Her finder du en oversigt over dette års værksteder på Naturvidenskabsfestivalen på UC SYD.
"Fra ulv til hund"
Titel:
"Fra ulv til hund"
Emne:
Det handler om hvordan vi har avlet ulve til at blive til de hunde vi kender i dag. Hvordan det blev gjort og hvad der skete inde i kroppen for at få det til at ske. Vi perspektiver det også til evolution og forklarer forskellene mellem dem.
Mål:
Målet er at eleverne for en bedre forståelse for de hverdags dyr vi møder og hvordan de endte som de gjorde. Det burde også give indsigt på hvordan at avle hunde eller andre dyr kan gå galt.
Arbejdsform:
Dialog & lytning
Tidsramme:
20 min per hold i perioder
"Fra ulv til hund"
Emne:
Det handler om hvordan vi har avlet ulve til at blive til de hunde vi kender i dag. Hvordan det blev gjort og hvad der skete inde i kroppen for at få det til at ske. Vi perspektiver det også til evolution og forklarer forskellene mellem dem.
Mål:
Målet er at eleverne for en bedre forståelse for de hverdags dyr vi møder og hvordan de endte som de gjorde. Det burde også give indsigt på hvordan at avle hunde eller andre dyr kan gå galt.
Arbejdsform:
Dialog & lytning
Tidsramme:
20 min per hold i perioder
"Spis en spire" - Microgrønt i fremtidens by.
Titel:
"Spis en spire" - Microgrønt i fremtidens by.
Emne:
Fremtidens mulige grønsager. - Microgrønt er nemt at dyrke, og kan dyrkes indendørs, i en kort proces, hele året rundt, og det kræver ikke meget plads.
Eleverne kan dyrke deres eget microgrønt, og bygge deres eget lille drivhus henover det de planter. Eleverne får deres produkt med hjem, og kan efterfølgende følge spireprocessen til dørs. I værkstedet har eleverne mulighed for at smage de to forskellige microgrønt, som de kan plante på dagen og få sig et indblik i forskellige muligheder for microgrønt, på vores visuelle væg, med billeder af flere slags microgrønt.
Mål:
Give eleverne indsigt i hvad Micro grønt er, kan bruges til, og hvordan det kan dyrkes i ”fremtidens by”. Eleverne får deres eget produkt med hjem, hvor de kan passe deres plante, og se processen.
Arbejdsform:
Hands on.
Tidsramme:
15 - 20 min.
"Spis en spire" - Microgrønt i fremtidens by.
Emne:
Fremtidens mulige grønsager. - Microgrønt er nemt at dyrke, og kan dyrkes indendørs, i en kort proces, hele året rundt, og det kræver ikke meget plads.
Eleverne kan dyrke deres eget microgrønt, og bygge deres eget lille drivhus henover det de planter. Eleverne får deres produkt med hjem, og kan efterfølgende følge spireprocessen til dørs. I værkstedet har eleverne mulighed for at smage de to forskellige microgrønt, som de kan plante på dagen og få sig et indblik i forskellige muligheder for microgrønt, på vores visuelle væg, med billeder af flere slags microgrønt.
Mål:
Give eleverne indsigt i hvad Micro grønt er, kan bruges til, og hvordan det kan dyrkes i ”fremtidens by”. Eleverne får deres eget produkt med hjem, hvor de kan passe deres plante, og se processen.
Arbejdsform:
Hands on.
Tidsramme:
15 - 20 min.
Byg vores fremtid - så højt du kan
Titel:
Byg vores fremtid - så højt du kan
Emne:
Lego - vi vil bygge høje bygninger af lego, for at visualisere fremtidens bygninger
Mål:
De skal have det sjovt og bygge nogle kreative fremtidstårne.
Arbejdsform:
Gruppearbejde - konkurrence
Tidsramme:
5 min
Byg vores fremtid - så højt du kan
Emne:
Lego - vi vil bygge høje bygninger af lego, for at visualisere fremtidens bygninger
Mål:
De skal have det sjovt og bygge nogle kreative fremtidstårne.
