læs mere om mindretalspædagogik

Om konferencen

Konferencen blev holdt torsdag den 7. november 2019 kl. 8.30-15.30 i Festsalen på UC SYD, Campus Haderslev, Lembckesvej 7A, 6100 Haderslev. 

Fakta om Center for Mindretalspædagogik

Center for Mindretalspædagogik blev etableret i 2009 som et partnerskab mellem UC SYD, Dansk Skoleforening for Sydslesvig og Deutscher Schul- und Sprachverein.

Centeret udvikler lærings- og undervisningsmiljøer, der bidrager til børns sproglige, faglige, kulturelle og demokratiske dannelse. Samtidig indsamler centret viden og erfaringer på det mindretalspædagogiske område nationalt og internationalt og udgør dermed en mindretalspædagogisk udviklingsplatform. 

Desuden bidrager Center for mindretalspædagogik til det grænseoverskridende samarbejde og dialogen mellem dansk-tysk uddannelsestradition og pædagogisk udvikling.