Gå til hovedindhold

Pædagogisk metode på vej ud i Europa

PM 

Publiceret:

Lektor på UC SYD’s pædagoguddannelse i Kolding på vej til Belgien med ny undervisningsmetode i kufferten. Metoden tager afsæt i den verdenskendte legoklods og kan derfor noget helt særligt. 

Jette Østergaard Andersen bruger legoklodser i sin undervisning af kommende pædagoger. Det gør hun med afsæt i projekterne Playful Learning og Digtal Didaktik, som er et samarbejde mellem LEGO Education og UC SYD som uddannelsesinstitution. Et samarbejde med så gode resultater, at undervisningsmetoden Playful Learning foruden at blive brugt i pædagoguddannelsen i Kolding, nu også bliver omdrejningspunkt i workshops, som den koldingensiske lektor afholder for studerende på den belgiske uddannelse til børnehavepædagog, Bachelor of Preschool Education, og kollegaer fra andre europæiske uddannelsesinstitutioner. De to workshops afholdes, når undervisere fra hele Europa mødes til International Week på den belgiske pædagoguddannelse i Gent, hvor nyeste viden og erfaringer drøftes af deltagerne. 

Jette Østergaard Andersen underviser pædagogstuderende

-Legoklodsen kan noget specielt. Den indbyder alle mennesker til leg, og det kan du også bruge i undervisningen sammen med kommende pædagoger. Du kan komme hurtig i gang med hjælp fra byggevejledninger, og derfra kan du selv afprøve forskellige muligheder – det kan åbne sig og gå i mange retninger. Legen med Lego giver mulighed for at eksperimentere med f.eks. med naturvidenskabelige og matematiske elementer. Og når vi gør det, skal de studerende efterfølgende reflektere over, hvad der skete i processen, så de udvikler deres egen faglighed og efterfølgende kan lege og lære sammen med børn i daginstitutioner, siger Jette Østergaard Andersen. 

Når hun skal pege på noget konkret, så fremhæver hun, at metoden er god til at undersøge og eksperimentere med årsag og virkning, sætte fokus på at problemløse og at samarbejde. Altså hvis vi gør sådan, så sker der det her eller nu prøver vi at ændre højden på denne bane, og så opdager vi, at bolden løber længere. Legen med legoklodserne kan indgå i de mindre børns begyndende forståelse af naturvidenskabelige fænomener og matematik.

-Når de studerende kaster sig over legoklodserne, skal de være styret af deres nysgerrighed og opleve, at det er sjovt. De skal eksperimentere og på den måde blive klogere på deres egen pædagogik. Men man skal ikke tage fejl. Selv om det er sjovt at eksperimenterne, og legen kan gå flere veje, så er den form for undervisning med efterfølgende refleksion og bearbejdning af sine erfaringer også hårdt arbejde, siger Jette Østergaard Andersen. 

De pædagogstuderende i Kolding som netop har haft de farvestrålende legoklodser mellem hænderne i deres undervisning sagde efterfølgende ”det var en fest”. Og med deres lysende koncentration i arbejdet, var der slet ikke tvivl om deres deltagelse. 

Playful learning blev som projekt indledt i starten af 2018 og der er udgivet en evaluering af projektet.