Arbejdsform:
Gruppearbejde - konkurrence
Tidsramme:
5 min
Bygge en båd!
Titel:
Bygge en båd!
Emne:
Bygge både af genbrugsmaterialer
Mål:
Eleverne skal bruge flere materialer for at bygge båder. De skal prøve at lægge forskellige genstande i bådene for at se, hvor meget vægt de kan bære.
Arbejdsform:
Dialog & Bygning
Tidsramme:
20 minutter/ gruppe
Bygge en båd!
Emne:
Bygge både af genbrugsmaterialer
Mål:
Eleverne skal bruge flere materialer for at bygge båder. De skal prøve at lægge forskellige genstande i bådene for at se, hvor meget vægt de kan bære.
Arbejdsform:
Dialog & Bygning
Tidsramme:
20 minutter/ gruppe
Byræs - rød, gul & grøn
Titel:
Byræs - rød, gul & grøn
Emne:
Sammen i byen
Mål:
Samarbejde & balance
Arbejdsform:
Gruppearbejde ( 2 og 2)
Tidsramme:
Ingen tidsramme
Byræs - rød, gul & grøn
Emne:
Sammen i byen
Mål:
Samarbejde & balance
Arbejdsform:
Gruppearbejde ( 2 og 2)
Tidsramme:
Ingen tidsramme
Dyre-detektiver
Titel:
Dyre-detektiver
Emne:
I denne aktivitet skal børnene bruge alle deres sanser for at gætte, hvilket dyr de “møder”.
Smage: Børnene får lov til at smage på noget, der minder om dyrets føde eller noget inspireret af dyret.
Røre: De mærker på materialer eller genstande, som føles som dyrets pels, skind, skæl, fjer eller noget andet der knytter sig til dyret.
Se: De kigger på billeder eller små detaljer, som giver hints om dyret (biotop, fødevare etc.).
Lugte: De kan lugte til forskellige dufte, der leder tankerne hen på dyrets miljø.
Når børnene har oplevet alle sanseindtryk, skal de samle sporene og gætte dyret.
Mål:
Målet for elevernes udbytte vil være, at de bruger deres sanser til at opleve og gætte dyr - ved at koble viden og erfaringer med de sanseindtryk børnene bliver præsenteret for på Naturvidensbabsfestivalen.
Derudover styrkes børnenes samarbejdsevner og fælles kommunikation, gennem løsningsorienterede drøftelser, for at gætte dyrene.
Arbejdsform:
4 mands grupper
Tidsramme:
15-20 minutter
Dyre-detektiver
Emne:
I denne aktivitet skal børnene bruge alle deres sanser for at gætte, hvilket dyr de “møder”.
Smage: Børnene får lov til at smage på noget, der minder om dyrets føde eller noget inspireret af dyret.
Røre: De mærker på materialer eller genstande, som føles som dyrets pels, skind, skæl, fjer eller noget andet der knytter sig til dyret.
Se: De kigger på billeder eller små detaljer, som giver hints om dyret (biotop, fødevare etc.).
Lugte: De kan lugte til forskellige dufte, der leder tankerne hen på dyrets miljø.
Når børnene har oplevet alle sanseindtryk, skal de samle sporene og gætte dyret.
Mål:
Målet for elevernes udbytte vil være, at de bruger deres sanser til at opleve og gætte dyr - ved at koble viden og erfaringer med de sanseindtryk børnene bliver præsenteret for på Naturvidensbabsfestivalen.
Derudover styrkes børnenes samarbejdsevner og fælles kommunikation, gennem løsningsorienterede drøftelser, for at gætte dyrene.
Arbejdsform:
4 mands grupper
Tidsramme:
15-20 minutter
Fremtidens arkæologer
Titel:
Fremtidens arkæologer
Emne:
Året er 2.250. I er arkæologer. Her skal bygges en ny skole.
Inden byggeriet kan gå i gang, skal I først undersøge området for fortidens liv.
Museets arkæologer har lavet de første undersøgelser.
