Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Sådan fungerer nemStudie

Vigtige informationer, spørgsmål og svar om nemStudie.

Få svar på din ansøgning på nemStudie 

Når du har søgt ind på en af vores uddannelser gennem optagelse.dk eller i efteroptaget af ledige pladser, kan du følge behandlingen af din ansøgning på nemStudie. Det er på nemStudie, du modtager vigtige informationer ifm. din ansøgning, og det er også her, du skal godkende en tilbudt studie- eller standby-plads.

Bliver du tilbudt en studie- eller standby-plads på en af vores uddannelser, vil du den 26. juli få besked om dette på nemStudie. Godkender du ikke studiepladsen inden for den oplyste tidsfrist, mister du den.

Det er derfor vigtigt, at du opretter en profil på nemStudie, når du har ansøgt om en studieplads. Du modtager en mail med et link til at oprette en profil.

På nemStudie kan du:

  • Se status på din ansøgning om studieplads hos os.
  • Godkende eller afvise en tilbudt studieplads.
  • Modtage vigtige informationer og sende os manglende dokumentation.

Husk at oprette en profil på nemStudie

Det er vigtigt, du opretter kontaktoplysninger på din profil på nemStudie, så du får svar på din ansøgning og kan godkende en tilbudt studieplads.

Når du har ansøgt om en studieplads, får du tilsendt en mail. Heri finder du linket, hvor du kan logge på nemStudie og angive dine kontaktoplysninger under profil.

Husk at tjekke, om mailen lander i dit spamfilter.

Kom du ikke ind?

Vi sender dig ikke et afslagsbrev, hvis vi ikke kan tilbyde dig en studieplads. Men bliver du ikke tilbudt en studieplads på nogen af de uddannelser, du har søgt, vil du få et afslagsbrev fra KOT (Den Koordinerede Tilmelding).

Ledige studiepladser

Fra den 26. juli kan du se vores ledige studie- og standby-pladser her.

    Spørgsmål og svar om nemStudie

    Hvordan logger jeg på nemStudie?

    Er du dansk statsborger, skal du logge dig på med MitID. Er du ikke dansk statsborger, eller har du ikke MitID, skal du logge dig på med din mailadresse.

    Hvorfor kan jeg ikke logge på?

    Hvis du ikke kan logge på med MitID, tjek da driftsstatus på MitID's hjemmeside. Hvis du har problemer med at logge på nemStudie, anbefaler vi dig at vente et stykke tid til problemet er løst. Har du ikke modtaget et login til nemStudie i din indbakke, så tjek dit spamfilter.
    Det kan også skyldes, at du ikke har fået udfyldt dine kontaktoplysningerne under Profil øverst på siden, når du er logget ind. Her skal du lukke ansøgningen, du er i gang med, udfylde og gem kontaktoplysninger, og starte forfra med at ansøge.

    Hvordan ændrer jeg i min profil?

    Når du har været logget på nemStudie én gang og din profil er oprettet, så kan du efterfølgende alene rette i din mailadresse og telefonnummer.

    Hvordan kan jeg følge med i behandlingen af min ansøgning?

    Du får en advisering pr. mail, når der er en ny besked i nemStudie vedrørende din ansøgning. Du kan læse beskeden i nemStudie. Hvis du bliver bedt om at supplere din ansøgning, skal du også gøre det i nemStudie.

    Hvordan kan jeg kommunikere med den institution, jeg har sendt min ansøgning til?

    Hvis den søgte uddannelse giver dig mulighed for at sende en besked i nemStudie, kan du gøre det under "Ansøgninger". Ellers kan du finde kontaktinformationer her på UC SYDs hjemmeside.

    Jeg har ikke mulighed for at skanne mine bilag - hvad gør jeg?

    Du kan tage et tydeligt billede med din smartphone og indsende som bilag til din ansøgning.

    Hvordan ved jeg, om min ansøgning har mangler?

    Du får en advisering pr. mail, hvis der er en ny besked i nemStudie vedrørende din ansøgning. Selve beskeden skal du læse i nemStudie, fx hvis institutionen efterlyser dokumentation til din ansøgning.

    Hvornår og hvordan får jeg svar på min ansøgning?

    Du får svar på din ansøgning i nemStudie. Hvornår du får svar, afhænger af, om du har søgt ordinært optag eller efteroptag. Læs mere om svartider på de relevante uddannelsessider her på UC SYDs hjemmeside.

    Hvordan kan jeg annullere min ansøgning?

    Har du søgt via optagelse.dk skal du annullere din ansøgning på optagelse.dk inden 5. juli kl. 12.00. 

    Du kan annullere din ansøgning ved at:

    1. Vælge menuen "Ansøgninger"
    2. Vælge den relevante uddannelse
    3. Annullere din ansøgning, nederst i skærmbilledet. Der går nogle minutter fra du har indsendt din ansøgning, før det er muligt at annullere.
    Kan jeg søge om optagelse på flere uddannelser? Og hvordan gør jeg?

    Du skal udfylde en ansøgning for hver uddannelse, du ønsker at søge.

    Særligt for dig, der har søgt en ledig studie- eller standby-plads 

    Hvornår er min ansøgning indsendt?

    Din ansøgning er indsendt, når du har:

    1. Valgt "Gennemset og godkend"
    2. Accepteret "samtykkeerklæring"
    3. Trykket på "Send"
    Kan jeg ændre i min ansøgning, når den er afsendt?

    Du kan ikke ændre i din ansøgning, når den er indsendt. Hvis den søgte uddannelse giver dig mulighed, kan du supplere din ansøgning med fx ekstra bilag og indsende en besked.

    Hvordan kan jeg se, hvilken dokumentation der er indsendt til min ansøgning?

    Når du har indsendt din ansøgning, kan du se et ansøgningsresumé. I ansøgningsresuméet kan du se alle informationer og bilag i din ansøgning. Du kan hente ansøgningsresumé under "Ansøgninger" (pdf-fil).

    Spørgsmål eller brug for hjælp?

    Hvis du har ændringer eller spørgsmål til din ansøgning, er du meget velkommen til at kontakte vores optagelsesteam på vejledning@ucsyd.dk eller tlf. 7266 2250. Åbningstiden er mandag-fredag fra kl. 8-14.