Publiceret:
Det nationale program Playful Learning er et partnerskab mellem landets professionshøjskoler og LEGO Fonden. Partnerskabet, der handler om at udforske, udvikle og integrere legende tilgange i skoler og dagtilbud, fortsætter frem til 2026.
Det er muligt, fordi LEGO Fonden donerer 100 millioner kroner til konkrete indsatser i flere af landets kommuner, som kan hjælpe med større trivsel blandt børn og unge.
På UC SYD deltager pædagog- og læreruddannelsen aktivt i at udvikle og implementere hele det nationale Playful Learning-initiativ.
– Rigtig mange undervisere på pædagog- og læreruddannelserne i Danmark og ansatte i skoler og daginstitutioner får nu mulighed for at fortsætte i et program, der anerkender legen som vigtig og afgørende for børn og unges trivsel og udvikling. Vi ved, at leg styrker børns trivsel, udvikling og læring, siger Morten Kallestrup, direktør for Pædagogik og skole.
UC SYD kommer til at spille en særlig rolle, fordi organisationen også skal stå i spidsen for at give det nationale program en international dimension.
– På UC SYD har vi fået ansvaret for at understøtte den internationale dimension i Playful Learning-programmet, og vi vil arbejde for, at skoler og daginstitutioner får mulighed for at få et internationalt perspektiv på deres arbejde med at udvikle og implementere Playful Learning over de næste tre et halvt år, forklarer Morten Kallestrup.


Pædagog- og læreruddannelsen arrangerede 17. januar på tværs af UC SYD en fælles inspirationseftermiddag for undervisere, studerende og samarbejdspartnere fra praksis. Det var en slags kick-off for det fortsatte samarbejde mellem LEGO Fonden og UC SYD i Playful Learning. Rane Willerslev og Henrik Hvenegaard – begge antropologer – holdt oplægget ”Historien om mennesket” om legens betydning for de tidligste medlemmer af menneskeslægten frem til agerbrugere.
Fakta om Playful Learning-programmet
Playful Learning-programmet vil fremme og udvikle en mere legende tilgang til børns udvikling og læring. Programmet blev lanceret i 2018 med formålet om at undersøge legens potentialer for at styrke børns kreative, eksperimenterende og legende tilgang til verden og deres livslange lyst til at lære. Programmet er forankret i et samarbejde mellem alle seks professionshøjskoler i Danmark og LEGO Fonden. Den fælles ambition er at skabe pædagogisk udvikling baseret på legens kvaliteter og legende tilgange.
Mere information
Morten Kallestrup, direktør for Pædagogik og skole, 72 66 20 31, mkal@ucsyd.dk