I skal undersøge om der er noget de har overset...
Mål:
Eleverne skal via deres deltagelse i undersøgelserne af vores udgravninger og materiale forstå en simpel arkæologisk metode ved at sammenligne fundne genstande med en komparativ samling.
Arbejdsform:
Gør det selv - praksis - ude.
Tidsramme:
5 min - 5 timer
Fremtidens arkæologer
Emne:
Året er 2.250. I er arkæologer. Her skal bygges en ny skole.
Inden byggeriet kan gå i gang, skal I først undersøge området for fortidens liv.
Museets arkæologer har lavet de første undersøgelser.
I skal undersøge om der er noget de har overset...
Mål:
Eleverne skal via deres deltagelse i undersøgelserne af vores udgravninger og materiale forstå en simpel arkæologisk metode ved at sammenligne fundne genstande med en komparativ samling.
Arbejdsform:
Gør det selv - praksis - ude.
Tidsramme:
5 min - 5 timer
Fremtidensbyens fødevare
Titel:
Fremtidensbyens fødevare
Emne:
Vores aktivitet handler om, hvordan vi i fremtiden skal ændre vores kost så vi spiser mere CO2 venligt. Vi vil opstille nogle eksempler hvor eleverne skal gætte, hvilke fødevare der udleder mest CO2. Og nogle fakta omkring Co2 udledning i forbindelse med madvare.
Mål:
At de bliver beviste om hvor de kan være med til at redusere udledening af CO2 i vores fødevare.
Arbejdsform:
håndgribeligt
Tidsramme:
10 min
Fremtidensbyens fødevare
Emne:
Vores aktivitet handler om, hvordan vi i fremtiden skal ændre vores kost så vi spiser mere CO2 venligt. Vi vil opstille nogle eksempler hvor eleverne skal gætte, hvilke fødevare der udleder mest CO2. Og nogle fakta omkring Co2 udledning i forbindelse med madvare.
Mål:
At de bliver beviste om hvor de kan være med til at redusere udledening af CO2 i vores fødevare.
Arbejdsform:
håndgribeligt
Tidsramme:
10 min
Gæt antallet af vores genstande
Titel:
Gæt antallet af vores genstande
Emne:
Vi har 4 forskellige kasser/gennesigtige bokse hvor der forskellige genstande, og så skal eleverne ved hjælp af matematik prøve finde frem til hvor mange ting der er i de forskellige kasser.
Mål:
At bruge matematiske formler og logik til at finde svarende
Arbejdsform:
Estimering
Tidsramme:
5-10 min
Gæt antallet af vores genstande
Emne:
Vi har 4 forskellige kasser/gennesigtige bokse hvor der forskellige genstande, og så skal eleverne ved hjælp af matematik prøve finde frem til hvor mange ting der er i de forskellige kasser.
Mål:
At bruge matematiske formler og logik til at finde svarende
Arbejdsform:
Estimering
Tidsramme:
5-10 min
Gæt en lort
Titel:
Gæt en lort
Emne:
Vi vil lave gæt en lort, hvor eleverne har mulighed for at lugte til og kigge på forskellige dyrs former for afføring. De har mulighed for at gætte ved hjælp af en tipskupon, som vi studerende udformer og gør klar. Vi vil også lave nogle "fun facts" omkring de forskellige dyr, for at byde ind til mere viden og nysgerrighed hos eleverne.
Mål:
Skabe nysgerrighed, og give eleverne muligheden for at blive klogere på forskellige dyr på en sjovere måde.
Arbejdsform:
Hands on
Tidsramme:
10 minutter
Gæt en lort
Emne:
Vi vil lave gæt en lort, hvor eleverne har mulighed for at lugte til og kigge på forskellige dyrs former for afføring. De har mulighed for at gætte ved hjælp af en tipskupon, som vi studerende udformer og gør klar. Vi vil også lave nogle "fun facts" omkring de forskellige dyr, for at byde ind til mere viden og nysgerrighed hos eleverne.
