Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Mette underviser på laborantuddannelsen

- Jeg bliver altid stolt, når jeg kan se det lille lys der tændes når mine studerende har forstået teorierne. 

Publiceret:

Hvad er det bedste ved at være underviser på laborantuddannelsen?  

Det er en lille uddannelse, så vi lærer de studerende rigtig godt at kende. Undervisningen veksler mellem teori og praktiskarbejde i laboratoriet, så uddannelsen bliver aldrig ensformig for vores studerende. 

Hvordan ser en typisk undervisningsdag ud på laborantuddannelsen?  

Der er to forskellige typiske dage. Den ene dag er med almindelig teoriundervisning. Her starter vi klokken 9:05 og har skiftevis gennemgang af teori og løsning af forskellige problemer eller opgaver. Nogle gange kan man have to forskellige emner og undervisere på én dag, mens man andre gange har den samme underviser hele dagen i omkring fire lektioner.  

Hvis det er en dag med laboratorieøvelse – som udgør cirka halvdelen af semesteret - er man i laboratoriet hele dagen fra klokken 9:05 til 15:00, hvor man laver forskellige øvelser. Typisk vil der være flere sammenhængende laboratoriedage i træk, hvor man kan omsætte den teori man har lært til praksis. 

Hvordan arbejder laborantuddannelsen med koblingen imellem teori og praktik? 

Laborantuddannelsen er en erhvervsakademiuddannelse med stort fokus på håndværket. Derfor bruger vi cirka halvdelen af tiden på teori og den anden halvdel på at lære det praktiske i laboratoriet. Derudover er tilknytningen til erhvervslivet vigtigt. Og vi prioriterer derfor virksomhedsbesøg og virksomhedspraktik højt, inden de studerende skal i praktik i de sidste to semestre af deres uddannelse. 

Hvilke forventninger har du som underviser til de studerende?  

Jeg forventer, at de studerende kommer til tiden og møde ind hver dag der er undervisning. Derudover forventer jeg, at de studerende er forberedt, stiller spørgsmål og deltager engageret i undervisningen. 

Hvordan er samspillet mellem dig som underviser og de studerende?  

Fordi det er en lille uddannelse, komme jeg meget tæt på de studerende. Der skal være plads til sjov, men også plads til at de studerende kan komme til os, hvis der er dybere ting der rører sig hos dem fagligt og privat. 

Hvad er din oplevelse af de studerendes muligheder efter endt uddannelse?  

Arbejdsløsheden for laboranter er rigtig lav i Region Syddanmark, så rigtig mange af vores studerende får job lige efter de er færdiguddannede. Nogle får i den virksomhed, de har været i praktik i. Enkelte har valgt at læse videre til kemiingeniør på universitetet, men langt de fleste kommer rigtig hurtigt i arbejde som laborant i en spændende virksomhed. 

Hvornår har du som underviser været allermest stolt?  

Jeg bliver altid stolt, når jeg kan se det lille lys der tændes når en studerende har forstået noget. Indimellem kan det være svært at forstå teorierne, men når de så kommer ind i laboratoriet, går det op for dem, hvordan det hænger sammen, og de får lavet koblingen mellem teori og praksis. Jeg bliver også stolt når jeg besøger de studerende i praktikken. Jeg kan se, at de virkelig er vokset med opgaven, tager ansvar for deres opgaver og virksomheden og er rigtig godt på vej til at blive dygtige laboranter. 

Studerende på laborantuddannelsen står med pipette

Læs mere om laborantuddannelsen

Bliv laborant

Vil du lave kemisk og mikrobiologisk analysearbejde? Og teste og kvalitetssikre produkter, inden de når ud til forbrugerne? Tag uddannelsen til laborant.