Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Legende undervisere, fede praktikker og fællesskaber - derfor læser Marco til fysioterapeut på UC SYD

Marco læser til fysioterapeut på UC SYD, hvor han er tæt på både undervisere og medstuderende – og hvor han lærer at gøre et liv med bevægelse muligt.

Publiceret:

Han har altid været hooked på at hjælpe mennesker. Og på at svømme. Det sidste har han endda været så god til, at han i en kort periode var i Sverige for at være professionel.

Derfor virkede det som det rigtige valg for 31-årige Marco at søge ind på bacheloruddannelsen i idræt. Men det viste det sig ikke at være.

-Jeg måtte erkende, at dét med at sidde i en forelæsningssal med 90 andre, ikke var det rigtige for mig. For at læse 50-60 sider i en anatomibog og så møde op til forelæsning og ikke have mulighed for at stille spørgsmål til pensum gjorde det svært for mig at lære. Hér har jeg brug for tæt kontakt til mine undervisere, forklarer han.

Heldigvis har Marco i dag fundet, hvad han manglede. Fysioterapeutuddannelsen på UC SYD i Haderslev er løsningen, som kombinerer interessen for mennesker, elitesport og behovet for nærhed i undervisningen. Og som et ekstra plus ligger uddannelsen tæt på hjemmet i Kolding.

Jeg havde en forventning om, at uddannelsen kun kunne tages i de store byer, så jeg blev positivt overrasket over, at jeg også kunne læse til fysioterapeut i Haderslev.

Marco

Fysioterapeutstuderende

Tæt forhold til underviserne

fysioterapeutuddannelsen foregår undervisningen noget anderledes, end hvad Marco prøvede på bacheloruddannelsen i idræt. For det første sidder han nu i et undervisningslokale med cirka 35 studerende. Og selvom han stadig sidder med hovedet i en anatomibog, har han nemmere ved at stille spørgsmål til pensum.

-Distancen mellem underviser og studerende er ikke så stor på fysioterapeutuddannelsen. Underviseren gennemgår stoffet, og du kan række hånden op imens, og så kan du også gå direkte hen til ham eller hende og stille spørgsmål. Og det bedste er, at du altid får et svar – også selvom du har spurgt om det samme flere gange, siger Marco.

Nogle gange er der behov for at spørge flere gange. Særligt, hvis det for Marco handler om anatomi eller fysiologi, og derfor sætter han som studerende stor pris på undervisernes evne og lyst til at formidle på alternative måder. 

Vores undervisere er gode til at fortælle jokes og undervise på en legende måde. Hvis de kan se, at vi ligner store spørgsmålstegn, prøver de at gå ud ad en helt anden tangent for at gøre stoffet spiseligt for os.

Marco

Fysioterapeutstuderende

-Underviserne er generelt gode til at vise forståelse for, at stoffet kan være svært. Så indleder de undervisningen med at sige: ”Jeg ved godt, det er tungt, men vi prøver alligevel, og så ser vi, hvor vi ender”. Du kan mærke, at de har en interesse i dig, og dén nærhed gør, at du får et tæt forhold til dine undervisere. Og det betyder også, at det bliver meget nemmere at komme igennem de svære perioder, tilføjer han.

Fester, fredagsøl og frokostklub

Det er ikke kun underviserne, som gør studielivet lettere – dét gør også Marcos medstuderende, som med tiden er blevet hans venner. Nogle drikker han øl med i fredagsbaren, nogle ser han fodboldkampe med på SønderjyskEs stadion, og andre gamer han med.

Der er ingen tvivl om, at jeg har fundet gode venner på studiet. En af dem bor under 100 meter fra mig, og det er fedt, at vi kan mødes over en film og spise aftensmad eller spille computer sammen.

Marco

Fysioterapeutstuderende

fysioterapeutuddannelsen oplever Marco et stærkt sammenhold, hvor hans årgang også hænger ud med årgangen under. Hér har han selv været med til at række hånden ud – og generelt synes Marco, det er vigtigt at tage initiativ. Derfor har han og seks andre gutter fra uddannelsen også gået sammen om at starte en frokostklub.