Mål:
Skabe nysgerrighed, og give eleverne muligheden for at blive klogere på forskellige dyr på en sjovere måde.
Arbejdsform:
Hands on
Tidsramme:
10 minutter
Gør byen vild - én frøbombe ad gangen
Titel:
Gør byen vild - én frøbombe ad gangen
Emne:
Frøbomber med syn på biodiversitet. Lave dine egne frøbomber ud af ler, jord og plantefrø, som du kan smide ud i vejkanten eller baghave for at skabe et lille biodivers område.
Mål:
Læring om hvad biodiversitet er og hvordan man kan styrke den i Danmark.
Arbejdsform:
Hands on
Tidsramme:
10-15 minutter
Gør byen vild - én frøbombe ad gangen
Emne:
Frøbomber med syn på biodiversitet. Lave dine egne frøbomber ud af ler, jord og plantefrø, som du kan smide ud i vejkanten eller baghave for at skabe et lille biodivers område.
Mål:
Læring om hvad biodiversitet er og hvordan man kan styrke den i Danmark.
Arbejdsform:
Hands on
Tidsramme:
10-15 minutter
Havehula
Titel:
Havehula
Emne:
Havehulla går ud på at eleverne skal gennemføre tre forskellige baner i makkerpar af 2. Gennem alle baner handler det om, at eleverne skal samarbejde om at få enten en frisbee, håndbold og en fodbold igennem en hulahopring. Det gælder om at bruge så få spark eller kast som muligt.
Mål:
Samarbejde og præcision i spark/kast.
Arbejdsform:
Bevægelse
Tidsramme:
10-15 minutter
Havehula
Emne:
Havehulla går ud på at eleverne skal gennemføre tre forskellige baner i makkerpar af 2. Gennem alle baner handler det om, at eleverne skal samarbejde om at få enten en frisbee, håndbold og en fodbold igennem en hulahopring. Det gælder om at bruge så få spark eller kast som muligt.
Mål:
Samarbejde og præcision i spark/kast.
Arbejdsform:
Bevægelse
Tidsramme:
10-15 minutter
lav din egen pandekage
Titel:
lav din egen pandekage
Emne:
male mel, bage pandekager, starte bål og kløve brænde
Mål:
at lære hvordan man laver bål, hvordan bliver mel lavet, prøve at lave pandekager over bål
Arbejdsform:
Hands-on
Tidsramme:
15 min
lav din egen pandekage
Emne:
male mel, bage pandekager, starte bål og kløve brænde
Mål:
at lære hvordan man laver bål, hvordan bliver mel lavet, prøve at lave pandekager over bål
Arbejdsform:
Hands-on
Tidsramme:
15 min
Matchspil om organerne
Titel:
Matchspil om organerne
Emne:
Krop og organer
Mål:
Lær din krop og dine organer bedre at kende med et sjovt spil
Arbejdsform:
Placer organerne korrekt i kroppen
Tidsramme:
10 minutter pr. hold i perioder
Matchspil om organerne
Emne:
Krop og organer
Mål:
Lær din krop og dine organer bedre at kende med et sjovt spil
Arbejdsform:
Placer organerne korrekt i kroppen
Tidsramme:
10 minutter pr. hold i perioder
Mød Billernes Verden - med hænderne
Titel:
Mød Billernes Verden - med hænderne
Emne:
udviklingstadierne fra melorm til bille
Mål:
sanselig læring og nysgerrighed
Børnene skal erfare, at fremtidens by kan designes bæredygtigt og med plads til både mennesker, dyr og natur.
De skal opleve en hands-on proces, hvor kreativitet og naturfag mødes.
Læringsmål (eksempler):
Eleven kan give eksempler på, hvordan dyr og planter har behov i en by.
Eleven kan nævne, hvordan vi kan tænke bæredygtigt (fx grønne tage, insekthoteller, genbrug).
Eleven får en sanse- og undringsoplevelse, som kan føre til samtale om natur og fremtid.
Aktiviteten kobler kreativitet + naturfag + bæredygtighed.
