Publiceret:
Fysioterapeutuddannelsen i Esbjerg og Haderslev har indført uddannelsesklinikken som noget særligt for de studerende på de første semestre. Det har de gjort for, at de studerende tidligt i uddannelsen skal opleve en sammenhæng mellem den teoretiske undervisning og den fysioterapeutiske praksis.
- Uddannelsesklinikken baseres på en ”hjemlig-praktik”. Det vil sige, at vi som studerende skal agere som fysioterapeuter på hjemmebane, inden vi skal ud til den første lange praktik på 4. semester. Igennem uddannelsesklinikken bliver vi delt ud i små grupper, der hver får tildelt en patient, som er kommet med en reel problematik, fortæller Camilla Nahnsen, der studerer på 3. semester af fysioterapeutuddannelsen i Esbjerg.
- Når vi går i gang med ”hjemme-bane-praktikken”, skal vi igennem en proces. Processens formål, baseres på den fysioterapeutiske undersøgelsesmetode. Her skal vi danne hypoteser ud fra, hvad vi observerer, palperer, og reflekterer over sammen med vores patienter. Disse hypoteser danner grundlag for, hvad vi som fysioterapeuter kan diagnosticere ved vores patient.
- Under uddannelsesklinikken får vi som studerende også mulighed for at stå ansigt til ansigt med sundhedsloven i form af diagnosticeringsret, direkte kontakt med borgeren/patienten og et ansvar. Vi skal stå til ansvar for vores behandlinger, vores autorisationsret og vores kommunikation og formidling – ikke mindst til hinanden, men også vores patient. Disse ansvarspunkter præges i høj grad af vores håndværksmæssige ”kunnen”. Denne ”kunnen” opstår inden, under og efter forløbet med uddannelsesklinikken, hvor vi fra dag til dag udvikles til fysioterapeuter. Vi arbejder med forebyggelse, behandling, genoptræning og rehabilitering under uddannelsesklinikken.
- Denne ansvarsfølelse er uundgåelig, fordi der stilles forventninger til os som fysioterapeuter. Der bliver stillet forventninger om, at vi har forstand og viden om kroppens anatomi, de fysiologiske ændringer der sker i kroppen før, under og efter træning samt en forventning om professionel kommunikation mellem hinanden og til patienten.
- Under uddannelsesklinikken lærer vi som studerende at skabe systematik og struktur – disse to ord, er nøgleord for en god og lærerig uddannelsesklinik. Men samtidig kræves det, at vi som fysioterapeuter skal være omstillingsparate til mulige ændringer i vores planlagte systematik. Men denne omstillingsparathed er kunsten, når der arbejdes med mennesker.
- Som fysioterapeutstuderende hos UC SYD kan man glæde sig til en fed uddannelse med muligheder for at komme væk fra bøgerne og ud i praksis - og så endda på hjemmebane. Glæd jer, det er en fed proces, slutter Camilla Nahnsen.
Fysioterapeut
Fysioterapeutuddannelsen giver dig stor indsigt i kroppen. Du lærer, hvordan du kan hjælpe mennesker med at få bevægelsen tilbage.
Optagelse: Kvote 1 og kvote 2