-Vi var seks gutter, som var trætte af, at vi ikke fik noget ordentlig frokost. Så vi lavede en frokostklub, hvor vi købte tallerkener, bestik og frisk rugbrød og pålæg. Det er mega hyggeligt, og lynhurtigt har det også udviklet sig til, at flere og flere sidder sammen med os og spiser. På den måde får vi også snakket på kryds og tværs i klassen, forklarer han.

Får prøvet teorien af i praksis

Hvis Marco skal fremhæve det største plus ved fysioterapeutuddannelsen, er det muligheden for at prøve teorierne af i praksis.

På UC SYD er det helt klart det fedeste, at der ikke er langt fra teori til praksis Du læser først, hvordan en muskel føles, og så går du direkte ned på briksen og mærker, hvordan musklen føles i hånden. Det gør det meget nemmere at forstå teorien.

Marco

Fysioterapeutstuderende

Derfor synes Marco også, at de mange praktikforløb på studiet er guld værd. På både 1., 2., 4., 5. og 6. semester får du som fysioterapeutstuderende mulighed for at prøve teorierne af i praksis. Først starter du ud med at observere, hvad andre fysioterapeut laver, og senere skal du selv prøve kræfter med patienter på enten sygehuse, privatklinikker, plejehjem eller i psykiatrien.

-Det er mega fedt at være i praktik, fordi du kommer ud og gør dig nogle erfaringer. Du prøver kræfter med de fleste facetter af fysioterapi, så på den måde bliver du klogere på, hvad du brænder for. Og selvom det måske kan lyde nervepirrende at have ansvar for patienter, er du aldrig alene – der er altid en underviser i praktikken, som du kan læne dig op ad.

Praktikforløbene har givet Marco en smagsprøve på livet som fysioterapeut. Og hér har han fået nogle oplevelser, som bekræfter ham i, at han har valgt helt rigtigt.

-Det er så livsbekræftende at hjælpe mennesker med problemer. I min praktik i psykiatrien mødte jeg en dreng, som var paranoid skizofren. Han var svær at komme ind på livet af, fordi han var meget psykotisk. Heldigvis har uddannelsen givet mig de rette redskaber til at kommunikere med mennesker, og jeg inviterede ham til at styrketræne sammen med mig. Til sidst kom han selv hen og spurgte: ”Marco, skal vi styrketræne? Det er ret fedt, og jeg synes, det er hyggeligt, når vi gør det sammen”. Det var fedt at mærke, at han blev tryg, fordi jeg gav noget af mig selv, fortæller Marco.

Marco foran poolen i svømmehallen, hvor han arbejder som svømmetræner.
Marco drømmer om at bruge fysioterapeutuddannelsen til at blive svømmelærer.

Mange muligheder som fysioterapeut

Og hvad vil Marco så bruge fysioterapeutuddannelsen til?

Han kan vælge at få sin egen fysioterapeutklinik. Eller arbejde på hospitaler, psykiatriske centre, plejehjem eller i specialskoler og -børnehaver. Han kan alt fra at undersøge, diagnosticere, behandle, genoptræne og rådgive patienter med skader, sygdom eller handicap.

Uanset hvad kommer han til at gøre et liv med bevægelse muligt.

Min drøm og plan er at blive i svømmeverden og bruge fysioterapeutuddannelsen til at blive svømmetræner. Men der er en masse muligheder – jeg kan for eksempel specialisere mig i sportsfysioterapi, og jeg kan også godt forestille mig en dag at vende tilbage til UC SYD og blive underviser på uddannelsen. Lige nu glæder jeg mig bare til at komme ud og prøve livet som fysioterapeut af.

Marco

Fysioterapeutstuderende

Fysioterapeut

Fysioterapeutuddannelsen giver dig stor indsigt i kroppen. Du lærer, hvordan du kan hjælpe mennesker med at få bevægelsen tilbage.

Optagelse: Kvote 1 og kvote 2