Den rummer både hurtig deltagelse og fordybelse – så ingen børn ekskluderes.
Der arbejdes med følelsesmæssig tilknytning til naturen (undren, glæde, nysgerrighed) → som er en vigtig del af naturdannelse
Arbejdsform:
hands on
Tidsramme:
10-20 minutter
Mød Billernes Verden - med hænderne
Emne:
udviklingstadierne fra melorm til bille
Mål:
sanselig læring og nysgerrighed
Børnene skal erfare, at fremtidens by kan designes bæredygtigt og med plads til både mennesker, dyr og natur.
De skal opleve en hands-on proces, hvor kreativitet og naturfag mødes.
Læringsmål (eksempler):
Eleven kan give eksempler på, hvordan dyr og planter har behov i en by.
Eleven kan nævne, hvordan vi kan tænke bæredygtigt (fx grønne tage, insekthoteller, genbrug).
Eleven får en sanse- og undringsoplevelse, som kan føre til samtale om natur og fremtid.
Aktiviteten kobler kreativitet + naturfag + bæredygtighed.
Den rummer både hurtig deltagelse og fordybelse – så ingen børn ekskluderes.
Der arbejdes med følelsesmæssig tilknytning til naturen (undren, glæde, nysgerrighed) → som er en vigtig del af naturdannelse
Arbejdsform:
hands on
Tidsramme:
10-20 minutter
Ninja Warriors
Titel:
Ninja Warriors
Emne:
Vi har lavet en lille forhindringsbane i naturen, så eleverne får lidt frisk luft også. Meningen er at de skal klare forhindringsbanen så hurtigt som muligt. Derudover laver vi en top 5 tavle, så der kan komme en lille form for konkurrence
Mål:
Målet for eleverne er at føle en form for konkurrence eller føle sig udfordret på andre måder. Så styrker de deres svage elementer i øvelsen. Så de skal føle en form for konkurrence
Arbejdsform:
Arbejdsformen vil være, at vi sætter en bane op og gør klar til at sætte tid og skrive op.
Tidsramme:
Kommer an på hvor hurtige eleverne er
Ninja Warriors
Emne:
Vi har lavet en lille forhindringsbane i naturen, så eleverne får lidt frisk luft også. Meningen er at de skal klare forhindringsbanen så hurtigt som muligt. Derudover laver vi en top 5 tavle, så der kan komme en lille form for konkurrence
Mål:
Målet for eleverne er at føle en form for konkurrence eller føle sig udfordret på andre måder. Så styrker de deres svage elementer i øvelsen. Så de skal føle en form for konkurrence
Arbejdsform:
Arbejdsformen vil være, at vi sætter en bane op og gør klar til at sætte tid og skrive op.
Tidsramme:
Kommer an på hvor hurtige eleverne er
Skakværksted
Titel:
Skakværksted
Emne:
Skak
Mål:
At have det sjovt og blive bedre til skak.
Arbejdsform:
Fri spil og mulighed for lidt undervisning
Tidsramme:
Valgfri
Skakværksted
Emne:
Skak
Mål:
At have det sjovt og blive bedre til skak.
Arbejdsform:
Fri spil og mulighed for lidt undervisning
Tidsramme:
Valgfri
Slim med natur/teknik
Titel:
Slim med natur/teknik
Emne:
Kom og mærk en slim der er lavet på naturlige midler, som også nemt kan genskabes derhjemme.
Mål:
Sansning af taktile materialer (slimens egenskaber) og forståelse for det naturvidenskabelige perspektiv til slimens opførsel/egenskaber.
Arbejdsform:
Kom og gå
Tidsramme:
9-13
Slim med natur/teknik
Emne:
Kom og mærk en slim der er lavet på naturlige midler, som også nemt kan genskabes derhjemme.
Mål:
Sansning af taktile materialer (slimens egenskaber) og forståelse for det naturvidenskabelige perspektiv til slimens opførsel/egenskaber.
Arbejdsform:
Kom og gå
Tidsramme:
9-13