Lene Illum Skov (LISK)

Lene Illum Skov
Lektor - Læreruddannelsen
Lene er cand.mag i dansk, fransk og drama. I perioden 2020-23 er Lene Illum Skov ph.d.-studerende, hvor hun forsker i mundtlighed med lytning som et særligt perspektiv. Her undersøger hun, hvordan lytning som læringsstrategi kan kvalificere elevernes faglige udbytte i dansk-undervisningen, når eleverne deltager i fagets samtalekultur.
Telefon:
7266 4259
E-mail:
lisk@ucsyd.dk
By:
Haderslev
UC Viden: Se profil
Literacy og danskfagets didaktik
Lene er ansat i Forskningsprogrammet Skole og undervisning og arbejder med literacy og danskfagets didaktik primært i grundskolen og på erhvervsskoler.
Det omfatter forsknings- og udviklingsprojekter inden for feltet, men også formidling i forbindelse med kompetenceudvikling af lærere, skoleudvikling og undervisning på læsevejlederuddannelsen.
Universitetsskolen
Lene er desuden tilknyttet Universitetsskolen, som er et forpligtende samarbejde mellem Læreruddannelsen, Forskning og skoler i tre forskellige kommuner.
Universitetsskolen er kendetegnet ved, at deltagerne i fællesskab undersøger og afprøver, hvordan en undersøgende og eksperimenterende undervisning kan blive en større del af den didaktiske praksis med det formål at styrke elevernes læring.
Lene er endvidere en del af læremiddel.dk, hvor hun arbejder med udvikling og forskning indenfor danskfagets didaktik og fagets læremidler gennem undersøgelser og analyser af læremidler og læremiddelbrug.
Publikationer
Dialog og lytning. Carlsen, D. og Skov, L.I (2020). I: Brodersen m.fl. (red.): Didaktisk opslagsbog. 50 begreber om lærerens undervisning, Hans Reitzels Forlag
Mundtlighed i danskfaget og dets læremidler. (in review). Skov, L.I. & Carlsen, D. (2020). Learning Tech.
Online med omtanke - Hvordan læremidler kan fremme folkeskoleelevers kommunikationskritiske kompetence. Johannesen, H.J., Skov, L.I. og Albrechtsen, T.R.S. (2018). I: Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), nr. 19: Teknologiforståelse, digital dannelse og computational thinking.
Tidlig literacy på tværs. Skov, L.I. I: Albrechsen et al (2017): Professionsdannelse og samarbejde på tværs i skolen, Djøf Forlag
Læseguides til digitale didaktiske læremidler. Christiansen, C. og Skov, L.I. I: Carlsen, D. og Hansen, J.J. (2015) (red.): Digital læsedidaktik, Akademisk.
Kend dit værktøj – et samarbejde mellem faglærer og læsevejleder. Jensen, P.G. og Skov, L.I. (2018). I: Viden om literacy Vol. 24: Unge og literacy. National Videncenter for læsning
At lytte for at lære – et deltagerorienteret perspektiv på lytning i folkeskolen. Skov, L.I. (2018). I: Viden om literacy 23: At tale for at lære, National Videncenter for læsning
Skrivning i alle fag. Skov, L.I.: I: Hansen, J.J (2017) (red.): Digital skrivedidaktik, Akademisk Forlag.
Se alle Lene Ilum Skovs publikationer på UC Viden.