Publiceret:
Et vækkeur, der ringer midt om natten. Solstråler, som farver stalden rød. Og køer, som venter på at få mad i maven.
Sådan starter dagen for Stine Marthine Pedersen. Eller sådan startede den.
For titlen som landmand er nu skiftet ud med titlen som lærerstuderende.
Landmand – snart lærer
Du kender måske den 28-årige nordjyde fra TV 2s populære datingprogram ”Landmand søger kærlighed”. Her var hun den første kvindelige landmand i programmets historie. Og kærligheden – dén fandt hun.
Dén kærlighed har nu bragt hende til Sydjylland. Og som sommerfuglen, der basker med vingerne ét sted og skaber en storm et andet, har flytningen fra nord til syd også sat gang i større ting.
Nu vil landmanden være lærer. Derfor er hun startet på læreruddannelsen på UC SYD i Haderslev – ikke så langt fra hende og kærestens fælles hjem i Brørup.
Men tiden som landmand er ikke ubrugelig i lærersammenhæng. Tværtimod. Og faktisk sætter Stine pris på, at hun har levet ét liv, inden hun valgte at dedikere sin tid til bøgerne.
-Og så er jeg glad for, at jeg virkelig har fået lov til at løbe nogle horn af mig i landmandsmæssig forstand. Jeg var ikke klar lige efter gymnasiet, men nu er jeg blevet ældre, klogere og mere rolig – og jeg ved, at det er fire år på skolebænken, og så kan jeg komme ud på arbejdsmarkedet igen, tilføjer hun.
Delvis digital - plads til fleksibilitet og fællesskab
På UC SYD har Stine valgt at starte på den delvis digitale læreruddannelse. Det betyder, at hun møder op på campus til undervisning tre dage hver syvende uge. Og resten foregår online.
Selvom Stine har lagt landmandslivet bag sig, er hun ikke klar til at lægge livet på landet bag sig. Natur, dyr og frisk luft er en del af hendes DNA. Og også derfor er den delvis digitale læreruddannelse perfekt for hende.
-Som landmand har jeg været vant til at have en aktiv livsstil ude i det fri. Derfor er det fedt, at jeg efter et par timers læsning herhjemme kan gå en tur med min hund Ella eller ride en tur, hvis jeg får lyst. Og så går jeg tilbage til lektierne bagefter.
Og indtil nu fortryder Stine ikke at have valgt den digitale frem for den klassiske læreruddannelse.
-Og det tyder på, at jeg stadig lærer dét, jeg skal, selvom undervisningsformen er lidt anderledes. Det viser feedbacken på mine opgaver. Og hvis jeg skulle være på vej i en forkert retning, kommer jeg jo stadig forbi skolen ind i mellem og kan blive rettet ind, tilføjer hun.
Udfordringer, der skrumper langsomt ind
Men en forandring kan også være en udfordring. Og at starte ny uddannelse hører helt sikkert til dén kategori. Dét har Stine mærket på flere områder. Siden hun sidst sad på skolebænken, er der blandt andet sket en del på IT-fronten.
-Da jeg skulle skrive min første opgave, tænkte jeg: ’What the fuck. Sådan skrev vi ikke opgaver i gymnasiet – med APA-standarder osv.’ Og så bruger vi en platform, som hedder itslearning, og derinde er jeg faret vild en del gange, siger hun og griner sit karakteristiske grin.
Men heldigvis oplever Stine, at udfordringerne skrumper langsomt ind. For der har været hjælp at hente. Blandt andet fra studiegruppen, selvom også dén har krævet et par ’farveller’ undervejs.
-Når du studerer hjemmefra, er du superafhængig af din studiegruppe. Og i min første studiegruppe fik vi rigtig meget ud af hinanden. Men i den næste havde vi ikke det samme behov for at mødes og snakke om opgaverne. Det frustrerede mig, fordi jeg havde et større behov end dem, siger hun og fortsætter:
Og en studiegruppe kan også blive til mere, har Stine erfaret. For hende er det blevet til vigtige venskaber.
Drømmer om at undervise i landbrug
Det er en stolt Stine, som sidder bag skrivebordet i hjemmet i Brørup. At hun indtil nu har klaret sig igennem studiet har givet hende mere selvtillid. Selvom hun prøver at tage ét semester ad gangen, føler hun sig mere sikker på at nå helt i mål.
Det er ret langt fra dén Stine, som sad bag elevbordet i klasselokalet i Aars. Hér viste lærerne tydeligt deres frustration over, at hun ikke kunne knække koden i matematik. Men netop dén erfaring tager hun med sig i et kommende job som lærer.
Til gengæld havde Stine ”en fantastisk engelsklærer”, der tændte en gnist i hende. Og det er også én af grundene til, at hun selv vil undervise i dét fag.
-Ens yndlingsfag er tit dér, hvor du har haft de gode lærere. Min engelsklærer i folkeskolen gav mig virkelig lyst til at lære sproget. Så meget, at gåturen hjem fra skole blev brugt på at øve engelske ord for ting, som jeg mødte på min vej.
På læreruddannelsen har hun også valgt billedkunst og biologi som undervisningsfag. En samlet kombination, som nogle gange bliver mødt af undren, når Stine siger det højt.
Biologi kender Stine særligt godt efter tiden på landbrugsskolen – og ved at vælge det til, håber hun på, at læreruddannelsen kan blive dén brik, som får landmandspuslespillet til at gå op.
Læs mere om den delvis digitale læreruddannelse
På UC SYD har du mulighed for at læse på den delvis digitale læreruddannelse. Her foregår 75 procent af uddannelsen som digitalt selvstudie, mens de resterende 25 procent foregår som seminardage på Campus Haderslev. Det giver dig en stor fleksibilitet. Vi tilbyder også den helt digitale læreruddannelse.