Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau
  • Skræddersyede forløb For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Find os Adresser og kontaktoplysninger - du finder det hele her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Julie Dalgaard Guldager (JDGU)

Julie Dalgaard Guldager UC SYD

Julie Dalgaard Guldager

Adjunkt - Forskning

Julie Dalgaard Guldager er cand.scient. i folkesundhedsvidenskab og har en Ph.d grad inden for sundhedsfremmeområdet. Julie er p.t. i gang med et virtual reality (VR) forskningsprojekt, der har til formål at udvikle og afprøve et VR-spil, der træner unges evner og muligheder for at sige ’nej tak’ til alkohol.

Telefon: 7266 5277
E-mail: jdgu@ucsyd.dk
By: Haderslev

Virtual Reality (VR) og alkoholforebyggelse blandt unge

Julie er i samarbejde med Forskningsenheden for sundhedsfremme på Syddansk Universitet i gang med et forskningsprojekt omhandlende Virtual Reality (VR) og alkoholforebyggelse blandt unge.

Projektet VR FestLab har til formål at udvikle og afprøve et virtual reality spil, der træner unges evner og muligheder for at sige ’nej tak’ til alkohol.

Målgruppen for spillet er 15-18-årige, fordi forskning har vist, at unge ofte er udsat for gruppepres, og at mange danske unge i denne alder har et højt alkoholforbrug sammenlignet med unge i andre europæiske lande.

VR FestLab skal testes i et randomiseret kontrolleret case-control forsøg med 420 skoleelever.

Sundhedsfremmende skoler i Europa

Ud over sin egen forskning er Julie en del af det sekretariat, der varetager driften af de forskningsrelaterede aktiviteter i det europæiske netværk af sundhedsfremmende skoler Schools for Health in Europe (SHE).

Evidensbaseret implementering og evaluering af sundhedsinitiativer

Julies Ph.d projekt blev også udarbejdet i samarbejde med Forskningsenheden for sundhedsfremme på Syddansk Universitet.

Her undersøgte hun hvilke faktorer, der påvirker kvaliteten, når de tre sundhedsuger i projektet Aktiv Året Rundt skal implementeres og have virkning i skolens hverdag efterfølgende. Julie er specielt optaget af evidensbaseret implementering og evaluering af sundhedsinitiativer.

Læs mere

Se Julies forskerprofil og læs mere om videnstemaet Status på På IdrætsFaget (SPIF), hvor Julie er en af UC SYD's eksperter.

Blandt Julies udgivelser kan nævnes følgende:

Guldager, Julie Dalgaard, Ph.d., 6 feb. 2020, 1 udg. Odense: University Press of Southern Denmark. "It has to be fun to be healthy” - Assessing the implementation and teacher-perceived effectiveness of a school-based physical activity program

Guldager, Julie D.; Andersen, P.T.; von Seelen, J; Leppin, A. (2018): Physical activity school intervention: context matters. In: Health Education Research, cyy012, 05.05.18.

Guldager, Julie D.; Andersen, P.T.; von Seelen, J. (2017): Do teachers’ perceptions of effectiveness of a Danish physical activity programme depend on context? European Journal of Public Health, 20.10.17